Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den første elektriske bobilen er her

Startet av JorgenM, onsdag 25. august 2021, klokken 09:11

« forrige - neste »

JorgenM

https://www.tv2.no/broom/14183899/


Men...:
Bilene er testet og utviklet under tøffe vinterforhold i Nord-Norge, og egner seg like godt vinter som sommer, med blant annet 32 millimeter isolering og en 2 kW dieselvarmer

Ser allerede for meg latterliggjøringen i kommentarfeltene på Facebook osv :(
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

THE

Dieselvarmer vil vel si en Webasto eller Ebersprächer tilsvarende tilleggsvarmer/parkeringsvarmer på gammeldagse dieselbiler. I så fall er dette en virkelig god grunn til ikke å kjøpe en slik campingbil. Disse dieselvarmerne er noe skikkelig herk som oser og ryker og trenger dyrt vedlikehold pga. soting. Skal aldri mer ha noe som det må fylles diesel på!!

Elektrisk bobil blir det når det kommer en med 150 kWh batteri slik at man kan stå parkert på høyfjellet ei ukes tid uten å tappe hovedbatteriet for for strøm. Selvsagt skal bilen også være utstyrt med en del m2 solcellepanel i tillegg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

VoltWay

Kunne i det minste hatt bensinversjon. Den er det vel mindre problemer med mtp. soting?

cra

Om det er aldri så ille så er nå likevel oppvarming beste utnyttelsesgraden man får av dieselen.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Daniel_0007

Tipper grunnen til dieselvarmeren er nok pga at bilene fra psa ikke har en campmode.
Tror id buzz blir en mye bedre campervan spesielt hvis vw kommer med en california versjon.
Model 3 2019 LR Rwd

OhmPaPa

Grei nok bil for de som vil forurense mindre - men her er en som er enda mere først:

https://www.sussexcampervans.com/our-vans/e-nv200-campercar

You asked for eco-friendly campervan conversions that could compete with diesel and petrol models. We listened. Using the e-NV200 van base model, we set to work building the All Electric campervan and the results completely blew us away.

hanche

Hvis man ikke kan ha elektrisk oppvarming, hva med propan? Det soter jo ikke noe videre. Og så har man til kokeapparat samtidig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

z4rd

Det er rimelig standard i bobilverden. Truma leverer løsninger for dette.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RJK

Dette er vel og en Box Interior, altså at dette kan tas ut og settes inn, alt etter hva man trenger i øyeblikket. De har ikke en gang satt på hevbart tak med ekstra soveplasser. Og ingen info om stolene foran er svingbare.

Opel har allerede en tilsvarende løsning for sin Opel Vivaro e-life, med campingbox-løsningen til tjekkiske Egoé. Der må man ofre bakerste baksetet, men sier intet om man kan bruke snurrestoler istedet for den ene benkeraden mens man bruker denne løsningen.

Med 4 personer, snurrestoler x4 og flyttbar konsoll med bord, skulle dette i de fleste situasjoner dekke alle mine behov, bortsett fra hevetak og rekkevidden som er noe snau.

Så vil det selvsagt være et spørsmål om pris på totalløsningen, men forventer at Opel har en Camper Mode", slik at man kan bruke strøm fra hovedbatteriet til å holde varmen og oksygen-nivået slik man ønsker det.

"For å få plass til campingmodulen, må den bakerste av tre seterader tas ut - da er bilen en rommelig femseter. Med alle seterader i bruk, får åtte eller ni personer plass i bilen."

https://www.tv2.no/a/13975953/

https://www.opel.no/personbil/zafira-life/zafira-e-life/campingtur.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mastiff

Jeg føler en "Crocodile Dundee" på vei her... "That's not a bobil. This is a bobil!"

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mastiff

 :D :D Jeg venter på å få tak i den rette EQC-en, så jeg tror jeg dropper bobilen med det første, men i den der kan man iallfall ha russekro i slideoutsene! Jeg så i en test at EQC-en klarte å dra campingvogn veldig greit. Kanskje jeg skulle satse på denne til metalfestivalene mine? Jeg tenker den vil være populær for nachspielet på Karmøygeddon!

Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA