Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har de ikke KW-pris på pumpa og skilting om ladestasjoner?

Startet av Radiobil1, onsdag 25. august 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 17:36
[...] utrolig hva folk ikke kan [...]
Så, så, unge mann, når du har levd så lenge som jeg så slutter du å bli overrasket over slikt.  :D Bli heller (gledelig) overrasket når du møter noen som i hvert fall har skjønt litt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Sitat fra: hanche på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:53
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 17:36
[...] utrolig hva folk ikke kan [...]
Så, så, unge mann, når du har levd så lenge som jeg så slutter du å bli overrasket over slikt.  :D Bli heller (gledelig) overrasket når du møter noen som i hvert fall har skjønt litt.
He he er jo hvertfall født på siste halvdel av forrige århundre. Du er kanskje født på første halvdel ?

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:33
Sitat fra: hanche på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:53
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 17:36
[...] utrolig hva folk ikke kan [...]
Så, så, unge mann, når du har levd så lenge som jeg så slutter du å bli overrasket over slikt.  :D Bli heller (gledelig) overrasket når du møter noen som i hvert fall har skjønt litt.
He he er jo hvertfall født på siste halvdel av forrige århundre. Du er kanskje født på første halvdel ?
Jeg er da nærmere din alder en Hanche sin, om det stemmer, men han har faktisk helt rett. Jeg blir og mer positivt overrasket over folk som har skjønt tegninga, og forholder seg til det.

Så får man ta brukerstøtterollen/lærer-rollen over de som ikke vet, eller tror de vet men tar helt feil.

Og så får man bare puste dypt noen ganger når folk ikke evner å skjønne, ikke vil lære, eller rent ut driter i andre så lenge det passer en selv best. Som å lade til 100 % på en av årets mer travle utfartsdager.

Trodde jeg skulle bomme på den dagen selv, ved å dra på en tirsdag istedet for en mandag, og da i andre halvdel av juli...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på onsdag 01. september 2021, klokken 03:23
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:33
Sitat fra: hanche på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:53
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 17:36
[...] utrolig hva folk ikke kan [...]
Så, så, unge mann, når du har levd så lenge som jeg så slutter du å bli overrasket over slikt.  :D Bli heller (gledelig) overrasket når du møter noen som i hvert fall har skjønt litt.
He he er jo hvertfall født på siste halvdel av forrige århundre. Du er kanskje født på første halvdel ?
Jeg er da nærmere din alder en Hanche sin, om det stemmer, men han har faktisk helt rett. Jeg blir og mer positivt overrasket over folk som har skjønt tegninga, og forholder seg til det.

Så får man ta brukerstøtterollen/lærer-rollen over de som ikke vet, eller tror de vet men tar helt feil.

Og så får man bare puste dypt noen ganger når folk ikke evner å skjønne, ikke vil lære, eller rent ut driter i andre så lenge det passer en selv best. Som å lade til 100 % på en av årets mer travle utfartsdager.

Trodde jeg skulle bomme på den dagen selv, ved å dra på en tirsdag istedet for en mandag, og da i andre halvdel av juli...
Det er veldig hyggelig å bli kalt «unge mann» når en er godt over femti

Det er også oppløftende at dere har troen på at kompetansen øker blant den jevne elbilsjåfør. Muligens min bias, men jeg ser alt for mye uforstand i min begrensede kontakt med folk som bruker hurtiglader.

Jeg tror som sagt en forenkling ville hjulpet, men tråden her viser et stort sprik i ønsket model og mange snakker naturlig nok for seg selv og da blir det stor forskjell på en 24 kWh Leaf og en 100 kWh Etron GT. Jeg mener systemet er for alle og dermed er fokus på prismodell for å styre bruk en feil retning da det prioriterer de som har god råd.

RJK

Må korrigere litt. Jeg tror ikke nødvendigvis folk blir smartere eller flinkere, til det har jeg jobbet for lenge på brukerstøtte.

Jeg blir heller ikke overrasket over hvor dum eller inkompetent det er mulig å være... Igjen av samme årsak. Her er det dråpertellermetoden som gjelder, og så får folk heller vise at de er flinkere enn jeg utgår fra. ;)

Men jeg prøver likevel å lære en og annen gammel hund nye triks. Det kan jo hende det går inn, eller ihvertfall noe...

Godt over 50, ja. Ja da er du eldre enn meg. Jeg er bare så vidt bikket over  ett halvt hundre år...

Helt enig i siste avsnitt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:33
He he er jo hvertfall født på siste halvdel av forrige århundre. Du er kanskje født på første halvdel ?
Nei, siste halvdel, jeg også.
Sitat
Det er veldig hyggelig å bli kalt «unge mann» når en er godt over femti
Velbekomme. Selv er jeg godt over seksti, så jeg har mine ord i behold likevel. Og jeg synes det er litt gøy å dra «gammelmannskortet» en gang i blant. Skal prøve å ikke gjøre det til en vane.
Sitat
Det er også oppløftende at dere har troen på at kompetansen øker blant den jevne elbilsjåfør.
Akkurat dét har jeg ikke ment å antyde. Men man blir gjerne litt mer kynisk med alderen. Det er nok ofte de eldste men ferskeste elbilistene som har levd et langt liv der de har lagt seg til vanen å alltid fylle full tank når de fyller, som er problemet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Radiobil1


Jeg har kundeavtale med de aller fleste leverandører, men er aldri innom appene deres. Bruker ABRP eller elbilforeningen sin app for å planlegge ladestopp i grovt. Men under ladeprosessen så er det enten lader eller inne i bilen jeg prøver å følge med.
Det som er viktig for meg er antall KW som kommer inn og hvor mange % som er ladet.
Ellers savner jeg å få opp prisen jeg betaler på pumpa/laderen, det har jeg ikke den fjerneste anelse om før jeg ser fakturaen.

Det finnes sikkert en oversikt på nettet på priser på hurtig, lyn og hyperlading hos de forskjellige leverandørene, men har ikke funnet noe. Bare så man kan velge riktig leverandør hvis det er store forskjeller på pris i forhold til bil som lades.

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Counterpointer

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 04. september 2021, klokken 08:04
Skriv ut denne oversikten og ha i bilen:

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Da har du prisen hos alle selskapene samlet.
Den er jo ikke riktig!

Står f.eks en fast pris hos Tesla men de varierer prisen dynamisk.

I tillegg må en regne ut konkret i hvert ladetilfelle.

Radiobil1

For meg med biler som bare svelger 50Kw, så vil jeg prøve å finne Fortum ladere, da de har ren kw pris, og også er billigst.

RJK

Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 04. november 2021, klokken 08:28
For meg med biler som bare svelger 50Kw, så vil jeg prøve å finne Fortum ladere, da de har ren kw pris, og også er billigst.
Beklager å si det, men nå har du ikke fulgt med. Fortum gikk tidligere i år over til ren minuttprising for hurtiglading, og da til 3,10 per minutt.

På AC-lading og lynlading er de nå gått over til ren kWh-prising, og da til 3,- per kWh på AC, og 5,- per kWh på lynladerne.

https://www.fortum.no/privat/lade-elbil/lade-pa-ladestasjoner/ladepriser
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

edyrli

En overraskende dårlig ide. En halvtimes stopp med Miien som har 40kw lading blir omtrent samme pris på begge.
30 min på 50 kw lader = 93 kr.
18 kwh ved 30 min på lynlader = 90 kr. (tester viser maks effekt på rundt 37 kw)

Da tar jeg heller en lynlader dersom jeg har mulighet for det da effekten faller raskt på Mii etter 40%.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Orbit

Du får i praksis omtrent samme pris på CK sine 50 kW-ladere (5,39 kr/kWh - 5% standardrabatt = 5,12/kr/kWh, evt lavere om du har bedre avtaler) - dersom det er et alternativ i nærheten og du vil unngå å legge beslag på en lynlader.

(Og ja, enig i at Fortum sin prisstruktur er på jordet)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Radiobil1

Sitat fra: RJK på torsdag 04. november 2021, klokken 09:40
Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 04. november 2021, klokken 08:28
For meg med biler som bare svelger 50Kw, så vil jeg prøve å finne Fortum ladere, da de har ren kw pris, og også er billigst.
Beklager å si det, men nå har du ikke fulgt med. Fortum gikk tidligere i år over til ren minuttprising for hurtiglading, og da til 3,10 per minutt.


Det er helt korrekt. Jeg leste 3,10 pr kw, mens det står pr minutt.
Beklger skal søke om å få igjen skolepengene i lesing!

RJK

Sitat fra: Radiobil1 på fredag 05. november 2021, klokken 01:04
Sitat fra: RJK på torsdag 04. november 2021, klokken 09:40
Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 04. november 2021, klokken 08:28
For meg med biler som bare svelger 50Kw, så vil jeg prøve å finne Fortum ladere, da de har ren kw pris, og også er billigst.
Beklager å si det, men nå har du ikke fulgt med. Fortum gikk tidligere i år over til ren minuttprising for hurtiglading, og da til 3,10 per minutt.


Det er helt korrekt. Jeg leste 3,10 pr kw, mens det står pr minutt.
Beklger skal søke om å få igjen skolepengene i lesing!
Hehehe!

Fort gjort.  :+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA