Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidden på din Model Y i appen

Startet av tornaldo, tirsdag 24. august 2021, klokken 19:33

« forrige - neste »

tornaldo

Det hadde vært interessant å høre hva slags rekkevidde folk som har hentet ut bilen får på 100% i f.eks appen.

Det vil kanskje være forskjellig på biler med 19" og 20" hjul (?), så sleng eventuelt på info om det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Klykken

Gjettometerets rekkevidde er ikke verdt særlig mye. Kommer helt an på faktisk forbruk for hver tur, som igjen påvirkes av topografi, vær og vind.

Batteriets temperatur påvirker også denne verdien. Om så kan man i beste fall si noe om batteriets helse.

Vår S85D viser 415-425km om sommeren og kan vise under 400km på vintern.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tornaldo

Eehh, GOM på TMY, nei det er ikke riktig.

Temperatur kan påvirke ja, men det er da ikke forferdelig kaldt i været nå, og alle TMY har 0% degradering, så det vi jo fortelle oss noe.

I tillegg var det interessant å se om noen har forskjellig batteripakker.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kim-

Tesla sin «gom» påvirkes ikke av forbruket nei. Den har et fast forbruk (137wh model3 2021, 209wh(?) på modelx). Med mindre du kjører en eldre tesla som kan vise klassifisert(?) på km-visningen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Klykken

Jo det er et gjettometer. Til forskjell fra andre elbilprodusenter har Tesla basert sitt gjettometer på en fastsatt verdi for forbruk som påvirkes av avlest ladetilstand og verdier fra bms.

Faktisk oppnåelig rekkevidde finner du best ut av ved å bruke energi-appen.

Ja, man kan sammenligne, men det er fortsatt ikke brukende til noe "vitenskapelig".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:42
Gjettometerets rekkevidde er ikke verdt særlig mye. Kommer helt an på faktisk forbruk for hver tur, som igjen påvirkes av topografi, vær og vind.

Batteriets temperatur påvirker også denne verdien. Om så kan man i beste fall si noe om batteriets helse.

Vår S85D viser 415-425km om sommeren og kan vise under 400km på vintern.
Pakke som balanserer dårlig? Vår X varierer maksimalt en håndfull kilometer, og vanligvis ingenting i mange måneder om gangen.. men ved faktisk lading til 100% så får den som regel et par km mer enn den oppgir i app ved lavere SoC, som jeg tipper har med balansering å gjøre.

Ville heller ikke kalt Tesla sin angivelse for GOM.

tornaldo

#6
Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:51
Jo det er et gjettometer. Til forskjell fra andre elbilprodusenter har Tesla basert sitt gjettometer på en fastsatt verdi for forbruk som påvirkes av avlest ladetilstand og verdier fra bms.

Faktisk oppnåelig rekkevidde finner du best ut av ved å bruke energi-appen.

Ja, man kan sammenligne, men det er fortsatt ikke brukende til noe "vitenskapelig".

Ja det er jo ingen som sier at rekkevidden Tesla viser er det man faktisk oppnår på enhver tur. Vi er inne på et elbilforum, ikke en spalte i Norsk ukeblad.  ;)

Men rekkevidden som vises, har i det minste en klar sammenheng med batterikapasiteten. Så kan det kanskje være et par kilometer feil, men uansett en del å hente.

Edit: Jeg mente altså hva som står i appen, ikke hva folk oppnår fra 100-0% i praktisk rekkevidde.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

#7
Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:51
Jo det er et gjettometer. Til forskjell fra andre elbilprodusenter har Tesla basert sitt gjettometer på en fastsatt verdi for forbruk som påvirkes av avlest ladetilstand og verdier fra bms.

That is not called a Guess O Meter ( GOM ). GOM continuously updates your expected range during driving and depending on driver will show a different expected range every time you charge it to 100%, based on recent average energy consumption.

Example. With our BMW i3 I start for example at 220km at 100% on a hot summer day. I start driving on 80 road for a while and after 5-10 minutes the GOM will show me I suddenly have an expected range of 240km. Then I turn onto the highway and start driving 110km/h and the GOM suddenly drops to 180km after a couple minutes already. Then 15 mins later I turn from the highway and drive on 80 road again. I am down to 90% in meantime and now after 5 mins or so the GOM jumps the expected range back up to 198km at 90%.

Tesla doesn't do this. Total range is set on fixed typical consumption rate and size of the battery pack for each Model and trim (SR, LR, Performance).
The only thing that will affect your 100% range is the BMS slowly getting out of calibration after a while and degradation of the pack over time. So you slowly see less and less range at 100% charge over a long period.

So it doesn't matter if you always drive in chill mode or you drive the car like a maniac on the watt pedal.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

50%NoFuel

Tesla har en form for GOM. Hvis man går inn på Energy og velger feks AVERAGE og 50km, så vil den på høyre side av grafen vise forventet rekkevidde basert på gjennomsnittlig kjøremønster siste 50km.

Det andre som vises er EPA og endres ikke ift vær, kjøremønster osv
Fremtiden er elektrisk

Thob

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 24. august 2021, klokken 20:02
Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:51
Jo det er et gjettometer. Til forskjell fra andre elbilprodusenter har Tesla basert sitt gjettometer på en fastsatt verdi for forbruk som påvirkes av avlest ladetilstand og verdier fra bms.

Faktisk oppnåelig rekkevidde finner du best ut av ved å bruke energi-appen.

Ja, man kan sammenligne, men det er fortsatt ikke brukende til noe "vitenskapelig".

Ja det er jo ingen som sier at rekkevidden Tesla viser er det man faktisk oppnår på enhver tur. Vi er inne på et elbilforum, ikke en spalte i Norsk ukeblad.  ;)

Men rekkevidden som vises, har i det minste en klar sammenheng med batterikapasiteten. Så kan det kanskje være et par kilometer feil, men uansett en del å hente.

Edit: Jeg mente altså hva som står i appen, ikke hva folk oppnår fra 100-0% i praktisk rekkevidde.

Ikke rot til tråden til trådstarter folkens. GOM eller ikke GOM, les første innlegg så skjønner dere hva han er ute etter her. Oppgitt rekkevidde ved fullt batteri er interessant fordi man kan sammenligne med oppgitt rekkevidde på model 3 etc og da få visse indikasjoner

tornaldo

Jeg ser jo det er flere som har hentet bil her inne på forumet, men de har kanskje hatt bedre ting å drive med etter det, enn å sjekke batteri.  :D12 stk som har vært inne å stemt på opplevelse ved overlevering.

Rekkeviddene jeg har sett:

En på Facebook ladet til 100% - 498 km
Kodax her på forumet - 489 km (i appen)

Må vel snart være noen som sjekker med ODB og Scan My Tesla. Bjørn Nyland skal vel teste en i dag, så da får vi nok mer data.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

SurSnasen

Men bedre enn gjettometeret i bilen eller appen er vel å gjøre navigeringskalkuleringen i bilen med forskjellige ruter, slik at man da kan se hvor langt man faktisk kommer? Den rekkeviddekalkuleringen er jo mer spot on og verdifull enn bare et tall på et display.

z4rd

Den endrer jo seg (på en forholdsvis stabil måte) under kjøring, men jeg opplever regelmessig at den angir eksempelvis ankomst med 25% på en tur som tar ca. 2 timer med motorvei osv, i det jeg har plottet inn turen. Men etter å ha kjørt litt, så har det justert seg, og ved ankomst så viser reell SOC seg å være alt fra 5-10% høyere enn det første estimatet. Så det blir jo litt klønete tilnærming... på kortere turer er den mer presis.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Klykken

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. august 2021, klokken 08:34
Men bedre enn gjettometeret i bilen eller appen er vel å gjøre navigeringskalkuleringen i bilen med forskjellige ruter, slik at man da kan se hvor langt man faktisk kommer? Den rekkeviddekalkuleringen er jo mer spot on og verdifull enn bare et tall på et display.
Nettopp.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tornaldo

Sitat fra: Klykken på onsdag 25. august 2021, klokken 08:52
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. august 2021, klokken 08:34
Men bedre enn gjettometeret i bilen eller appen er vel å gjøre navigeringskalkuleringen i bilen med forskjellige ruter, slik at man da kan se hvor langt man faktisk kommer? Den rekkeviddekalkuleringen er jo mer spot on og verdifull enn bare et tall på et display.
Nettopp.

Men det har ingen relevans til trådens tema.

Poenget med tråden er ikke å finne ut faktisk rekkevidde på Model Y, som selvfølgelig er avhengig av et utall variabler. Poenget er å se hva folk får som rekkevidde ved 100%, siden det gir en indikasjon på tilgjengelig batterikapasitet.

F.eks. hvis en har 489 km, og en annen har 534 km, kan man med brukbar sikkerhet si at de har to forskjellige batterier.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA