Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 25. august 2021, klokken 07:47
Jeg hadde vel ca halv tank
Nå sies det vel at det har blitt mer konsisent ytelse gjennom hele SoC-rangen, så det burde jo være greit på halvt batteri, mens på X75 derimot, den er meeerkbart sprekest på 90%+, og så daler det rimelig godt nedover helt til den får synlig effektbegrensning på veldig lav SoC. Ganske mye daffere på 30-50% enn lenger opp. Spesielt godt merkbart på aksellerasjoner i en del fart (ie. forbikjøring). Håper Model Y er bedre i stedet for verre...

Kires

Hentet min i går, så førsteinntrykkene er:

- Mye stillere enn Model 3 SR+ MIC jeg hadde, ble overrasket over dette.
- Alt var strøkent mtp lakk og panelgaps.
- Blåfargen er nydelig:)
- Den er stivt satt opp, skal gå ned til 19' hjul. Da regner jeg med at dette blir helt ok.

Det er bare å glede seg, helt topp bil med masse plass. Ville ikke byttet denne i noen av de andre jeg har hatt som begynner å bli noen!
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

DagfinnN

Sitat fra: elornot på onsdag 25. august 2021, klokken 07:31
Takk for at dere deler erfaringer!

Hvor mange km rekkevidde ble bilen levert med fra «lille-strøm»?
:+1: :) :laugh:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Sitat fra: benjamsk på onsdag 25. august 2021, klokken 08:23
..En MX-eier jeg møtte hadde også en slags størrelses-bekymring/ettertanke da han vurderte å bytte til MY...
Den mindre størrelsen i Y-en er en av grunnene til at vi heller beholder X-en; plass til stort hundebur, 7 seter med bedre plass til fullvoksne på 2.rad og plass til relativt høye personer også på 3.rad, ganske mye større bagasjeplass, særlig med 2. og 3.rad nedfelt, god og flat plass til å sove i bilen med setene nedfelt.
Andre får derimot garantert god nok plass i Y-en.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 25. august 2021, klokken 08:50
Sitat fra: benjamsk på onsdag 25. august 2021, klokken 08:23
..En MX-eier jeg møtte hadde også en slags størrelses-bekymring/ettertanke da han vurderte å bytte til MY...
Den mindre størrelsen i Y-en er en av grunnene til at vi heller beholder X-en; plass til stort hundebur, 7 seter med bedre plass til fullvoksne på 2.rad og plass til relativt høye personer også på 3.rad, ganske mye større bagasjeplass, særlig med 2. og 3.rad nedfelt, god og flat plass til å sove i bilen med setene nedfelt.
Andre får derimot garantert god nok plass i Y-en.
Vi gjør jo faktisk nå motsatt, om ikke nyttelast-problematikken rett og slett setter krokfot på hele greia. Rekkevidde, ladehastighet/forbruk er i en helt annen liga, og muligheten til takboks og allikevel mye bedre rekkevidde, veier i stor grad opp for ulempen med at den er mindre innvendig. Kommer helt sikkert til å savne X på mange områder, men den tragiske kvaliteten og de evinnelige besøkene hos servicecenter håper jeg iallfall å slippe.

egolfetp

Hentet bil i går på Lillestrøm. Bilen ble levert med 28% på batteriet. Kort oppsummert: Tipp, topp, tommel opp. Alt det positive fra Model 3, i en mye større innpakning (MYE større). I tillegg har den alle nyeste gadgets (rattvarme og HEPA-filter). Har lagt merke til at det er mye negativitet rundt nyttelast og rekkevidde, men som en early adopter så vil jeg si meg meget godt fornøy med pris og forventningene. Super byggekvalitet, helt greit støynivå (mtp at det er åpent mot bagasjerommet) og man sitter høyt i en luftig kupé.

For de som leser mye forum og er i tvil. Hvis man liker Model 3 men skulle ønsket mer plass, så er dette et pangkjøp (spesielt hvis man reserverte tidlig).

Hen9ng

Kanskje en ide å avvente litt med å konkludere med pangkjøp hvis man knapt får med seg familien på tur? Fint med mye plass, men til hva? Luft? Ellers virker jo bilen super!

egolfetp

Luft er jo bra i seg selv for å føle på noe annet enn sedanfølelsen. Når det kommer til nyttelast så ser jeg ikke på dette som problematisk for mitt bruk. En vanlig familie med små barn skal virkelig pakke mye for å nå disse tallene det skrives om. Skjønner jo at mange har andre behov, men jeg kan trygt si at dette er et pangkjøp sett opp hva mine forventninger/bruksområder er.

afitch80

Sitat fra: Hen9ng på onsdag 25. august 2021, klokken 09:16
Kanskje en ide å avvente litt med å konkludere med pangkjøp hvis man knapt får med seg familien på tur? Fint med mye plass, men til hva? Luft? Ellers virker jo bilen super!

Hvorfor vente? Han skriver at hvis man liker Model 3 men trenger mer plass. Y har 2 kg mer nyttelast enn 3. Han sa mer plass, ikke mer vekt.
Jeg er akkurat der. Har 3, som vi har digget, men trenger mer plass. Vi er 3 i familien. Meg, kona og en på 2 år. 3'eren blir for liten til tur der vi skal ha med vogn og reiseseng. Så Y passer oss midt i blinken. Og blir nok et pangkjøp når jeg får den(selv om jeg reserverte/bestilte i juli).
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Hen9ng


kodax

Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 09:11
Sitat fra: kodax på onsdag 25. august 2021, klokken 08:50
Sitat fra: benjamsk på onsdag 25. august 2021, klokken 08:23
..En MX-eier jeg møtte hadde også en slags størrelses-bekymring/ettertanke da han vurderte å bytte til MY...
Den mindre størrelsen i Y-en er en av grunnene til at vi heller beholder X-en; plass til stort hundebur, 7 seter med bedre plass til fullvoksne på 2.rad og plass til relativt høye personer også på 3.rad, ganske mye større bagasjeplass, særlig med 2. og 3.rad nedfelt, god og flat plass til å sove i bilen med setene nedfelt.
Andre får derimot garantert god nok plass i Y-en.
Vi gjør jo faktisk nå motsatt, om ikke nyttelast-problematikken rett og slett setter krokfot på hele greia. Rekkevidde, ladehastighet/forbruk er i en helt annen liga, og muligheten til takboks og allikevel mye bedre rekkevidde, veier i stor grad opp for ulempen med at den er mindre innvendig. Kommer helt sikkert til å savne X på mange områder, men den tragiske kvaliteten og de evinnelige besøkene hos servicecenter håper jeg iallfall å slippe.
Nå snakket jeg bare om størrelsen, siden det var et innlegg ang størrelsen som jeg kommenterte. Jeg trives mye bedre med en stor boks på hengerfestet enn takboks; enklere tilgang, mer plass, mindre påvirkning på kjøreegenskaper og forbruk. (Men kajakk, surfbrett og mer enn 3 sykler vil være enklere med en Y.)
Det er mange andre grunner som også gjør at vi beholder X-en (bakkeklaring, hengervekt, dører som åpner seg selv, kjøre- og førerkomfort og generell følelse av premium etc.), men den diskusjonen føler jeg er en annen tråd. Ang kvalitet så skjønner jeg at du har hatt endel utfordringer, og det kan virke som dette gjaldt endel av de tidligere X-en. Vi har hatt omtrent null problemer. Om du får mindre problemer med Y gjenstår jo å se, men alt er nok bedre tunet hos Tesla nå, og Y-en er mye likere 3-ern enn X-en var S-en, og også mye enklere, så du har nok mindre risiko for problemer. Jeg syns Y-en virker godt skrudd sammen og min hadde ingen feil ved utlevering, så jeg hadde som sagt garantert behodt den hvis vi ikke allerede hadde blitt hekta på en X.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

egolfetp

Folk må jo definere eget behov. For min del så ønsker jeg i minst mulig grad å ha skistativ og boks på taket på grunn av luftmotstand (mindre rekkevidde og støy). I følge vognkortet mitt så har man 315 kilo nyttelast i tillegg til fører. Igjen, for mitt bruk kan jeg ikke se at dette blir et problem (og man vil uansett nå anbefalte vektgrenser for bagasjeromsplatene før man når nyttelasten...tenker jeg). Med en stor bil innvendig og 40/20/40 deling av baksetet, så får jeg ski og andre objekter jeg har behov for inn i bilen, og slipper da å forholde meg til henger/boks eller skistativ. Forskjellige behov...men altså for våre behov så overgår dette all forventning.

Handyman

Ikke la denne tråden om nyttelast. Det er det en lang tråd om allerede.
La det handle om inntrykk og opplevelse av bilen og kjøringen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Noen som har prøvd 19" hjula? Hvordan er disse på støy?

Litt morsomt at ALLE test-bilene til Tesla kom på 20" Michellin Pilot Sport EV, som er veldig rolige dekk 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på onsdag 25. august 2021, klokken 13:38
Noen som har prøvd 19" hjula? Hvordan er disse på støy?

Litt morsomt at ALLE test-bilene til Tesla kom på 20" Michellin Pilot Sport EV, som er veldig rolige dekk 😄

Ahhh...godt observert....samtidig så sies det fra USA at 19" gir en mye mer komfortabel tur...men når dekk heter Hancock eller noe sånt....veldig rart de ikke spanderer mer kjente dekk på 19".
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA