Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?

Startet av PKEllefsen, tirsdag 24. august 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

advale

Man kan også si bare de mest interesserte som løper og bestillinger med en gang Tesla åpner opp. Ja mange av dem har ikke forhåndsbestilt og ventet til Tesla åpnet opp bestillingen. Men det ser ut som de har greid å ta fint unna det også. Køen av de som har forhåndsbestilt og de som avventet til bilen er til salg er uansett borte i løpet av noen uker. I tillegg en bråte impuls-kjøp...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:33
@towalkordrive - Skjønner ikke hvorfor du fokuserer på US. Model Y kommer fra Kina. At US er utsolgt, hva har det å si for Norge og prisbildet?

Grunnen til at jeg fokuserer på US er følgende:
- USA kan fort komme til å importere fra Shanghai dersom mangelen blir enda større, og ventetiden enda større i USA, på samme måte som de sender biler fra Kina til Norge. Dermed vil tilbudskurven få et skift nedover og pris presses oppover.

- Salget i USA gir et frampek på at Model Y er en konkurransedyktig bil i et marked der elbil er noe mer innarbeidet. En kan fort tenke at salget i Europa virkelig kan skyte fart nå når Autogefuhl har testet bilen, og den blir populær rundt i Europa:
https://www.youtube.com/watch?v=aQ6Ctj7z-js&t=194s Særlig med tanke på at bilen skal lages i Berlin.

Når verden står uten halvledere, og Parisavtalen banker på døren, så kan Tesla lede vei og selge bøtter og spann av Model Y...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:42
Man kan også si bare de mest interesserte som løper og bestillinger med en gang Tesla åpner opp. Ja mange av dem har ikke forhåndsbestilt og ventet til Tesla åpnet opp bestillingen. Men det ser ut som de har greid å ta fint unna det også. Køen av de som har forhåndsbestilt og de som avventet til bilen er til salg er uansett borte i løpet av noen uker. I tillegg en bråte impuls-kjøp...

En annen måte å se det på er at de store massene først oppdager Model Y etter at landet er overøst med Model Y'er, og først et år etterpå så går folk av huse for å kjøpe dem. Veldig mange vil ikke kjøpe før de får prøvekjørt. Mange sa at Model 3 ville slutte å selge med en gang første leveringsbølge var slutt, siden det er en "sedan". Tiden har vist at de tok feil - Model 3 er den mest solgte elbilen i Norge i 2021...og Model Y er mye mer praktisk...og kommer til å selge i bøtter og spann...har allerede gått forbi Enyaq...og da spørs det om de trenger å redusere prisen...
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PKEllefsen

Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:40
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
Det ble registrert 11 581 Teslaer i Europa i august, 2 084 av de var i Norge, 3810 var i Tyskland. I Norge var vel rundt 60% Model Y, er vel ikke overraskende om Model Y står for en stor andel i resten av Europa også...


- I Q1 dekket Norge ca 8,5% av det europeiske salget til Tesla og i Q2 ca 10,5%. 

- Norge har mottatt 3400 model y'er så langt totalt, men er vel fort forventet opp mot 5 - 6000 innen slutten av måneden i dette tempoet.

- Antagelig har Tesla eksportert et sted mellom 12-15k MY fra shanghai i august. Kombinerer vi dette med de 8000 de eksporterte i juli ender de totalt opp på 20-23k eksporterte biler.

La oss ta noen forenklede konverteringer basert på tallene og estimatene over for å se hvordan den norske etterspørselen på MY ser ut sammenlignet mot resten av Europa.

Skulle Tesla levere 5000 biler til Norge vil de ha levert ca 21-22% av MY eksporten deres til Norge.
Skulle Tesla levere 6000 biler til Norge vil de ha levert ca 26% av MY eksporten deres til Norge.

Kan være de har klart å eksportere enda mer, men ser alt i alt ut som at det lener mot at det er betraktelig større etterspørsel i Norge enn i andre europeiske land. En mulig forklaring til dette er at andre land synes prisforskjellen mellom M3 og MY er for stor. En mulig løsning for tesla er å redusere prisen på my slik at skille blir litt mindre. Hmmm 🤔🤔
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

PKEllefsen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:53
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.

To be fair så har prisen på model 3 falt betraktelig siden den kom ut da 😅
edit: + forbedret seg i kvalitet
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

tornaldo

Det snakkes om delemangel, dvs chip/halvledere.

Hvorfor blir ikke disse delene omfordelt?

Hvis Tesla hadde ment at det var økonomisk gunstig å produsere mindre i Kina, og heller bruke viktige komponenter i biler solgt i USA, skulle man vel tro disse komponentene ble omfordelt.

Jeg aner ikke, men fremstår merkelig at Tesla har alt de trenger i Kina, men mangler vitale deler i USA, og ikke omfordeler dette. Gitt at det gir økonomisk gevinst da....

Men det Tesla trolig tjener mest på i dag, er kinesisk produserte TMY solgt i Europa.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:52
En annen måte å se det på er at de store massene først oppdager Model Y etter at landet er overøst med Model Y'er, og først et år etterpå så går folk av huse for å kjøpe dem. Veldig mange vil ikke kjøpe før de får prøvekjørt. Mange sa at Model 3 ville slutte å selge med en gang første leveringsbølge var slutt, siden det er en "sedan". Tiden har vist at de tok feil - Model 3 er den mest solgte elbilen i Norge i 2021.

Det var jo ikke så langt unna sannheten heller. De første bølgene av kvartalsleveringer gikk kjapt over. Så dumpet Tesla prisen, og lanserte en rentekampanje med 0,25% fullfinansiering.

PKEllefsen

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:23
Det snakkes om delemangel, dvs chip/halvledere.

Hvorfor blir ikke disse delene omfordelt?

Hvis Tesla hadde ment at det var økonomisk gunstig å produsere mindre i Kina, og heller bruke viktige komponenter i biler solgt i USA, skulle man vel tro disse komponentene ble omfordelt.

Jeg aner ikke, men fremstår merkelig at Tesla har alt de trenger i Kina, men mangler vitale deler i USA, og ikke omfordeler dette. Gitt at det gir økonomisk gevinst da....

Men det Tesla trolig tjener mest på i dag, er kinesisk produserte TMY solgt i Europa.

Det er ikke lange ventelister i USA nå pga. mangel på halvledere. De er produksjonscappet i Fremont og trenger Texas for å skalere MY produksjon videre. Tesla har klart seg greit rundt halvleder-shortagen så langt. Spørsmålet er heller om de klarer å holde problemene vekke når Shanghai, Berlin og Texas begynner å skalere samtidig for fullt.

Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

tornaldo

Skjønner, så bare det ble løftet som et problem lenger opp i tråden her..
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Øyvind.h

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:15
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:53
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.

To be fair så har prisen på model 3 falt betraktelig siden den kom ut da 😅
edit: + forbedret seg i kvalitet
Kostet ikke Model 3 LR omtrent nøyaktig det samme nå som ved lansering? 464k?

Men poenget står. De aller første leveransene blir bare en brøkdel av salget.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:47
Grunnen til at jeg fokuserer på US er følgende:
- USA kan fort komme til å importere fra Shanghai dersom mangelen blir enda større, og ventetiden enda større i USA, på samme måte som de sender biler fra Kina til Norge.

- Salget i USA gir et frampek på at Model Y er en konkurransedyktig bil i et marked der elbil er noe mer innarbeidet.
Hadde det vært mulig ville Tesla allerede gjort det for lenge siden. De har riktignok begynt med LFP-batterier på SR+, men ingenting relatert til Y LR. Så hvorfor har de ikke engang tenkt tanken med å sende over delene? Høyst sannsynlig at delene ikke er kompatible og derfor lar seg ikke gjøre. (ser at Tornaldo har også påpekt det samme)

Vel, nå har Y vært ute leeenge i US med få eller ingen konkurranse. Det er vel først i det siste at det har kommet konkurranse, f.eks. ID4, Mach-E etc. I Europa er situasjonen snudd på hodet, der Y kommer senest til festen. Så tallene er ikke sammenlignbart (og uansett ikke relevant ift prisbildet til Y i Norge). At Y er konkurransedyktig er det vel ingen som setter spørsmålstegn ved.

Folk glemmer hele tiden at når 3 kom så var markedet helt annerledes. Ville man ha lang rekkevidde og familiebil-ish (med krok, 4wd etc) var egentlig bare 3 som var mulig. Det er ikke rart den fortsatte å selge godt når det ikke fantes noen andre alternativer.

geear

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:15
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:53
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.

To be fair så har prisen på model 3 falt betraktelig siden den kom ut da 😅
edit: + forbedret seg i kvalitet
Min førstedagsbestilling på Model 3 Performance var på 563 720,-. I dag koster samme 524 142,-. Godt 39 lapper på tre år, for dyreste utgave. Nå tok ikke jeg levering av min bestilling, men hadde ikke vært en krise akkurat. Tror nok SR+ har hatt større betydning, og det er samme modell som de fleste andre også kjører - altså vente med å lansere billigste utgave. Feks Audi e-tron 50.

Curre

Och min LR uthämtad i mars - 19 kostade ca 490k (om man tar bort FSD som gjorde at det landade på 530k)
Idag kostar samma ett par kronor mer, ca 494k utan FSD (ca 553k med FSD).
Så det är ingen speciell prisdrop där.
Tesla Model 3 -19

Øyvind.h

I dag finnes det mange konkurrenter. Men hvilken elbil er den mestselgende? Model 3. Ca 7500 bare i 2021.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA