Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøringer

Startet av JorgenM, onsdag 25. august 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

JorgenM

Bør vel ha en egen tråd med erfaringer fra prøvekjøringer.


Jeg var på 30 min prøvekjøring i dag med kone og tre barn mellom 7 og 11 år.
Fikk bekreftet bedre bakseteplass enn i i-Pace. Kjekt med 7 seter, skinner på baksetene i tillegg til tilt-justering.

Lysstyrken på begge displayene var så dårlig at vi slet med å navigere noe særlig i menyene. Brightness sto på 100%. Kommenterte dette til selger etter kjøring og vi konkluderte med at det muligens kunne være noe natt-modus som var aktivert. Noen som kan bekrefte om slikt finnes?

Lyden opp til 30km/t var merkelig.

Testet ikke annlegget noe særlig med 3 små barn, men syntes det låt OK, dog et stykke unna i-Pace (Meridian).

Ellers har både kona og jeg bare positivt å si om bilen. Mindre støy enn i i-Pace. Kjekt med alle kameraene. Bagasjerommet er gedigent. Interiøret er minst på høyde med Jaguar, skyhøyt over Tesla. Veldig gode seter.

Tipper det blir innbytte av i-Pace, men venter til jeg har lest erfaringer fra eiere først. Hovedgrunnen vår til bytte er at kona har både hest og hestehenger nå og for tiden må vi låne min fars Avensis når vi skal på tur med hesten.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

Har du vært på iX-visning? Hva synes du evnt er forskjeller i størrelse/utførelse?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

Har ikke det. iX blir nok for dyr for oss.

Legger til at jeg gjerne skulle hatt kraftigere regenerering på Tang. En-pedal-kjøring slik jeg er vant med fra i3 og i-Pace blir vanskelig.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

VoltWay

#3
Hvordan var førerplassen og hvor høy er du? I testen til bil24.no kommenterte de at setet var litt langt nede og det ble litt liten vinkel for de med lange ben. Kanskje det henger litt sammen med at bilen er utviklet i Kina. At lårputen kan skyves frem er positivt, men dersom en uansett ikke får låret langt nok ned så får en ikke nytte av det uansett. Har òg sett i en test at baksetene kommer litt langt ned og du også der får en litt spiss vinkel.

Bilen kom visst på markedet i Kina i 2016 og de har solgt hundretusenvis siden den gang.

Det blir spennende å se hvordan den klarer seg på vinteren. Det er lite snø og minusgrader i Kina. Ikke minst panoramataket som skal bli kjent med snø og is.

30 minutt prøvekjøring er alt for lite for å kunne få et inntrykk av en bil. Du er jo så vidt kommet i gang før du må snu.

God plass, stort bagasjerom, bakseter på skinner, komfortabel, lav støy, godt etablert modell i Asia, godt utstyrt, tilsynelatende bra interiør. Det er mye som taler positivt for denne bilen. Virker som den elbilen som kan sammenlignes mest med Kodiaq som vi har i dag.

Av negative ting så er rekkevidden litt kort, bilen er for første gang i Europa og et kaldere klima, så hvordan den takler det er usikkert, kun 22" sommerhjul, støtter ikke Carplay eller Android Auto, ikke så veldig god lyd. Edit: Ser at den har Google Maps og Spotify innebygget, så da er de fleste av mine behov dekket.

Om den er aktuell så er det nok ikke før den har levd her en vinter.

JorgenM

Jeg er bare 176 så ikke den beste forsøkspersonen for seter. ALT passer meg :)
Likte veldig godt at nakkeputene kan reguleres, det er det noen år siden sist jeg hadde på en bil.

Spurte selger om hvordan kroken blir, avtagbar eller ikke, men det visste han desverre ikke.

Spesielt å kunne se under bilen på kamera. Tipper at bilen filmer foran/bak bilen og lager et bilde under bilen av det. Parkerte på blåmalt ladeplass hos forhandleren og da var det akkurat det jeg så på kameraet som viser hva som er under bilen. Ryggekameraet på i-Pace ble kjempenedtur etterpå :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

På 360-kameraet kan man forresten bruke fingeren og snurre bilen i alle retninger som på en 3D-modell.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

nilka

Sitat fra: VoltWay på onsdag 25. august 2021, klokken 17:29

Det blir spennende å se hvordan den klarer seg på vinteren. Det er lite snø og minusgrader i Kina. Ikke minst panoramataket som skal bli kjent med snø og is.


At Kina ikke har kaldt klima med is og snø er vel ikke akkurat riktig. Er jo bare 1/2 år til de skal holde vinter-OL.
Mange steder med ned mot og under -20 grader celcius i Kina. Med det sagt så er BYD sitt hovedkvarter i Shenzen med subtropisk klima. Men de selger biler over alt og har jo alt mye erfaring med norske vintere når det kommer til bussene som går i Oslo.

VoltWay

Stemmer det.

En ting som kan være positivt for rekkevidden er om vinterhjulene er 20". Vinterhjulene som selges med bilen var for øvrig veldig dyre. Størrelsen, SUV-dekk og en bil som kan veie over tre tonn fullastet er vel mye av grunnen.

VoltWay

Prøvekjørte denne her om dagen.

Ting jeg likte:

- Høy og romslig
- Gode seter, justerbar lårpute
- Gode justeringsmuligheter på førersete
- Førersete og ratt kjører automatisk ut og inn når du går inn i bilen
- Generelt bra støynivå, men litt mye dekkstøy på dårligere asfalt. Hadde også en strekke med litt vindstøy, men det varte ikke så lenge.
- Justerbare bakseter.

Ting jeg ikke var så begeistrer over:

- Varselikonet for at du kjørte over fartsgrensen blinket konstant så fort du var 5 km/t over grensen i området. Fant ingen plass å skru det av.
- kW-måleren (altså nåverdien, ikke kWh) i instrumentdisplayet hoppet opp og ned etter som du tråkka på pedalen og slapp den. Fullstendig unyttig informasjon for min del. Fant ingen plass å skru det av heller. I lag med fartsgrensevarselet var dette irritasjonsmoment på hele turen.
- Infotainment-displayet snudde seg på høykant når jeg valgte Spotify.
- Lyden var så som så. Ikke grusom når eg fikk justert ting på plass.
- Savnet Carplay/Android Auto.
- Ikke Isofix i passasjersetet.
- Få innstillingsmuligheter generelt i infotainment og display på bilen.
- Begge støylydene fra 0-30 km/t var meget ubehagelige.
- Pianolakk og hvordan de hadde benyttet området ved girspaken.

Google Maps i bilen fungerte ikke, uten at jeg vet hva årsaken er. Litt teit å ha en utlånebil der navigasjon ikke fungerer. Uten Carplay i tillegg, så jeg måtte bruke telefonen for å navigere.

Det jeg likte minst var ting som kan oppdateres, men det betyr ikke at de vil gjøre det. Totalt sett tror jeg det vil være eg god bil for mange, så får vi håpe det ikke blir så store problemer med de. For min del blir det litt for dyr som ny, samt at de negative tingene var litt for mange pr. dags dato. Ikke har jeg behov for 7 seter heller, så det er litt overkill.

Fossilbil

Hei.

prøvde denne her forleden, og i utgangspunkt en positiv opplevelse.

Positivt :
* Lavt dekkstøy
* Lavt/ fraværende lyd fra motor/drivverk(kontra f.eks en Model X)
* Bra finish på interiør, både seter og dashbord
* Ser unektelig bra ut
* Stabil i høy hastighet, og den høye vekten skaper ikke noe dramatikk på svingete veier når den presses.

Negativt:
* Førersetet kunne gjerne gått lenger bak(jeg er 192cm) og sete måtte i bakre posisjon ved kjøring.
* Kort uttrekkbar lårstøtte
* Stereo haddde usedvanlig lav lyd, selv på maks volum var det mistenksomt lavt (innstillinger?)
* Karroseriplater virkelig veldig tynne, kontra f.eks Etron / ID3,4


Min egen konklusjon; Fin bil, men burde kostet 499 inkl alt, da hadde den kanskje vært aktuell..

:)

MightyCalves

Enig i fleste av punktene. Ble virkelig overrasket over hvor bra finish og solid følelse alt var. Kunne fint målt seg mot Mercedes i en blindtest. For meg på 176cm så var det nada å utsette med setene.

Lyden under 30km/t var helt komisk, håper virkelig de fjerner det.
Og ja, stereoanlegget må være det verste jeg har hørt, selv sammenlignet mot mine gamle biler fra 90 tallet.

Er litt uenig i konklusjonen. 499k er helt urealistisk for denne størrelsen og alt utstyret, komfort og motor. 599 er meget konkurransedyktig spør du meg. frister veldig!

hELgenen

Men hvordan står denne seg  i pris mot f.eks Marvel R Electric?
Det er 150-180k i prisforskjell,og BYD er jo en del større, men begge er jo nye kina merker med litt usikker
bruktverdi over tid. BYD skal jo fremstå som premium, men når man sitter i bilene er det egentlig så stor forskjell dersom en ser bort fra plassen?

Radial

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. oktober 2021, klokken 16:30
Men hvordan står denne seg  i pris mot f.eks Marvel R Electric?
Det er 150-180k i prisforskjell,og BYD er jo en del større, men begge er jo nye kina merker med litt usikker
bruktverdi over tid. BYD skal jo fremstå som premium, men når man sitter i bilene er det egentlig så stor forskjell dersom en ser bort fra plassen?

Sett bagasjerommet til Marvel R eller?  ;D
Helt annen bil, egentlig en bil uten en haug med kjøpere i mitt hode :)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Ja,har sett Marvel R Live.
Bagasjerommet er lite,men plassen i bilen er bra. Selvfølgelig ikke samme størrelse som BYD,men opplevd kvalitet er bra og mye Tech.

Kjell Leaf

Sitat fra: Radial på fredag 15. oktober 2021, klokken 20:13
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. oktober 2021, klokken 16:30
Men hvordan står denne seg  i pris mot f.eks Marvel R Electric?
Det er 150-180k i prisforskjell,og BYD er jo en del større, men begge er jo nye kina merker med litt usikker
bruktverdi over tid. BYD skal jo fremstå som premium, men når man sitter i bilene er det egentlig så stor forskjell dersom en ser bort fra plassen?

Sett bagasjerommet til Marvel R eller?  ;D
Helt annen bil, egentlig en bil uten en haug med kjøpere i mitt hode :)
Dette er ikke et nytt kinamerke, de produserer 60.000 biler i måneden.... 
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA