Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:55
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:34
-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(
Husk at den kun er beregnet på motorvei. Den skal ikke klare det du beskriver, selv om den gjerne gjør det av og til.

OK. Dette er min første Tesla og hadde nok litt for høye forventninger der :)
Hvilke andre førerstøtte systemer har du erfaring med som tar deg trygt gjemmon rundkjøringer og svingete veier?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

geear

Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:55
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:34
-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(
Husk at den kun er beregnet på motorvei. Den skal ikke klare det du beskriver, selv om den gjerne gjør det av og til.

OK. Dette er min første Tesla og hadde nok litt for høye forventninger der :)
Vend deg til at den ikke tar rundkjøringer i det hele tatt, at den kan klage (men bailer ikke) i veldig brå svinger, og at den er sketchy i møte med store kjøretøyer på veier uten midtstripe, slik at du sitter klar med foten på gassen der (da overrider du bråbrems), så går det å få til et temmelig godt samspill, AP kjører fantastisk bra i lange perioder på veldig mange veier, både landeveier og motorveier. Med de forutsetningene så har jeg aldri hatt noen sketchy øyeblikk der jeg føler den har prøvd å drepe meg (fire år med AP, hvis det er lov å si).

Jouley

Sitat fra: Speeder på søndag 12. september 2021, klokken 22:09
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:55
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:34
-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(
Husk at den kun er beregnet på motorvei. Den skal ikke klare det du beskriver, selv om den gjerne gjør det av og til.

OK. Dette er min første Tesla og hadde nok litt for høye forventninger der :)
Hvilke andre førerstøtte systemer har du erfaring med som tar deg trygt gjemmon rundkjøringer og svingete veier?
Jeg har kjørt med adaptiv cc på samme strekning hundrevis av ganger, og ikke tråkket på bremsen en eneste gang fra Voss til rundkjøringen i Åsane. Men har styrt selv da. Hadde en formening om at autopilot kunne fungere på Yen i rundkjøringer, men det gjorde det altså ikke.. Så ja, hadde for høye forventninger.

Ampéreson

Hatt bilen i ett døgn nå (LR, Blå på 19" hjul), kommer fra en Model S P85+ på 21" felger. Jeg er vant med og liker sporty oppsatte biler.

Ting jeg liker:

  • Herlig med MCU 3.0, etter restart
  • Behagelige seter med god støtte
  • Meget god sikt og lett å kjøre
  • Plassen bilen opptar er lett å bedømme
  • Sønnen elsker spillene, bruker PS4 kontroller
  • Kona likte bilen, fin farge
  • Masse lagringsmuligheter i dører, seterygg, midtarmlene og konsoll
  • Elsker interiøret

Ting jeg ikke liker så godt nå, men som jeg sikkert kommer til å bli vandt til:

  • Rattet er litt for lite, liker større diameter
  • Stolene er montert litt for høyt, jeg er lang og liker å sitte lavere, paradoks det
  • Kjøring over brostein her i Bergen var utfordrende for bil og fører, 911en jeg hadde for noen år siden på 19" hjul og mindre gummi var mer behagelig
  • Litt trangt for kone (som også er lang) når bakovervendt barnesete bak
  • Bagasjerom faktisk ikke langt nok for Stokke barnevogn, må inn sidelengs helt opp mot seterygg, det ble jeg overrasket over, bagasjerom i Model S er større. Må se om jeg kan ta vognen inn med hjulene først og sette seteryggen mer opp.
  • For å være 100% ærlig, litt "underwhelmed" eller hva nå det ordet er på norsk

Alle disse bakdelene er overkommelige som man kan jobbe seg rundt, midlertidige eller vanesak. Er meget fornøyd med den nye bilen i sjiktet "familiebil". Vinne i lotto eller arve fra en rik ukjent onkel i Amerika så kan jeg kjøpe meg en "drivers car", Model S Plaid, eller en litt mindre rik onkel en Model 3 Performance.

Dette er bare mitt førsteinntrykk etter ett døgns eierskap og ikke mer enn 66 km kjørt. Det er unektelig en fantastisk bil.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:25
Hatt bilen i ett døgn nå (LR, Blå på 19" hjul), kommer fra en Model S P85+ på 21" felger. Jeg er vant med og liker sporty oppsatte biler.

Ting jeg ikke liker så godt nå, men som jeg sikkert kommer til å bli vandt til:

  • Rattet er litt for lite, liker større diameter
  • Stolene er montert litt for høyt, jeg er lang og liker å sitte lavere, paradoks det
  • Kjøring over brostein her i Bergen var utfordrende for bil og fører, 911en jeg hadde for noen år siden på 19" hjul og mindre gummi var mer behagelig
  • Litt trangt for kone (som også er lang) når bakovervendt barnesete bak
[/b]
  • Bagasjerom faktisk ikke langt nok for Stokke barnevogn, må inn sidelengs helt opp mot seterygg, det ble jeg overrasket over, bagasjerom i Model S er større. Må se om jeg kan ta vognen inn med hjulene først og sette seteryggen mer opp.
  • For å være 100% ærlig, litt "underwhelmed" eller hva nå det ordet er på norsk



Bare et par spørsmål til de to punktene over:
Kanskje vinner du en cm eller mer ved å justere bakseterygg-vinkelen to-tre hakk bakover? Spørs hvor barnesetet treffer bakseteryggen...men blir gjerne uansett litt mer plass til barneføttene. Synes bakseteplassen er mye større enn omtrent alle bilene jeg har hatt før, inkl Model S og Model 3, Passat osv.

For å få plass til vognen så hjelper det gjerne om du tar ut bagasjegulvplatene, og legger de i boden? Bør gjerne legge en kasse nedi brønnen som da dukker opp, men...tipper du ved å komme lenger ned mot gulvet rett bak baksetene vil komme litt lenger frem siden bakseteryggen er skrå...og bak vil du unngå bakluken...
Tesla Model Y                         2021-

geear

At en bil som er 23 cm kortere har kortere bagasjerom er vel ikke spesielt overraskende? Ville vært vanskelig å hente alt det i kupéen, Model S er tross alt allerede ganske trang i baksetet.

Jeg kom fra X og var litt lunken til hele Y-en i starten, men kjenner at den vokser på meg jo mer jeg kjører den. De elektriske dørene er snart glemt. ICUen rakk jeg aldri savne selv om jeg var veldig negativt innstilt, helt utrolig hvor fort en ble vant til midtstilt speedo.

Liker veldig godt det lille rattet.

Eneste som plager meg er en klakkelyd fra venstre forhjul over kumlokk/ujevnheter, tror det blir å hive den på løftebukken etterpå og se hva det går i. Kanskje jeg finner første feil på QCen i Kina.. ;)

Klykken

Har samme issue. Vår emmaljunga nxt90 passet fint i bagasjerommet i S-en uten å rotere. Går AKKURAT IKKE i Y-en, og må legges på tvers. Det er etter hva jeg kan se 4cm som skiller de to i lengden fra bakre kant i bagasjerommet til bakseterygg. :p Ikke noen dealbreaker, bare litt irr...

Ellers en fantastisk bil, og mye mer sportslig satt opp en S-en vi kommer fra. Gleder meg til langtur!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

VAL.ENT

Definitivt det beste Tesla har laget noen gang. Ellers er det de samme klagene som resten;

Rebounce på støtdemperene er for aaalt stram - trenger luftfjærer fra Raven (bounce er ok)
Støy - dette er bedre enn på Y -enn de fleste bilene jeg har kjørt med unntak av ny S-klasse (19" hankook) er også
anerledes type lyd, men plager meg ikke.

Lyd system - semi skuffende, men helt ok til mitt bruk (tidl. audiofil)
Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

Sandvika

Sitat fra: Speeder på søndag 12. september 2021, klokken 22:09
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:55
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:34
-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(
Husk at den kun er beregnet på motorvei. Den skal ikke klare det du beskriver, selv om den gjerne gjør det av og til.

OK. Dette er min første Tesla og hadde nok litt for høye forventninger der :)
Hvilke andre førerstøtte systemer har du erfaring med som tar deg trygt gjemmon rundkjøringer og svingete veier?
Hvilke andre førerstøttesystemer skryter på seg å kunne være "fullstendig selvkjørende"? Om man ikke har kjøpt FSD er det fortsatt ikke urimelig å anta bilen skal kunne gi tydelig beskjed og etterhvert skru seg av om den er i et scenario som man ikke har "kjøpt tilgang til". Om den istede for å varsle, bremse ned/skru seg av, banker gjennom så kantstein og fotgjengere spruter så er jo ikke det helt greit...

Walts

Jeg har ikke kjørt så mye enda men har iallfall fått testet noe, hadde tidligere en Model 3 LR 2019 så sammenligner med den.

- Lydnivået virker mer stille, jeg har hatt litt problemer med lydnivået i høyere hastigheter med Model 3. Har ikke fått testet så mye i høyere hastigheter men merker veldig godt at lyden er mer dempet allerede.

- Føles jo litt mindre sporty siden man sitter høyere, men jeg syntes egentlig det føles bedre. Merker jo også ting som fartsdumper og andre ujevnheter i veien mindre som er er en fordel.

- Både kona og jeg er syntes baksetene er bedre, sitter mye bedre og det at man kan lene seg litt tilbake er ganske behagelig. Bilsete til 2-åringen sitter også bedre siden setene er mer flate.

- Deilig med mer bagasjeplass overalt. God plass til både barnevogn, bagger og bur til katten (Som var en av problemene i model 3). Vi har vel egentlig aldri hatt problemer med å pakke til i model 3 men vi blir en til i November så da ville det blitt litt vanskelig.

- Liten greie men elsker elektrisk bakluke

- Liten betydning for meg men merker at den akselerer noe tregere, trodde ikke jeg skulle legge merke til det men det er egentlig minimalt. Dette kan man vel også gjøre noe med ved å betale for oppgradering, da ender man vel på det samme som er standard for Model 3 LR.

- Bilen ser mer gjennomført ut, min Model 3 hadde litt skjeve paneler og en lykt som var skjev ved levering. Model Y ser alt ut til å være som det burde være.
Eier: Tesla Model Y LR 2021
Tidligere: Tesla Model 3 LR 2019

kirky

Nettopp hentet ut en TYM LR med 19" i familien, må si jeg ble positivt overrasket over det meste. Har selv en Model S LR fra 2019 så det er en bra sammenligning.

Totalpakken på alt er virker veldig bra, godt skrudd sammen, høy kvalitet på materialene etc. Hvitt interiør gjør det mer luksuriøst IMO. Midtkonsollen er veldig bra, med trådløs lader etc. Skjermen veldig bra og tar seg bedre ut enn på bilder egentlig. Knapper for å folde ned seter fra bagasjerom. Masse plass.

Syns også støyen fra dekk/kjøring er behagelig lav - faktisk vel så bra, om ikke bedre på grov asfalt enn TMSen. Tror ikke man skal se blindt på dB - er vel noe med forskjellige frekvenser etc.

Eneste er at håndtakene er litt sånn uvant i starten hvertfall. Kunne gjerne vært noe mere robust å ta i liksom...
2019 Long Range S, HW3, CCS.

ravelund1

Mine subjektive inntrykk.

Jeg sammenligner med Model 3 LR Mars 2019 utgave som jeg byttet inn i Model Y.

Første opplevelse:
Model Y er en vesentlig høyere bil enn Model 3, og jeg får virkelig SUV(CUV) følelsen av og kjøre den. Sitter vesentlig høyere. Synes pga høy førerposisjon at skjermen også er bedre plasser. En liten kar i Model3 gjør at litt av utsikten fremover ble blokkert av skjermen. Det gjør den ikke i Model Y.
Vesentlig mer lagringsplass.



Byggekvalitet:
Model Y er en vesentlig bedre skrudd sammen bil, enn Model 3 2019
Lakk er en stor oppgradering. Der 2019 Model 3 har tvilsom lakk jobb har denne Model Y veldig bra lakk jobb.
Den virker også fint polert fra Tesla. Stor forbedring.
Panelgaps etc: Mye bedre, ikke perfekt. Sidedøra på pass, siden er litt høy, og lykter bak på høyereside er ikke helt i aligiment med hverandre. Men uansett pirk.

Kjøring/Komfor
Man sitter høyere og for min smak er dette helt perfekt.

Fjæring synes jeg er bra. Jeg foretrekker at den er litt stivere. Den er kontant, men ikke ubehagelig. Så jeg synes fjæringen er perfekt satt opp slik den er. Kunne selvsagt verdt enda bedre med luft fjæring.
Kjøring på dårlig landevei på bygda, så opplevelse der er tillitsverdig og behagelig nok for min smak. Det er også lite til ingen skrangling i bilen.

Bilen akselerer litt mykere fra første gasspådrag, men kommer seg veldig. I forhold til M3 så er den da litt mindre brutal, men fortsatt veldig kvikk og responsiv.

Støy:
Jeg synes helt ærlig at denne støyer mindre enn M3, ingen revolusjon, men en forbedring. Jeg har fått testet den både på motorvei (E6 Lillestrøm - Moelv) og dårlig landevei.
Virker som det er mest forbedring på vindstøy, mens det er fortsatt endel vei støy.

Lydsystemet synes jeg er på samme nivå som M3. Det er bra, ikke storartet.

Seter og annet interiør:
Både jeg og fruen synes setene er litt forbedret. Litt bedre, kanskje litt mykere enn M3.

Autopilot:
For dere som ikke har hatt Tesla før så er det viktig og trekke ned forventningene litt til denne funksjonen
Systemet funger ganske bra på motorvei og ok på veier som ikke er for svingete med gul stripe.
Har du en vei uten gul stripe pr nå så fungerer ikke Autosteer veldig bra.
Adaptiv Cruise er da veien å gå. Men som andre her skriver, greit og være obs på tung transport, og andre store brede fartøyer. Bilen kan fort få litt noija når den møter dette på trange veier.
Selv om bilen har all hw for selvkjøring, så er sw vi har i norge ikke der.
Har man fornuftig forventning til det så er det fantastisk hjelp på lengere turer.

Bassert på og ha testet både S,3,X og Y. Så synes jeg Y er den beste bilen å kjøre.(Deretter X, 3 og S) Digger minimalismen.

Noen minus:
* Skulle ønsket at det var lastekroker i bagasjerom
* Håper Tesla innfører Lav regen som alternativ igjen, litt spent på glatte dager.
og
* Tesla Lillestrøm hadde satt default radio kanal til Hip Hop (Nesten deal breaker ) :-)


ergjer

#162
Sitat fra: kirky på torsdag 16. september 2021, klokken 16:31
Nettopp hentet ut en TYM LR med 19" i familien, må si jeg ble positivt overrasket over det meste. Har selv en Model S LR fra 2019 så det er en bra sammenligning.

Totalpakken på alt er virker veldig bra, godt skrudd sammen, høy kvalitet på materialene etc. Hvitt interiør gjør det mer luksuriøst IMO. Midtkonsollen er veldig bra, med trådløs lader etc. Skjermen veldig bra og tar seg bedre ut enn på bilder egentlig. Knapper for å folde ned seter fra bagasjerom. Masse plass.

Syns også støyen fra dekk/kjøring er behagelig lav - faktisk vel så bra, om ikke bedre på grov asfalt enn TMSen. Tror ikke man skal se blindt på dB - er vel noe med forskjellige frekvenser etc.

Eneste er at håndtakene er litt sånn uvant i starten hvertfall. Kunne gjerne vært noe mere robust å ta i liksom...

Vet du hvor stor telefon får man plass til for trådløs lading i 2021 versjonen, og om det fungerer? Ser at mange sier at det ikke fungerer på større telefoner som iPhone Pro Max (i alle fall på 2020 versjon)? Skal kjøpe ny telefon så greit å vite om dette er noe jeg bør ta i betraktning

Klykken

Sitat fra: ravelund1 på torsdag 16. september 2021, klokken 17:16
* Tesla Lillestrøm hadde satt default radio kanal til Hip Hop (Nesten deal breaker ) :-)
Samme her - Trondheim!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Doff

Sitat fra: ergjer på torsdag 16. september 2021, klokken 18:40

Vet du hvor stor telefon får man plass til for trådløs lading i 2021 versjonen, og om det fungerer? Ser at mange sier at det ikke fungerer på større telefoner som iPhone Pro Max (i alle fall på 2020 versjon)? Skal kjøpe ny telefon så greit å vite om dette er noe jeg bør ta i betraktning

Kan bekrefte at iPhone XS Max passer og lader fint i min Model Y.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA