Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Wallbox til lading av model y

Startet av elhansen, tirsdag 24. august 2021, klokken 23:06

« forrige - neste »

elhansen

Jeg har en wallbox pulsar hjemmelader. Vil denne kunne lade Tesla Model y?

MuskElBil

Ut fra det eg finner av spec her: https://wallbox.no/nettbutikken/wallbox-pulsar/
kommer det kun an på hva slags kontakt du har på din wallbox siden den tilsynelatende har fast kabel.
Alle Tesla bruker type 2 kontakt. (bortsett fra gamle roadster muligens)
Ladehastighet kommer an på om du har IT/TT (230v) nett eller TN nett (400v).
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Elmo

Sitat fra: elhansen på tirsdag 24. august 2021, klokken 23:06
Jeg har en wallbox pulsar hjemmelader. Vil denne kunne lade Tesla Model y?
Så lenge wallboxen har type2 kontakt (uten eller med ledning) så kan den lade modelY - ja.
Spørsmålet er bare om du får 3,6kW (16A enfas) eller mere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


Haggish

#4
Jeg har wallbox pulsar plus  koblet i 230V 3fas 20A gir 8 KW / 55km/t er meget fornøyd med denne. Lader en 2021 TM3
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Elgaaen

Jeg har montert en Easee lader på 20A 3fas. Men jeg får bare 3,6kW ladeeffekt (samme som når det var 1fas)
Noen som vet om man kan endre noen instillinger?

jlan

#6
Sitat fra: Elgaaen på onsdag 15. september 2021, klokken 23:10... Easee..
Noen som vet om man kan endre noen instillinger?
Du kan velge 1 fase/3 fase/Auto i menyen
https://support.easee.com/help/s/article/Easee-App-overview
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elgaaen

Elektrikkeren satt det opp som 3fas. Men han mente det var noe med instillinger i bilen? Jeg finner ikke noe i bilen.

jlan

Jeg synes likevel du skal sjekke i appen at den står på 3-fase. Der kan du også se fasespenninger og faselederstrømmer (ved å trykke på bildet av laderen). I bilen kan du vel bare sette strømstyrken. Kabelen må selvsagt være 3-fase.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elgaaen

Hei.

Mener du type 2 kabelen som fulgte bilen? Må den være 3-fas også?

jlan

#10
Sitat fra: Elgaaen på torsdag 16. september 2021, klokken 09:46
Hei.

Mener du type 2 kabelen som fulgte bilen? Må den være 3-fas også?
Ja, men det følger vanligvis 3-fase kabel med bilen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elgaaen

Jeg har bare brukt den som lå i bilen når jeg fikk den jeg. Får høre med Tesla hva de sier da.

pberg

Du kan se på kablene om den er 1- eller 3-fas. 3-fas har kontakter på alle pinnene, 1-fas mangler to. Og 3-fas er normalt merket med 400V
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Elgaaen

Løste seg, var instillingene i boksen som hadde gått tilbake til 1fas. Så nå har jeg 6kW istedenfor 3.6kW så det hjalp ihvertfall litt👍

jlan

Hvis du skal få 8kW så må sikringsstørrelse være satt til minst 20A i installasjonsmenyen. Du kan sjekke hvilken verdi som er satt ved å rulle ned til "svart side" i Easee app - Site settings, Circuit fuse, men du kan ikke endre den der. Lenger nede i menyen kan Charging current settes til samme verdi som eller lavere enn sikringsstørrelsen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA