Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Koots

Sitat fra: Klykken på onsdag 15. september 2021, klokken 09:47
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Klykken

Sitat fra: Koots på torsdag 16. september 2021, klokken 19:26
Sitat fra: Klykken på onsdag 15. september 2021, klokken 09:47
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Koots

Har samme jeg også, kan ta bilde neste gang om jeg husker

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på fredag 17. september 2021, klokken 09:43
Sitat fra: Koots på torsdag 16. september 2021, klokken 19:26
Sitat fra: Klykken på onsdag 15. september 2021, klokken 09:47
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p

Kanskje prøve å ta vekk den innerste gulvplaten i bagasjeromsgulvet? Kanskje det har noe med vinkel på baksetet...at det er stilt forskjellig...
Tesla Model Y                         2021-

sjossang

I dag var det vår tur å hente vår hvite Model Y i Lillestrøm. Kontaktløs overtakelse var som forventet - helt supert! Skannet QR, svarte på spørsmål og fikk SMS med info hvor bilen stod (vi kjente jo reg.nr. og så bilen med en gang).

Bilen var tilgjengelig i App og jeg kunne enkelt låse opp for å komme inn i bilen. Null stress, og ikke noe kluss der. Gikk over bilen og sjekket at alt var på plass. Ingenting å utsette på paneler eller lakk. Skvettlapper og PPF foran hjulbuene bak var på plass, og vinterhjulene lå bak i bilen.

Innvendig var de hvite setene ganske møkkete. Kommer nok fra en skitten klut i klargjøringen, men vi sa fra og fikk straks hjelp av en veldig hyggelig Tesla-medarbeider.

Brukte kanskje 20-30 minutter med Snapchat og oppstart av bil med alle innstillinger, før vi kjørte hjemover mot Follo. Vi har hatt en Model S75D fra 2017 uten luftfjærer, så jeg kan ikke si jeg la merke til stivt oppsett. Støynivå var helt utmerket (lavt). La merke til litt lyd fra motor når jeg drar på, spesielt fra 70km/t og oppover.

Kalibrering av kamera/autopilot var ferdig før vi kom til E6, så det var veldig raskt. CC og Autopilot føles mer "solid" enn i vår S (som var oppgradert med MCU2/HW3), så kanskje kamera og sensorer har blitt bedre de siste 4 år?

Deilig å sitte høyere enn i S, men jeg lurer på om setene har litt kort pute. Ikke funnet optimal sittestilling helt enda, men den kommer nok de neste 100km. Jeg er 188cm og nær 100kg og har uansett god plass i bilen.

Kona kjørte sin bil, og jeg fikk raskt rapport om at venstre lys må være feiljustert, så jeg tar en runde i morgen for å justere det litt ned (hun beskrev det som om venstre lys var på fjernlys, så det er nok justert litt for høyt).

Jeg kjørte rett til mitt dekkhotell med vinterhjulene, og da fikk jeg en ufrivillig reboot av MCU. Etter oppstart var Premium Connectivity på plass. Tips til de som skal hente: ta en reboot før du forlater SC.

Etter dekkhotell var det rett til Kiwi. Y har mer praktisk frunk - lettere å lukke og jeg lurer jammen meg på om ikke det er bedre plass der enn i S.

Ellers kan jeg trygt anbefale brettene til oppbevaring (https://shop.tesla.com/no_no/product/modell-3_y-brett-til-oppbevaring). Jeg kjøpte også Homelink-settet ganske tidlig, og booket time i appen. Første ledige time er 12. oktober for montering. Fikk spørsmål nå i kveld fra SC om ordrenummer, så der jobbes det nok overtid til alle biler er levert :)

Alt i alt en veldig god opplevelse, og ikke minst en veldig god bil så langt. Må teste mer i morgen!
Y LR hvit/hvit

lars667

Er enig i at y har for kort sittepute, akkurat som Tm3. Men det går greit. Setene er
"not great, not terrible".
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Koots

Sitat fra: Klykken på fredag 17. september 2021, klokken 09:43
Sitat fra: Koots på torsdag 16. september 2021, klokken 19:26
Sitat fra: Klykken på onsdag 15. september 2021, klokken 09:47
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p

Ikke supergode bilder, men her ligger den fint pakket inn i bilen
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

lars667

Etter noen flere timer i bilen, har tippet 1000 km:
* fjæring er egentlig ganske fæl. Til og med fotgjengeroverganger blir litt plagsomme (sebra-stripene bygger et par mm, det er litt for mye for denne bilen)
* støy på norske motorveier, med litt grov asfalt, er slitsom. Tunneler oppleves også støyende.
* god bakkeklaring som gjør dårlig siste veistubb inn til hytta uproblematisk
* lading er sikkert ikke verdens raskeste, men siden bilen er kjempeeffektiv har det ikke så mye å si (og ladenettverket etc)
* Plassen er fortsatt episk, men får nok ikke helt hundeburene vi ønsker oss inn.

Jeg mener disse to elementene blir underkommunisert litt i tester. De nevnes, men de bør tillegges mer vekt. Det er noe du merker i hver lille tur i lokalmiljøet hvis du ikke bor i et område med helt fersk asfalt uten skjøter eller hull.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Kires

Sitat fra: lars667 på mandag 20. september 2021, klokken 11:26
Etter noen flere timer i bilen, har tippet 1000 km:
* fjæring er egentlig ganske fæl. Til og med fotgjengeroverganger blir litt plagsomme (sebra-stripene bygger et par mm, det er litt for mye for denne bilen)
* støy på norske motorveier, med litt grov asfalt, er slitsom. Tunneler oppleves også støyende.
* god bakkeklaring som gjør dårlig siste veistubb inn til hytta uproblematisk
* lading er sikkert ikke verdens raskeste, men siden bilen er kjempeeffektiv har det ikke så mye å si (og ladenettverket etc)
* Plassen er fortsatt episk, men får nok ikke helt hundeburene vi ønsker oss inn.

Jeg mener disse to elementene blir underkommunisert litt i tester. De nevnes, men de bør tillegges mer vekt. Det er noe du merker i hver lille tur i lokalmiljøet hvis du ikke bor i et område med helt fersk asfalt uten skjøter eller hull.

Sjekk lufttrykk. Hjalp mye hos meg å gå ned til 39 psi. Men fortsatt stiv, ikke tvil om det. Tar ujevnheter bra mye dårligere enn id.3 vi også har. Hemmeligheten er å kjøre saaakte:)
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Elgaaen

Syntes Model Y med 20" er MYE roligere og mer behagelig en M3 med 18".. Den er som en gokart på brostein.

Klykken

Sitat fra: Koots på mandag 20. september 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Klykken på fredag 17. september 2021, klokken 09:43
Sitat fra: Koots på torsdag 16. september 2021, klokken 19:26
Sitat fra: Klykken på onsdag 15. september 2021, klokken 09:47
Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
Jøss, har ikke noe problem med å få plass til vår nxt90 på langs, separere understell og bagg, roterer håndtaket ned og skyver inn stengene

Kanskje jeg som ikke har prøvd "hardt nok"? Gjør samme øvelse med å komprimere vogna, og er selvsagt understellet som skapte trøbbel i lengden. Hjulene lå mot bakseterygg da jeg prøvde, som vi alltid gjorde på S-en, men har ikke prøvd andre veien. Det kan selvsagt gå bedre. :p

Ikke supergode bilder, men her ligger den fint pakket inn i bilen
*snip*
Se så! Takker for bilder - jeg synes de var meget gode og beskrivende! Vi pleier å ha låste forhjul så det er selvsagt noen cm å hente der også ser jeg. Da blir det slik :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Leifen1980

Ja da var det min tur å hente ut Tesla i Lillestrøm i dag.
Bestilte 11 august, endret bestillingen til grå med hvitt interiør 6 september.
Kjører M3 base performance 2019 modell fra før.

Det gikk helt greit mtp overlevering. Bilen var ladet til "135km"
Jeg så over bilen, fant noen limrester eller tilsvarende som de fjernet på stedet.
Det er noen merker i setene etter setebelte eller annet som har vært i klem.
Tok bilder og fikk beskjed om å melde inn via service, så får vi se hva de gjør med dette.
Er det akseptabelt?

I starten føltes omtrent alle ujevnheter på vei innover mot Oslo. Dette med regen var satt på "hold", og dette var litt voldsomt på meg som kommer fra M3 der dette står på lav.
Virker som bilen fikk satt seg litt etter hvert, og støtdemping føltes litt bedre.
Ladet på Superlading V3 på Liertoppen, og skulle tro at batteriet var varmet godt nok fra Lillestrøm.
Rekkevidden stod på 70km når jeg stoppet, og toppeffekt var oppe i 155kW et sekund før den raskt droppet til 150 og så videre til 130. Sånn sett samme makshastighet som jeg leser andre har opplevd.
Satte også regen til "rulle" før jeg kjørte videre. Mulig dette bremser noe mindre i høy hastighet, men det er fortsatt for mye synes jeg. Merker ingen forskjell egentlig på "hold" og "rulle"
Håper på SW-fiks og at det kommer mulighet å få tilsvarende regenerering som M3en.

Ellers:
Bra kjørekomfort, og kjenner at det er større og høyere bil enn M3. Bilen kanskje litt roligere, men ikke en revolusjon mot M3. Setepute er fortsatt for korte slik som i M3, men ok. Skulle gjerne hatt mulighet å oppgradere setene.
Lydanlegg absolutt godkjent, kanskje bittelitt mer snert i bassen i M3 (Ikke så rart med åpen løsning i Y)

Brukte litt tid på å få tilgang til bilen på app. Kom 1 times tid etter jeg kom hjem.

Prøvekjørte mye i sommer (Ionic 5, iX3, Kia Niro, Mustang Mach-E, Enyaq++) og eneste jeg kommer på som for meg kan sammenlignes med Y er Mach E.
Kanskje en uavgjort her dersom Mach-E hadde tilgang til superlading, 1500+kg hengerfeste, taklast og fornuftig leveringstid.

For øvrig en artig sak her:
I app og på kontoen via nettleser ser jeg at kan kjøpe henholdsvis EA og FSD for 29800 og 59600 på Y'en, mens på 3'ern ligger dette inne på 37250 og 74500.
Regner med dette justeres, men om jeg skulle hatt lyst på en av delene måtte jeg hivd meg rundt og kjøpt snarlig. :P
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Walts

Sitat fra: Leifen1980 på mandag 20. september 2021, klokken 18:40
Satte også regen til "rulle" før jeg kjørte videre. Mulig dette bremser noe mindre i høy hastighet, men det er fortsatt for mye synes jeg. Merker ingen forskjell egentlig på "hold" og "rulle"
Håper på SW-fiks og at det kommer mulighet å få tilsvarende regenerering som M3en.
Roll og hold har ingenting med regen å gjøre, det har med hvordan bilen stopper.
Model 3 hadde mulighet til å endre mellom Low og standard men dette ble fjernet på nyere biler fra slutten av året 2020 så tror ikke du skal forvente at det blir noen software fiks på det.

Anbefaler å vende deg til standard regen, jeg har kun kjørt med siden 2019 det å det er bare en vanesak.
Eier: Tesla Model Y LR 2021
Tidligere: Tesla Model 3 LR 2019

Rosstopher

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen:
Rundt sladrespeilet mitt er det en smal, gjennomsiktig plastramme. Den virker egentlig for hard til at det skal være meninga å ta den av, men den sitter ikke fast. Er dette noe transportbeskyttelse som skal fjernes?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Walts på tirsdag 21. september 2021, klokken 10:11
Sitat fra: Leifen1980 på mandag 20. september 2021, klokken 18:40
Satte også regen til "rulle" før jeg kjørte videre. Mulig dette bremser noe mindre i høy hastighet, men det er fortsatt for mye synes jeg. Merker ingen forskjell egentlig på "hold" og "rulle"
Håper på SW-fiks og at det kommer mulighet å få tilsvarende regenerering som M3en.
Roll og hold har ingenting med regen å gjøre, det har med hvordan bilen stopper.
Model 3 hadde mulighet til å endre mellom Low og standard men dette ble fjernet på nyere biler fra slutten av året 2020 så tror ikke du skal forvente at det blir noen software fiks på det.

Anbefaler å vende deg til standard regen, jeg har kun kjørt med siden 2019 det å det er bare en vanesak.
Jeg savner også Low regen, men har begynt å venne meg til "standard". Jeg ser at det skal gå helt fint, men det krever mer fokus for å kjøre komfortabelt. Low kommer nok ikke tilbake. Low krevde litt bedre planlegging av fartstilpassing, og man kunne slippe pedalen helt og likevel å få en behagelig nedbremsing. Å slippe pedalen nå resulterer i for kraftig bremsing etter min smak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA