Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?

Startet av PKEllefsen, tirsdag 24. august 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

PKEllefsen

Tenker Tesla må senke prisen på denne etter hvert. Mener selv at de ligger ok i pris i forhold til konkurransen i dag, men som vi vet har de langt høyere ambisjoner enn å ligge "greit priset" i forhold til konkurransen - De ønsker å selge mer av denne enn Toyota Corolla på verdensbasis og med det sagt er det liten tvil at de har planer om å senke prisen etter hvert som produksjonskapasiteten overstiger etterspørselen. Når tror dere prisreduksjonene på denne starter?
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

thorerik

De kommer til å gjør det samme som ved model 3, få utlevert mest mulig til høyest pris snarest mulig.
Når ventelistene er unnagjort kommer de til å justere ned prisen til 499 900,-

Brente meg på en Tesla (M3P) så kommer ikke til å gjøre samme tabben denne gang.

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

HRS

De satte jo opp prisen i mars i fjor etter det jeg husker med ca 30-40 tusen pga svak NOK. Det samme skjedde til samme tid med model 3, men for model 3 ble prisen satt ned i høsten 2020 til et enda lavere nivå enn før prisoppgangen (igjen basert på husken). Prisen på model Y ble samtidig stående uendret, så det burde være rom for prisnedgang.
En annen ting er prisforskjellen mellom for modell Y i HK og Norge på godt over 100 000 kroner etter mine beregninger. Hong kong utgaven har i tillegg 20 tommer hjul og 542 km WLTP, mens den norske utgaven kun har 507 km og 19 tommer.

thorerik

Hvis Tesla bruker samme dollarkurs som ved Model 3 LR (8.99) så vil Model Y LR ligge på 485 000,- så det er hevet over all tvil at prisen blir satt ned når de har fått melket "nytt og spennende" konseptet. Gleder meg til å bestille en da :)

El Coche

De andre Teslaene har vel tilsvarende "dårlig" kurs som TMY, så jeg tror heller at prisen på TM3 kommer til å gå noe opp, samt at det kommer en SR+ som tetter "gapet". Med så store leveranseproblemer som det er på varer og teknologi for tiden, og andre elbil-leverandører som sliter med produksjonen, så har jeg vanskelig for å forstå at Tesla kommer til å sitte på et overskudd av TMY som gjør at prisene senkes. (Og nei, jeg tror heller ikke at de kommer til å gjøre det av idealistiske grunner:)
Jeg gadd i hvert fall ikke sitte og vente, og håpe på at prisene kanskje skal synke en gang i framtiden, jeg ville ha bil nå og tror jeg gjorde lurt i det.

PKEllefsen

Prisen på long range model y i kina er ca 53 600 usd noe som tilsvarer rundt 473 000 kroner. Tviler på at fraktkostander og logistikk utgjør mellomlegget her. Mest sannsynlig har de langt bedre fortjeneste på det som eksporteres enn det som selges innlands slik prisene står i dag. I tillegg hadde Tesla over 28% dekningsbidrag i Q2, og det sies at bidraget er enda bedre på det som produseres i shanghai enn for det som produseres i usa. Det er alt i alt liten tvil om at om de skulle ønske å redusere pris, så har de mye å gå på. Sekundet produksjonskapasiteten overgår etterspørselen vil de være raske på å redusere prisene.

Spørsmålet er heller når etterspørselen vil ta igjen produksjonen. Litt skummelt hvis det Tesla annonserer på siden deres stemmer - at de som bestiller i dag får bil levert i september. Skulle dette vært riktig vil det si at over 2 år med forhåndsbestillinger fra hele Europa allerede blir levert ut til kundene innen denne tiden. Hadde personlig håpt at det skulle ta litt lenger tid for Tesla å levere backloggen av bestillinger slik at bilen potensielt ville holde seg litt bedre i pris.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

elhansen

[quote
Spørsmålet er heller når etterspørselen vil ta igjen produksjonen. Litt skummelt hvis det Tesla annonserer på siden deres stemmer - at de som bestiller i dag får bil levert i september. Skulle dette vært riktig vil det si at over 2 år med forhåndsbestillinger fra hele Europa allerede blir levert ut til kundene innen denne tiden. Hadde personlig håpt at det skulle ta litt lenger tid for Tesla å levere backloggen av bestillinger slik at bilen potensielt ville holde seg litt bedre i pris.
[/quote]

Her tror jeg nok at det er kommet mange relevante konkurrenter på markedet siden tesla startet med å snakke om modell y, og siden mange forhåndsbestilte.... Ikke nok med det, men feks VW id4 gtx koster vesentlig mindre enn modell y og mange koster det samme som modell y. Dette gjør vel at en del som er fornøyd med sine biler gjerne fortsetter med samme merke innen el-bil.

Videre vil nå Tesla åpne opp ladenettverket og dette i seg selv tror jeg for mange resulterer i at det ikke er så viktig om det er tesla som er leverandør lenger.

Blir spennende å se hvordan salget av de som ligger på finn gjør det fremover.

kodax

Sitat fra: elhansen på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:46
...
Videre vil nå Tesla åpne opp ladenettverket og dette i seg selv tror jeg for mange resulterer i at det ikke er så viktig om det er tesla som er leverandør lenger.
...
Hvis folk i Norge kjøper annen bil enn Tesla i den tro at de snart åpner opp for lading for andre, blir det nok mange skuffede bileiere. Det tar nok lang tid før det åpnes opp her.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elhansen


[/quote]
Hvis folk i Norge kjøper annen bil enn Tesla i den tro at de snart åpner opp for lading for andre, blir det nok mange skuffede bileiere. Det tar nok lang tid før det åpnes opp her.
[/quote]

Dette er det ingen som vet utenat mr musk har nevnt at det skal åpnes i løpet av året. Om det er riktig eller ikke vet jo ingen. Sikkert ikke mr musk engang😂

HRS


PKEllefsen

Åpner de ladenettverket så håper jeg for guds skyld at de har enorme påslag for ikke-tesla biler i alle fall slik at ikke hele fordelen går vekk for tesla eiere...

edit: gjerne litt kynisk som aksjonær 😂
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

HRS

 Prisen på long range model y i kina er ca 53 600 usd noe som tilsvarer rundt 473 000 kroner.

Når det gjelder prisen i Hong Kong er denne satt til 377 800 HK dollar før engangsavgifter som skulle tilsvare ca  430 000 kroner som er jo er betydelig lavere enn i Norge. Bilen har også mer kostbare hjul og lengre rekkevidde inkludert.

Men de har bilavgifter i Hong Kong som kommer i tillegg, så prisen for sluttkunde blir noe høyere enn i Norge som selvfølgelig påvirker etterspørselen der negativt.

Electroelectro

Sitat fra: thorerik på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:13
De kommer til å gjør det samme som ved model 3, få utlevert mest mulig til høyest pris snarest mulig.
Når ventelistene er unnagjort kommer de til å justere ned prisen til 499 900,-

Brente meg på en Tesla (M3P) så kommer ikke til å gjøre samme tabben denne gang.



Jeg tror Tesla setter ned prisen så fort fabrikken står i Berlin.litt mer rekkevidde .kanskje en liten upgrade innvendig og prisen ned 50000kr.
Jeg venter til bilen kan bestilles derfra.

PKEllefsen

Sitat fra: Electroelectro på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:12
Sitat fra: thorerik på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:13
De kommer til å gjør det samme som ved model 3, få utlevert mest mulig til høyest pris snarest mulig.
Når ventelistene er unnagjort kommer de til å justere ned prisen til 499 900,-

Brente meg på en Tesla (M3P) så kommer ikke til å gjøre samme tabben denne gang.



Jeg tror Tesla setter ned prisen så fort fabrikken står i Berlin.litt mer rekkevidde .kanskje en liten upgrade innvendig og prisen ned 50000kr.
Jeg venter til bilen kan bestilles derfra.

Det kommer til å ta laaang tid før du får bil fra Berlin i alle fall med mindre du er ekstremt langt fremme i køen. De bruker et godt år på å komme seg skikkelig i gang med produksjonen, og før det har de ikke mye problem med å få solgt det de klarer å produsere. Om denne bilen har bedre spesifikasjoner i tillegg må nesten det bli et eget valg når det bestilles - er selvsagt ikke rettferdig at noen får shanghai-produsert og noen berlin-prodsert ved samme bestilling om berlin-versjonen er bedre. Da blir det i alle fall kø på berlin versjonen om denne ikke er dyrere eller har samme spesifikasjoner.

Tror uansett at de vil sette ned prisen før de har skikkelig gang på berlin-utgaven. Om det er som HRS skriver at prisen i Shanghai er 430 000 kroner før statlige tilleggsutgifter, så har de i alle fall ekstremt mye å gå på når det kommer til eksport. Stor sannsynlighet for at de bare ønsker å få maksimalt utbytte av dem som ønsker tidlig, også setter de ned prisen innen det kommende året når det meste av den initielle etterspørselen er dekket. Etter de har fått skikkelig gang produksjonen i Berlin i 2023 ser jeg for meg at vi vil se priser ned mot 400 000 for LR MY i Europa også.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA