Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?

Startet av PKEllefsen, tirsdag 24. august 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

I USA har de skrudd opp prisen 7 ganger i år på Model Y pga høy etterspørsel og annet. I Shanghai skrur de nå opp prisen. Nå kommer AP i regjering, og kronen svekkes kraftig, og de må da skru opp Model Y prisen i Norge med 8%.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Ja, men det kommer også moms over 600k. Tesla har tidligere tatt grep i slike situasjoner, for å unngå store prishopp. Det kan og gi en prisreduksjon slik at ikke innstegsprisen skal bli høy. For X og S tror jeg de MÅ ned for å ha noe salg i Norge etter 1. januar. Med unntak av noen få Plaid, som fortsatt vil være vanvittig ytelse i forhold til pengene.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:28
Ja, men det kommer også moms over 600k. Tesla har tidligere tatt grep i slike situasjoner, for å unngå store prishopp. Det kan og gi en prisreduksjon slik at ikke innstegsprisen skal bli høy. For X og S tror jeg de MÅ ned for å ha noe salg i Norge etter 1. januar. Med unntak av noen få Plaid, som fortsatt vil være vanvittig ytelse i forhold til pengene.

Det virker som at de ikke ønsker å selge Model S / X. 944.000 for S er bare latterlig.
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

TMY SR+ 60 kWh LFP til kr 429000
TMY LR 82 kWh til kr 499000

Mitt tips til priser, enten fra midten av oktober 2021, eller midten av januar 2022.

:)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

PKEllefsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. september 2021, klokken 19:48
I USA har de skrudd opp prisen 7 ganger i år på Model Y pga høy etterspørsel og annet. I Shanghai skrur de nå opp prisen. Nå kommer AP i regjering, og kronen svekkes kraftig, og de må da skru opp Model Y prisen i Norge med 8%.

1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Spørsmål - Hvor mye har krone / dollar forholdet å si i forhold til et selskap som Tesla som ønsker gevinsten i dollar, men må importere og derfor konvertere til lokal valuta først? Er kronen svak blir det dyrere å importere inn i landet, men de får flere kroner igjengjeld når de skal ta ut gevinsten til selskapet. Koster bilen 10 000 usd og en USD er 9 kroner vil bilen koste 90 000 kroner. Går kursen opp til 10 tjener tjener de kun 9 000 usd, men de blir billigere for Tesla Norge å importere. Velger Tesla Norge å beholde gevinsten så vil de ha tjent mer pga billigere import. Spørsmålet er vel - går alt overskudd tilbake til hovedkontoret, eller beholdes det i Norge? Om det beholder i Norge er det bedre med en sterkere krone, om det går tilbake til hovedkontoret er det bedre med en svakere krone. Antar jeg 🤔

2. Uavhengig av hvor mye kursen spiller inn er model Y allerede priset langt høyere enn hva frakt og valuta spiller inn. Sammenlignbar long range Model Y i Kina koster 450 000 kroner før skatt/avdrag. I tillegg er disse solgt med svært gode marginer i kina fra før av, så de har nok å gå på skulle de har behov for å justere prisen ned. Og til slutt - produksjon øker raskt, etterspørsel må henge med.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

PKEllefsen

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:22
TMY SR+ 60 kWh LFP til kr 429000
TMY LR 82 kWh til kr 499000

Mitt tips til priser, enten fra midten av oktober 2021, eller midten av januar 2022.

:)

Mitt tips i forhold mest økonomiske bilkjøp avgjørelse - Kjøp rett før det kommer skatter for alvor begynner å inntre i Norge (600k gjelder ikke her). Antagelig da Q4 2022. Utvikling skjer raskt i elbilfronten, prisene rasker raskt - Kjøper du rett før skatt gradvis inntrer vil forhåpentligvis bilen holde seg i verdi selv om utsalgspris for ny bil går ned samtidig
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Jon65

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Det korrekte er vel akkurat motsatt av hva du skriver her. Sterk krone gir flere dollar for en gitt kronemengde, svak krone gir færre dollar for samme kronemengde.

Electric cars in Norway

#97
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 14. september 2021, klokken 23:36
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Det korrekte er vel akkurat motsatt av hva du skriver her. Sterk krone gir flere dollar for en gitt kronemengde, svak krone gir færre dollar for samme kronemengde.

Sterkere NOK gir lavere dollar kurs. Som igjen kan gi oss nordmenn prisfest på amerikanske produket feks MY selv om den er MIC siden den prises i dollar.

Les mer om dette her i en artikkel fra 2020:

https://www.nettavisen.no/okonomi/kronen-rett-til-vars-na-kommer-ekspert-med-ny-spadom/s/12-95-3424063535

Kopi fra lenken overfor:

"En sterk krone mot dollar er spesielt positivt for prisen på norske varer, siden veldig mange importere varer handles av norske selskaper i dollar, inkludert amerikanske og kinesiske. En sterk krone vil dermed bety at varer som Iphoner og Teslaer blir billigere.

Så sent som i november økte Tesla prisene kraftig som følge av svakere krone."

PKEllefsen

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 14. september 2021, klokken 23:36
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Det korrekte er vel akkurat motsatt av hva du skriver her. Sterk krone gir flere dollar for en gitt kronemengde, svak krone gir færre dollar for samme kronemengde.

Ja, stemmer. Tenkte litt rart der. Tenkte at hvis prisen var 10000 usd og kronen ble svakere så fikk de flere kroner ved salget om salgsprisen i nok sto uendret, men det blir jo bare en prisøkning i realiteten. Sterkere krone gir flere usd per nok ja.

Så sterkere krone er vel da det som er gunstig for Tesla. Pris 10k usd til 10 usd/nok = 100K kr. Kronen styrkes og om de beholder 10K usd prisen blir bilen billigere 90K kr, så da kan de øke dollarprisen til ca 11000USD og få fremdeles samme kronebeløp for den. Norge skal bare konvertere pengene tilbake, ikke eksportere et produkt, så her gjelder ikke det jeg først snakket om hvor usd/nok forholdet ikke gjelder.

Alright, da tror jeg at begynner å bli enig med meg selv, hehe.
I så fall burde det være positivt for Tesla nå. Kronen har styrket seg veldig siden de endret prisen i fjor på MY opp til 534 900,-. Til gjengjeld har sjøfraktprisene gått opp i himmelen for å motvirke effekten. Skulle likt å vite hva det koster å frakte en bil fra kina til europa/norge i de kvantumene de sender i.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Syklist

Det er lov å drømme om prisnedgang. Men som nevnt er nok sterkere krone den mest sannsynlige årsaken til eventuelle framtidige endringer av pris. Tesla vil holde aksjekursen og har krav om inntjening per bil, så det skal nok mye til før prisen settes ned.

Men det er ikke umulig at en Model Y SR prises lavt nok til å kunne komme under grensen for elblilsubsidier i de større landene i Europa. Og da vil nok prisen i Norge etterhvert havne på samme nivå. (Prisnedsettelsen på Model 3SR+ i Norge kom 6 måneder etter Tyskland og Frankrike.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

SurSnasen

Sitat fra: PKEllefsen på onsdag 15. september 2021, klokken 08:20
Skulle likt å vite hva det koster å frakte en bil fra kina til europa/norge i de kvantumene de sender i.

Tipper et sted mellom 5000-7000 kroner per bil frem til Norge.

geear

Hvordan kommer du frem til de tallene?

Høres helt utopisk ut for min del, men er vant med kostnader fra en annen bransje..  :o

ToWalkOrDrive

Det som og må tas med i beregningen er at selve bilgarantien (utenom "drivetrain") i Norge er ett år lenger enn i USA. I USA er det bare 4 år, mens det er 5 år i Norge. I tillegg er kostnadene på mekanikere, og det meste andre, dyrere i Norge. Superladere kan og være dyrere å sette opp pga færre potensielle kunder.
Model 3 har vist seg å være veldig holdbar og feilfri, mens Model Y har hatt litt mer problemer....men heldigvis langt i fra så ille som på Model S og X. Dette kan gjøre at en Y er relativt dyrere enn 3 i Norge vs USA...pga høyere forventet ekstra garantikostnader i det 5. året...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Syklist på onsdag 15. september 2021, klokken 08:42
Det er lov å drømme om prisnedgang. Men som nevnt er nok sterkere krone den mest sannsynlige årsaken til eventuelle framtidige endringer av pris. Tesla vil holde aksjekursen og har krav om inntjening per bil, så det skal nok mye til før prisen settes ned.

Men det er ikke umulig at en Model Y SR prises lavt nok til å kunne komme under grensen for elblilsubsidier i de større landene i Europa. Og da vil nok prisen i Norge etterhvert havne på samme nivå. (Prisnedsettelsen på Model 3SR+ i Norge kom 6 måneder etter Tyskland og Frankrike.)

På samme måte så er det ikke veldig lenge til Berlin-kontoret åpner for produksjon, og da forventes det minimum 82kWh batteri og kanskje andre forbedringer som gjør at prisen vil holde seg oppe på Y LR. Kanskje de til og med spytter i fanzy støtdempere som demper støt.
Kronekursen er jo et resultat av hvor mye norske kroner som kjøpes og norske kroner som selges...på samme måte som oljeprisen...selv om det er veldig komplisert...men når SV sier: "Nå er det vår tur - nå skal vi ta de jævla kapitalistan"...med formueskatt og andre skatter.....så blir det gjerne ikke like mange utenlandske fond som vil kjøpe norske kroner for å kjøpe norske aksjer...og når vi skal begynne å selge hekleduker i stedet for olje så kan det være en del firmaer som blir mindre lønnsomme å investere i....har litt tro på at kronen kan svekkes fremover, sånn at nordmenn må bruke flere norske kroner på å betale $55.000. Den styrkingen av norske kroner de siste månedene har på en måte blitt ihjelslått av at Y-prisen har økt 7 ganger i USA i år...uten at den har økt i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

PKEllefsen

Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA