Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?

Startet av PKEllefsen, tirsdag 24. august 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat
Kostnad på arbeidskraften er ikke veldig avgjørende. I så fall ville Tesla lagt fabrikken et sted i øst europa

Mener å ha lest et sted at Elon nettopp sa at det var de lave personalutgiftene som gjorde MIC billigere og dermed bedre fortjeneste.

Jeg antar jeg har lest dette ifm rapportering Tesla Inc TSLA som jeg naturlig nok leser meg ofte opp på.

Magnus Hansen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 12. september 2021, klokken 20:10
Sitat
Kostnad på arbeidskraften er ikke veldig avgjørende. I så fall ville Tesla lagt fabrikken et sted i øst europa

Mener å ha lest et sted at Elon nettopp sa at det var de lave personalutgiftene som gjorde MIC billigere og dermed bedre fortjeneste.

Jeg antar jeg har lest dette ifm rapportering Tesla Inc TSLA som jeg naturlig nok leser meg ofte opp på.

Tyskland har en av de høyeste kostnadene på arbeidskraft i verden, så det tviler jeg på er riktig. Skoda produserer i Tsjekkia, som har 1/3 av kostnaden på arbeidskraft



https://www.destatis.de/EN/Press/2020/04/PE20_142_624.html


Electric cars in Norway

#47
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 12. september 2021, klokken 20:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 12. september 2021, klokken 20:10
Sitat
Kostnad på arbeidskraften er ikke veldig avgjørende. I så fall ville Tesla lagt fabrikken et sted i øst europa

Mener å ha lest et sted at Elon nettopp sa at det var de lave personalutgiftene som gjorde MIC billigere og dermed bedre fortjeneste.

Jeg antar jeg har lest dette ifm rapportering Tesla Inc TSLA som jeg naturlig nok leser meg ofte opp på.

Tyskland har en av de høyeste kostnadene på arbeidskraft i verden, så det tviler jeg på er riktig.

Magnus Hansen :+1: Altså MIC billig arbeidskraft og MIB dyrere.....  og ikke minst i Berlin driver de "å fagforeninger seg"... det liker ikke Elon.... sa jeg det? Nei da.....

Jo da...  :D

Magnus Hansen

Beklager. Jeg trodde du skrev MIB. Det er jeg som går surr i forkortelsene. Jeg legger meg langflat  :)

Electric cars in Norway

#49
Nå maner Elon til alle å jobbe hardt  igjen :+1:   'go super hardcore'

https://jalopnik.com/elon-musk-sent-another-email-1847653720

geear

Sitat fra: tornaldo på søndag 12. september 2021, klokken 18:12
Kostnadene forklarer ikke prisforskjellen mellom Y og 3. Y har unaturlig høy pris, som er markedsregulert, ikke kostnadsregulert.

Begge bilene produseres i Kina, deler omtrent alle deler, og fraktes på samme båter. Likevel er prisforskjellen i Europa/Norge mellom 3 og Y fra Kina over 100000 kr (TM3 LR selges rabattert fra Kina nå). Full pris er forskjellen 85000 kr.

I USA er forskjellen 45000 kr.
En kan jo og spekulere i om de nå egentlig har mindre margin enn de ønsker på Model 3, at prisen egentlig skulle vært justert opp på alle bilene, og at de utnytter muligheten til å gjøre det på ny modell i et marked, men ikke har tørt å gjøre det på feks Model 3 i Europa, og alle modellene, eller iallfall 3 og Y i USA. X og S er jo justert himmelhøyt, og det er kanskje skjedd i USA også i forbindelse med lansering av facelift? Hadde de skrudd opp 3 med 50 lapper i Norge nå, så er det ikke sikkert den hadde solgt noe lenger.

Counterpointer

Når byggematerialer går opp med 100 % det er halvledermangel og synes stadig jeg hører om mangel på både det ene og det andre i butikken. Siste jeg så var råvarer til engidrikk....
Naturlig at prisen på et så sammensatt produkt som bil ikke går ned nå.


elhansen

Blir spennende å se. Svært mange av konkurrentene senker prisene. Feks Polestar har senket prisene på sin bil ganske mye den siste tiden, og Kia har jo kommet med en ny ev6 som ble mye billigere selv om denne fikk et dårligere batteri. Hvis tesla får på plass sin "short range" så tror jeg ikke prisen går ned, men hvis dette tar tid så tror jeg kanskje vi i løpet av 22 ser lavere priser. Når det er sagt så skal det bli billigere å produsere i Berlin, men fortjenesten er vel kanskje ikke tenkt å gå til forbrukeren.....
Et annet punkt er hvis tesla åpner sitt ladenettverk tror jeg mange velger andre biler enn tesla hvis ikke prisen senkes, så dette kan jo påvirke prisen noe.  Moro med litt spekulasjon en mandag morgen.

Diravi

Sitat fra: elhansen på mandag 13. september 2021, klokken 07:07
Blir spennende å se. Svært mange av konkurrentene senker prisene. Feks Polestar har senket prisene på sin bil ganske mye den siste tiden, og Kia har jo kommet med en ny ev6 som ble mye billigere selv om denne fikk et dårligere batteri. Hvis tesla får på plass sin "short range" så tror jeg ikke prisen går ned, men hvis dette tar tid så tror jeg kanskje vi i løpet av 22 ser lavere priser. Når det er sagt så skal det bli billigere å produsere i Berlin, men fortjenesten er vel kanskje ikke tenkt å gå til forbrukeren.....
Et annet punkt er hvis tesla åpner sitt ladenettverk tror jeg mange velger andre biler enn tesla hvis ikke prisen senkes, så dette kan jo påvirke prisen noe.  Moro med litt spekulasjon en mandag morgen.

Prising avhenger av en rekke forhold og er ikke nødvendigvis direkte korrelert med produksjonskostnad. Det er for eksempel ingen spesiell produksjonsteknisk grunn til at Golf har vært priset høyere enn Focus og andre konkurrenter, heller at VW har sett at det er «riktig» med en litt høyere pris for Golf ut fra hvordan markedet oppfatter produktet, nemlig som litt mer eksklusivt og solid enn billigere modeller. En produsent kan i noen tilfeller også velge å selge biler med svært liten margin eller til og med med tap, hvis det vurderes strategisk riktig for å fange opp markedsandeler eller å holde nye konkurrenter ute av markedet. Kjent fra for eksempel flybransjen. Og jeg tviler på at GM tjente så mye på Ampera de første årene. Men de trengte en compliance car.

Polestar er basert på en plattform som også brukes til fossilmodeller, og de har nok litt å gå på. Og mens Volvo fortsatt tar betydelige summer for sine modeller bygget på samme plattform, så måtte tydeligvis Polestar endre prisstrategi for å være aktuell i markedet fortsatt. EDIT: De har jo egentlig ikke senket prisen SÅ mye - mest plukket ut ting som var i pakken før. Men som sagt, endret prisstrategi, fra "eksklusiv og sporty" til også å dekke "godt kjøp i markedet".

All den tid så mange nordmenn fortsatt får hetetokter på Facebook av tanken på å kjøpe en Model Y med nyttelast som en mopedbil, og sikler etter å få lov til å betale nesten 20 000 for å få 0,6 sekunder bedre aks som Tesla kunne lagt inn fra starten av om de ville - ja, da tenker jeg at det er selgers marked en god stund til.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

tornaldo

Man tenker at Tesla tilsynelatende selger TMY som varmt hvetebrød om dagen. Det vi vet lite om, er hvor mange som ville kjøpt bilen til dagens pris. Personlig ville jeg med dagens pris ikke kjøpt Model Y LR, men med 2019 pris er det greit. Jeg vil tro jeg ikke er alene. Om det reelt sett er så voldsom etterspørsel, vet vi dermed ikke.

Men igjen, så lenge konkurrenter sliter med å levere biler, blir jo konkurransen langt lavere. Bestiller man f.eks en Skoda Enyaq nå, får man estimert levering utpå høsten 2022. Man har reelt sett veldig få alternativer, og dermed vil man trolig måtte punge ut det som føles som kunstig høy pris for en TMY vs TM3, om man skal ha bil i løpet av året.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Daniel_0007

Polestar har endra prisen, først så delte de opp i pakkene så noen måneder senere har de senka startprisen på standard range single motor med 40k trolig for å konkurrere med model 3 sr+ samt at de kan skryte i reklamene at bilen starter på 349 000
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Sitat fra: Diravi på mandag 13. september 2021, klokken 08:41
All den tid så mange nordmenn fortsatt får hetetokter på Facebook av tanken på å kjøpe en Model Y med nyttelast som en mopedbil, og sikler etter å få lov til å betale nesten 20 000 for å få 0,6 sekunder bedre aks som Tesla kunne lagt inn fra starten av om de ville - ja, da tenker jeg at det er selgers marked en god stund til.  8)
20 000,- for 0,6 sek er et røverkjøp uten sidestykke, så jeg vet ikke om akkurat det er et argument for markedstilstanden, iallfall så lenge Performance ikke er mulig å få (som også er et røverkjøp historisk sett). Bare sjekk historikken på fossilbiler over hva man har betalt opp gjennom tidene. Til og med fossilbaserte fabrikanter som Audi har videreført dette på elbiler - Audi e-tron GT til 900k eller e-Tron GT RS til 1270k, 370 000,- kroner for 0,8 sek på 0-100. ;) Eller 300 000,- for 0,4 sek fra Taycan turbo til Taycan turbo S? ;)

Diravi

Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Diravi på mandag 13. september 2021, klokken 08:41
All den tid så mange nordmenn fortsatt får hetetokter på Facebook av tanken på å kjøpe en Model Y med nyttelast som en mopedbil, og sikler etter å få lov til å betale nesten 20 000 for å få 0,6 sekunder bedre aks som Tesla kunne lagt inn fra starten av om de ville - ja, da tenker jeg at det er selgers marked en god stund til.  8)
20 000,- for 0,6 sek er et røverkjøp uten sidestykke, så jeg vet ikke om akkurat det er et argument for markedstilstanden, iallfall så lenge Performance ikke er mulig å få (som også er et røverkjøp historisk sett). Bare sjekk historikken på fossilbiler over hva man har betalt opp gjennom tidene. Til og med fossilbaserte fabrikanter som Audi har videreført dette på elbiler - Audi e-tron GT til 900k eller e-Tron GT RS til 1270k, 370 000,- kroner for 0,8 sek på 0-100. ;) Eller 300 000,- for 0,4 sek fra Taycan turbo til Taycan turbo S? ;)

Aha! Ny verden for meg dette; takk for info. Jeg hadde glatt gitt bort 200 hester på standardutgaven for å mykere fjæring, så prioriteringene er forskjellige i livet. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

lars667

På "søstergruppa" Tesla Model Y på Facebook ligger det nå en liten amatørmessig spørreundersøkelse om hva folk har gitt og når de har bestilt. De fleste så langt, 77, har bestilt til dagens pris. Mot 61 som har bestilt til redusert pris tidligere. Av de 77 har de aller fleste bestilt før bilene fysisk var i Norge. Selvfølgelig ikke noe seriøst, men forteller kanskje litt om at mange ventet med å bestille til det var en relativt kort leveringstid, og at i halvparten eller så av kjøperne har kjøpt til full pris.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA