Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Radial

Hentet min TMY i dag på varemessa. 19" hankook, grå med svart interiør.
Dessverre har de tulla det til på høyre bakdør og bakskjerm ifm PPF'n de har lagt på. PPF er full av luftbobler, og riper på bakskjermen.

Bilen er VELDIG sprek, men støyer i meste laget. Blir det å beholde den må den få seg en runde Mercasol m/støyisolering. 5db mer støy enn min MG ZS, og det er merkbart mye mer støy som understøtter avlesningene.

Ellers er dempingen ALT for stiv for en familie SUV etter min mening, men med disse voldsomme kreftene må vel understellet være slik for å holde kreftene og vekta under kontroll 😄

Totalt sett er jeg nok fornøyd til slutt, ble bare så irritert over denne PPF'n og ripene, sammen med bråk at det satte en liten demper på gleden av ny bil.🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

z4rd

Greit å dobbeltsjekke dekktrykk, og ev. justeringen av vinduene dine.

Men mener du at det kun skyldes dekkstøy? Er vel litt forskjell på brede 19" vs det du måtte ha på MG-en... :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Radial

Det romler veldig, ikke vindsus over hodet, men en veldig høyfrekvent romling fra asfalten. På finere asfalt, vesentlig lavere støy (E6 i 110).

MG'n er på 225 bredde mens Tesla har 255, så dette har selvfølgelig mye å si, men skulle tro TMY fiksa den støybiffen bedre. Folk som kommer fra TM3 må være særdeles dårlig vandt som liker TMY på 19", men mistenker EV betegnelsen til hankook = beinhard gummi.
Skulle prøvd en med 20" Michellin, for sammenligning... Michellin dekka støyer lite på Ionic 5, så antar TMY ville hatt fordeler av disse på 19" også
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

pekle

Litt på siden, men Michelin PS4 på Model3 med 18" støyer mye. La på Pirelli pz4 tidligere i sommer, det var som å få ny bil. Mye mer behagelig støybilde på de fleste underlag. Ikke sånn at den blir direkte stillegående, men subjektivt mye bedre for mine ører. Sporer også mye mindre som bonus. Gjenstår dog å se levetid. Michelin klarte ca 30k.

PionerThink

Hentet ut vår Y i Kr.sand i går, og som første gangs Teslakjøper var det en helt OK+ opplevelse. Fikk spurt om mye helt til han indikerte at avsatt tid snart var over😜 Har X3 med M-Sport understell og Y'en føltes lik denne og slik vi liker det👍 Ellers veldig BMW-aktig å kjøre mtp styrefølelse og støynivå. Muligens litt mer dekkstøy på lave hastigheter, men Hankook-dekkene støyer muligens litt mer og må få noen km innkjøring først? Som noen nevner var det litt vindstøy som overtok  over 90, men ikke påtrengende. Fruen kjørte i 3t og er fornøyd, selv om Setesdalen er kjedelig🙄 Jeg har prøvd å bli kjent med GUI og synes det er litt å sette seg inn i, selv om det er intuitivt👏🏻 Seter er OK(ikke helt BMW nivå), masse plass og flott glasstak trekker opp! Masse Power(som fruen også likte) Alt i alt er vi veldig fornøyde og prøvde superlader for første gang på Hovden mens vi spiste litt. Dette gikk så kjapt fra 34% SoC at vi måtte utsette ladestopp flere ganger til 83% for å tilpasse returen. Veldig positiv opplevelse :+1: Gled dere til en super opplevelse med ny bil som innfrir forventningene og vel så det🤗
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ToWalkOrDrive

#110
Sitat fra: Rosstopher på fredag 27. august 2021, klokken 12:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 27. august 2021, klokken 12:37
Sitat fra: Rosstopher på fredag 27. august 2021, klokken 11:34
3 blink holder for å blinke seg ut av rundkjøring, men ikke til noe annet.
Holder da til feltskifte ved avkjøring fra motorvei og. Og normalt feltskifte.

Mulig du har lært noe annet enn meg, men jeg har i hvertfall lært at man skal blinke før man svinger eller bytter fil for å gi tegn til andre trafikanter om hva du planlegger, og at man skal fortsette å blinke mens man svinger eller bytter fil så andre skjønner hva du holder på med. Derfor er 3 blink altfor lite i de situasjonene du beskriver.

Føler og at 3 ganger er for lite i 14 av 17 ganger. Er enig med kjøreskolelærerne her...i hvert fall 5 sekunder....særlig med tanke på alle svimete sms-folk som kjører med 2 sek mellomrom mens de spiser pølse med rekesalat og trykker på navigasjonen.

3 blink funker stort sett når en vil skifte felt til venstre, og en ikke ønsker å annonsere det, fordi en er redd de bakfra skal lukke luka når de ser hva du tenker  :D
Tesla Model Y                         2021-

spirrevipp

Konfigurerbart intervall eller økning til 5 blink hadde vært nice i en software oppdatering.

Savner forøvrig soft-close på dørene som jeg var vant til fra Model X, men det går seg vel også til.

Ellers så er helhetsinntrykket fremdeles topp, mye bil for pengene sammenlignet med ny Model X.  :laugh:
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 27. august 2021, klokken 12:47
Mulig du har lært noe annet enn meg, men jeg har i hvertfall lært at man skal blinke før man svinger eller bytter fil for å gi tegn til andre trafikanter om hva du planlegger, og at man skal fortsette å blinke mens man svinger eller bytter fil så andre skjønner hva du holder på med. Derfor er 3 blink altfor lite i de situasjonene du beskriver.
Når jeg svinger av på en vanlig avkjøring fra motorvei så slakker jeg ikke av på farten før jeg er i avkjøringsfeltet. Tre blink før jeg svinger av holder plenty da. Det påvirker ikke atferden til noen av de andre bilistene.

Samme med filskifte til fil der det er ledig og trafikken er moderat. Er det mye trafikk stiller det seg annerledes.

Ellers er det selvfølgelig mange situasjoner hvor tre blink ikke er nok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 28. august 2021, klokken 09:10
Savner forøvrig soft-close på dørene som jeg var vant til fra Model X, men det går seg vel også til.
Motoriserte dører er veldig vanedannende. Savner det fremdeles over ett år etter vi solgte vår X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-golf-2014

Noen flere som vil dele sine inntrykk av bilen? Tenker spesielt i forhold til støy, da det spriker en del hva som har kommet fram til nå. Fint om dere sier om dere har 19 eller 20 tommer hjul, da jeg har en mistanke at 20 leverer bedre på støy.

tornaldo

Jeg kjørte bare noen kilometer før jeg parkerte og solgte bilen, og er kanskje ikke veldig objektiv slik sett, men må si at min TMS -17 modell er mer komfortabel enn TMY -21 modell. TMY er generelt stivere og støyer mer på motorvei (på 19 vs 19"), samt liker premium skinnsetene bedre i TMS. Sitteputene virket veldig korte på TMY, og selv om setene var myke og gode, var det et hakk ned for meg personlig. Kjente forøvrig at jeg ble klam med en gang, noe jeg ikke merker i TMS.

Alt med teknologi etc er jo en stor oppgradering fra en 4 år gammel TMS, samt fint å sitte høyere, samt flere andre praktiske ting med TMY som jeg ikke nevner.

Har planer om å kjøpe Model Y igjen med større batteri/raskere lading, men enn så lenge er jeg godt fornøyd med TMS.

Høyst personlig vurdering, så andre vil trolig vurdere det annerledes enn meg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Etter noen mil i min LR med Gemini har jeg gjort meg noen erfaringer sammenliknet med min TM3 LR mars -19 med Aero som jeg nettopp solgte. En bil jeg var meget fornøyd med!!

Fit & Finnish: Meget bra! Ingen ting å bemerke, selv etter å ha saumfart bilen meget nøye. Super klargjøring i Kr.sand.

Støy: Merkbart mindre. Men ingen revolusjon fra min TM3 LR.

VESS (elbillyd): Høres ut som en komisk UFO når man rygger. Når man kjører forover trodde jeg først at det ikke var noen lyd, noe jeg var glad for. Etter litt testing viser det seg at det faktisk er lyd da også, men denne er mer som en susing (type vifte, dekkstøy el.). Jeg trodde først det var naturlige lyder fra klimaanlegg eller vifter. Fotgjengere hører altså bilen uten at det skaper en fremmed unødvendig dustete lyd.

HiFi: Klar og fin lyd med masse dyp bass. Mindre presis bass enn i TM3.... mangler "punch", og kjennes ikke så godt i ryggen. Etter en del eksperimentering med innstillingene har det blitt noe bedre. Spent på hvordan det blir med bagasje. Ikke dårlig lyd, men bedre bass i TM3.

Kjøreegenskaper: Virker å ta store ujevnheter bedre, mens små ujevnheter kjennes bedre (litt skuffende). Kanskje derfor sprikende tilbakemeldinger på fjæringskomfort. Noen sier stivere, noen sier mykere. Ja, faktisk begge deler mener jeg.
Sitter høyere, med mer sidebevegelser som resultat. God oversikt, og sitter godt. Lite bakvindu plager meg ikke. Ser det man har behov for  ved vanlig kjøring, og ved rygging bruker jeg kamera og sidespeil.
Enda litt dårligere svingradius en TM3, altså absolutt ikke noe å skryte av.

Bagasjesikring: Bilen mangler jo litt skuffende mulighet til å sikre bagasje. Har derfor montert Bilkomponenters bagasjetrekk, og det ble bra. Spent på om trekket vil dempe støy fra bagasjerommet. Skal også montere fester til bagasjenett.

Annet
Skvettlappene har en bedre løsning.
Ikke så "billig lyd" ved lukking av dører. Krever også mindre kraft. Frunken krever også mindre kraft for å lukkes.
Skuffende at "Low Regen" er fjernet, siden jeg foretrekker Low.
Lufta mot passasjersetet stenges når ingen sitter der. Viftehastigheten reduseres og luften stenges til baksetet når ingen sitter der. Håper virkelig at temperaturen på lufta i ventilene til baksetet kan reguleres på vinteren. I TM3 var det bestandig full peis når det var kaldt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Diravi

Handyman; veldig fin og beskrivende vurdering!  :+1: Hvilket dekkmerke hadde du på M3?

Veldig interessant det du skriver om små versus store ujevnheter. For selv i vår 2016 S med luft merker man kumlokk og tilsvarende - mens luftfjæringen tar det grøvste i litt større fart; også veiarbeid med pukk dempes bra. Men små ujevnheter tar den ikke så godt. Men da kan det vel handle om dekktype også?

Noe av utfordringen med en veldig fast dempet bil er at den kan bli konstant urolig - mangler tog på skinner-effekten; jevnt nervøs selv om ikke dumper slår ordentlig igjennom. Vil du si at det er et problem her, eller går den klar av det?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Handyman

Sitat fra: Diravi på torsdag 02. september 2021, klokken 23:21
Hvilket dekkmerke hadde du på M3?
Originale Michelin pilot sport 4. De hadde 3mm igjen da jeg solgte bilen som var gått 46k km.
Sitat fra: Diravi på torsdag 02. september 2021, klokken 23:21
Noe av utfordringen med en veldig fast dempet bil er at den kan bli konstant urolig - mangler tog på skinner-effekten; jevnt nervøs selv om ikke dumper slår ordentlig igjennom. Vil du si at det er et problem her, eller går den klar av det?
Bilen er ikke urolig. Den sitter godt, har presis og kontant styring. Har ikke reagert på sporing eller noe i den retningen. Kjører meget bra etter min mening. Jeg har jernbanefaglig bakgrunn og jeg tror jeg forstår hva du mener.... men... No offence... uttrykk som "sitter som på skinner" kan ikke bli mer feil når man vil beskrive gode kjøreegenskaper eller godt veigrep. ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Godt sammendrag Handyman. Jeg velger å vente på Berlin, ikke for noe annet enn nye fargevalg. Når det gjelder fjæring, kan det være samme fjærspenst som i TM3 (men sikkert lengre) men hardere støtdempere som gir dette resultatet du beskriver?
Og ventilasjon og varme, det ble vel knapper på skjerm på TM3 etter hvert for å overstyre passasjer og bakseter som er tomme, er de borte?
Så har jeg bestilt hengerfeste til 8800kr og fått epost om at det må bestilles i webshop til 10000kr, vi må da kunne kreve levering til pris i bestilling?
Gratulerer med TMY uansett 😊
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA