Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?

Startet av PKEllefsen, tirsdag 24. august 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

PKEllefsen

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:14
Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:40
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
Det ble registrert 11 581 Teslaer i Europa i august, 2 084 av de var i Norge, 3810 var i Tyskland. I Norge var vel rundt 60% Model Y, er vel ikke overraskende om Model Y står for en stor andel i resten av Europa også...


- I Q1 dekket Norge ca 8,5% av det europeiske salget til Tesla og i Q2 ca 10,5%. 

- Norge har mottatt 3400 model y'er så langt totalt, men er vel fort forventet opp mot 5 - 6000 innen slutten av måneden i dette tempoet.

- Antagelig har Tesla eksportert et sted mellom 12-15k MY fra shanghai i august. Kombinerer vi dette med de 8000 de eksporterte i juli ender de totalt opp på 20-23k eksporterte biler.

La oss ta noen forenklede konverteringer basert på tallene og estimatene over for å se hvordan den norske etterspørselen på MY ser ut sammenlignet mot resten av Europa.

Skulle Tesla levere 5000 biler til Norge vil de ha levert ca 21-22% av MY eksporten deres til Norge.
Skulle Tesla levere 6000 biler til Norge vil de ha levert ca 26% av MY eksporten deres til Norge.

Kan være de har klart å eksportere enda mer, men ser alt i alt ut som at det lener mot at det er betraktelig større etterspørsel i Norge enn i andre europeiske land. En mulig forklaring til dette er at andre land synes prisforskjellen mellom M3 og MY er for stor. En mulig løsning for tesla er å redusere prisen på my slik at skille blir litt mindre. Hmmm 🤔🤔

Fant noen tall på at Tesla eksporterte 5600 Model Y'er i august noe som var laangt under mine estimater. Totalt blir det da ca 14000 eksporterte model y'er.

Her er oppdaterte regnestykker basert på de nye tallene:
- Om tesla leverer 5000 MY til Norge utgjør det ca 36% av alle de eksporterte model y'ene
- Om tesla leverer 6000 MY til Norge utgjør det ca 43% av alle de eksporterte model y'ene

Igjen til sammenligning består vanligvis Norge av ca 10% av det europeiske salget til Tesla.
Dette ville jeg sagt at tyder mot at andre europeiske land finner MY for dyr i forhold til M3, så tesla må justere prisen 👌👌
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Jon65

Sitat fra: PKEllefsen på onsdag 15. september 2021, klokken 14:00


Om noen andre var interessert

Leste et annet sted at bilfrakt er et helt annet marked med andre skip og annen infrastruktur og at prisene der ikke hadde steget på samme måte som for containerfrakt.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: PKEllefsen på onsdag 15. september 2021, klokken 14:00


Om noen andre var interessert
Ja, ikke sant, derfor 5-6000,- høres helt utoptisk ut for min del. Nå koster ikke en bil på Ro-Ro, det samme som en 40 ft container, men prisene du har oppgitt er kun til Rotterdam. Tesla laster om i Zeebrugge og ny båt til Norge. Det er personell, utstyr, fuel, los, forsikringer osv. Tipper 20-30k er mer realistisk. Så skal det tas høyde for høyere driftskostnader for Tesla i Norge, og ikke minst sterkere forbrukerrettigheter, som nok koster Tesla en del ekstra. De tjener nok mer nå på Y enn på 3, og sikkert mer på Y i Norge enn Y i USA, men blir spennende å se hvor de justerer, og hvor mye.

kodax

Med "trussel" om kommende moms, så tror jeg folk til å løpe for å kjøpe elbiler uansett, selv om det i praksis vil berøre TMY lite. Når andre leverandører sliter med å levere, tror jeg Tesla kommer til å få solgt alt de tilbyr i Norge i lang tid. I så fall er det ingen grunn til å tro at det blir noen nedgang i pris, heller tvert i mot.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tornaldo

At TMY skal opp i pris, virker fullstendig usannsynlig.

De som har kjøpt TMY nå, både ønsker og argumenterer for en uendret eller høyere pris, mens de som har reservert til dagens pris, ønsker det motsatte. Kanskje ikke så rart at der blir slik.

Men jeg tenker det ikke er noe poeng å dra inn råvarepriser, fraktpriser, reparasjonskostnader, delepriser, ei heller valuta i dette foreløpig, all det tid TM3 og Model Y bygges samme sted, med tilnærmet samme deler. Og prisen for oss spriker langt mer enn andre markeder for disse to bilene, noe som i all hovedsak er markedstilpasset, og lite med andre ting å gjøre.

TMY prisene er styrt av tilbud og etterspørsel. De har høy pris i Europa, fordi det er betalingsvillighet i dag til å ta unna det de sender over. Men de produserer stadig flere biler i Kina, samt de har ambisjoner om å starte produksjon i Berlin i løpet av året, så etterspørselen må ta seg veldig opp, om man skal klare å selge unna alle bilene fremover, altså i 3-6 mnd perspektiv. Skulle tro det lønner seg for Tesla å sende mest mulig biler hit fra Kina, all den tid de tar seg veldig mye mer betalt for bilene her, og fortsatt mye å gå på, selv om de setter ned prisen.

Som nevnt tidligere, en TMY SR+ til 50-100000 kr billigere pris i Europa, vil endre på dette.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

VAL.ENT

Har jeg forstått det slik at en TMY koster 534.900,- og det spekuleres hvis/når den blir rabattert med 35.000 slik at prisen havner på kr. 499.900? 

Tror nok at for de fleste som kjøpte den i 2019, og for de som kjøper den idag - at det ikke betyr så mye.

35.000,- for 0,5 mill blir bare 'småpenger' og er ikke en avgjørende faktor for kjøp.


Med prisvekst som kommer år-etter-år og 2022 som er første 'ordentlige' Berlin året -  så er det rundt da som er potensielt mulig at den går ned, evt. typiske 'Tesla push' mot slutten av kvartaler/år.
Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

tornaldo

Selvfølgelig er 499 vs 534 avgjørende for enkelte. 35000 kr velter ikke økonomien for de store massene, men selvfølgelig en faktor for mange likevel.

Folk kjøper jo nesten ene og alene fordi det er rentekampanje, noe som utgjør kanskje 5-6000 kr i året...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på onsdag 15. september 2021, klokken 17:04
Selvfølgelig er 499 vs 534 avgjørende for enkelte. 35000 kr velter ikke økonomien for de store massene, men selvfølgelig en faktor for mange likevel.

Folk kjøper jo nesten ene og alene fordi det er rentekampanje, noe som utgjør kanskje 5-6000 kr i året...

Helt enig - alt for mange tror det er en direkte sammenheng mellom å ha råd - og ta seg råd.
Slik det er ikke for mange  - faktisk er det de med best råd som gjerne tenker seg veldig godt om før de kjøper.
Og da er gode tilbud gull.

kodax

Sitat fra: tornaldo på onsdag 15. september 2021, klokken 15:33
At TMY skal opp i pris, virker fullstendig usannsynlig.

De som har kjøpt TMY nå, både ønsker og argumenterer for en uendret eller høyere pris, mens de som har reservert til dagens pris, ønsker det motsatte. Kanskje ikke så rart at der blir slik.
Jeg har kjøpt og solgt min TMY, så jeg har ingen "glede" av at prisen ikke går ned ;)
Med unntak av de som eventuelt tror at Elon er on a mission from God (RIP Jake), så er jo alle enig i at prisen på TMY blir styrt av markedet. Etterspørselen etter elbil på verdensmarkedet, og særlig i Europa, kommer til å bare øke framover, og med problemer for mange av de andre leverandørene, så har Tesla et tilnærmet umettelig marked framover. Å selge biler i Europa billigere tviler jeg på at kommer til å skje. Det kan jo hende at Tesla gjør et "vi tar momsen"-stunt, og ikke øker prisene i den forbindelse, kanskje t.o.m. en liten reduksjon på noen ting for å få variantene til å være riktig priset ift hverandre, men noe annet har jeg vanskelig for å tro at noen kan håpe på, annet enn en gunstig rentekampanje nærme nyttår. En SR+ derimot blir jo priset lavere hvis den kommer, men det blir en annen potet.
TM3 vil jeg tro kanskje øker i pris etter nyttår, og dersom etterspørselen etter den synker i Norge, så sendes flere av den til andre steder der de ikke er så ivrige etter kombiluke.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Helt enig med tornaldo. Dette har lite eller ingenting med fraktpriser, chippriser eller annet. Det har med en etterpørsel som er meget god i forhold til tilbudet. Og at for Europa vil ikke dette endre seg før Berlinfabrikken er skikkelig oppe i fart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA