Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regenerering med bakhjulsdriva biler

Startet av tomatchili, onsdag 25. august 2021, klokken 08:41

« forrige - neste »

tomatchili

Jag antar att detta har varit uppe innan: men hur bra eller dåligt fungerar det med regenerering med bakhjulsdriva bilar (som det ju är väldigt många av nu). Alla som har dragit i handbromsen i t.e.x. en Volvo 240 på snö vet ju att det leder till en rejäl sladd. Morsamt på en stor tom parkeringsplats, men inte speciellt morsamt t.e.x. på väg ner från strynefjellet:
Jag antar att elektroniken tar hand om detta på ett bra sätt, men det kanske ger väldigt lite regenering: Framför allt på vintern men kanske även när det är blött på vägen?

Orbit

#1
Det er litt varierende erfaringer - kanskje først og fremst fordi det er litt uvant at det å gå kjapt av gassen resulterer i mye oppbremsing (i forhold til en bil uten regen), og at dette forvinner når det er glatt nok. Det blir tilsvarende brems med ABS på veldig glatt føre: Det føles rart at hjulene nesten ikke bremser og triller "lett" rundt, men det er uansett ikke mer veigrep å hente. Ved glatt føre er det uansett små pedalbevegelser som fungerer best..... det blir ikke bedre veigrep av å ha elbil.

Se f.eks https://elbilforum.no/index.php?topic=54151.0
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

cra

Hadde aldri problemer med dette på min første Tesla Model S (bakhjulsdrevet) selv om regenerering alltid stod på max.

Var derimot borti et par episoder ved nedgiring på bakjulsdrevet Opel Omega  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bmw2002

Fungerer sånn passe. Har selv opplevd med i3 på vinteren å nesten kjøre av veien når det er is med vann, måtte kompensere med å gi litt gass.  Naboen med i3 kjørte av veien på samme sted samme dag.

Bilen slår av regenerering i sving, det hjelper en god del.

espenri

Dette kommer nok helt an på bilen. Min er ikke spesielt sofistikert, og kan godt finne på og overraske på glatt føre.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

automat

Jeg tror dette handler like mye om sjåføren som bilen. RWD vil oppføre seg annerledes enn FWD når det slipper. Det vil ikke allverdens elektronikk klare å dekke helt over. Og hvis annerledes = skummelt, ja da blir RWD skummelt. Og slik kan det kanskje oppleves hvis man ikke har erfaring med annet enn FWD.

Jeg vil derfor oppfordre alle som ikke har erfaring med RWD om å ta seg en tur på glattkjøringsbanen med sin nye RWD elbil. Eller som minimum teste litt på en tom parkeringsplass. Da slipper man å lære bilen å kjenne midt oppe i en kritisk trafikksituasjon.

Min erfaring med RWD elbil er med en iOn (trilling), som har ganske primitiv ESP. Den kutter regen tvert ved den minste antydning til hjulslipp. Og det enste skumle med det er at man plutselig mister motorbremsingen man forventer, og må bruke bremsepedalen istedet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

espenri

Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 08:18
Min erfaring med RWD elbil er med en iOn (trilling), som har ganske primitiv ESP. Den kutter regen tvert ved den minste antydning til hjulslipp. Og det enste skumle med det er at man plutselig mister motorbremsingen man forventer, og må bruke bremsepedalen istedet.

Gjør den det? For det er ikke min erfaring med iMiev. Jeg er forsåvidt enig i at det kan være uerfarne sjåfører, men for min bil, som ikke kutter motorbrems tvert gir det en ekstra dimensjon som man ikke er vandt med fra tradisjonelle bakhjulsdrevne biler. At man skal få hjulslipp på bakhjula av å slippe gassen er ikke nødvendigvis intuitivt hvis man ikke har erfart det et par ganger.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

automat

Jeg opplevde aldri regen som problematisk på trillingen gjennom de 5 årene/70 000 km jeg hadde den.

Men det er klart. ESP kan ikke trylle bort fysiske lover eller gjøre RWD til FWD.

De første årene fikk man ikke tak i nordiske vinterdekk til trillingene, kun kontinentale. Det har nok gjort sitt til at mange har dårlige vintererfaringer med disse bilene. Skikkelige vinterdekk hjelper mye på en bil som har ganske stusselige kjøreegenskaper i utgangspunktet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tsenng

Så fremt jeg har forstått har alle RWD el biler mye mindre regen i forhold til FWD.

(kraftigere på FWD).  Stemmer dette? Så en del tester på youtube hvor de viste dette på flere bilmerker.
Er kanskje laget slik for ikke å få sleng på baken av bilen?

Ingeniøren

Du regulerer denne regenereringen like enkelt som du må vær forsiktig med bremsen på glatt føre. Har kjørt biler med slik regenerering i 6 år (i3 og I-Pace) uten problem. Det handler til slutt om å kunne kjøre bil på glatt føre - rolige bevegelser  8)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA