Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

geear

Gikk greit å selge min, iallfall. Kun et par hundre tusen i verditap på fire år (kjøpt ny) er definitivt godkjent. Fikk inntrykk av at det var en fordel med 7-seter og FSD.

Parabuthus

Veldig godt fornøyd så langt med ny bil, men litt overrasket over at frasparket i starten føles treigere på Y-en enn på min gamle X75, til tross for at de har samme 0-100 tall. X-en responderte umiddelbart, mens Y-en virker å ha en ørliten forsinkelse/treghet akkurat når gassen trykkes inn. Noen andre som har gått fra X til Y som opplever det samme?
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

Radial

Siden dette er en RWD primært, forventet jeg litt hjulspinn under rygging før framhjula kommer inn.

Men der tok jeg feil, spoler faktisk mer på grusen med framhjulene i revers enn bak. Lovet godt for henger-håntering 😃
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Parabuthus på torsdag 09. september 2021, klokken 15:20
Veldig godt fornøyd så langt med ny bil, men litt overrasket over at frasparket i starten føles treigere på Y-en enn på min gamle X75, til tross for at de har samme 0-100 tall. X-en responderte umiddelbart, mens Y-en virker å ha en ørliten forsinkelse/treghet akkurat når gassen trykkes inn. Noen andre som har gått fra X til Y som opplever det samme?
Forskjellige motorer gjør dette. Samme i TM3. S og X er mer brutal (og ukomfortabel) ved kick-down.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sindre M.

Sitat fra: Parabuthus på torsdag 09. september 2021, klokken 15:20
Veldig godt fornøyd så langt med ny bil, men litt overrasket over at frasparket i starten føles treigere på Y-en enn på min gamle X75, til tross for at de har samme 0-100 tall. X-en responderte umiddelbart, mens Y-en virker å ha en ørliten forsinkelse/treghet akkurat når gassen trykkes inn. Noen andre som har gått fra X til Y som opplever det samme?
Jeg gikk også fra X75, og har samme opplevelsen. I starten var det uvant, men kjenner at Y'en drar godt på underveis. Tilsvarende er Y'en betydelig mer aggressiv på regenerering enn hva jeg var vant med, med identiske innstillinger.

Alt i alt er jeg positivt overrasket over hvor bra Y'en er sammenliknet med X75 (som vi har vært kjempefornøyd med). Føles ut som en bedre sammenskrudd bil generelt (kan være nybilfølelse), oppleves som mindre på en god måte mens man kjører og navigerer rundt for parkering. Bare til å glede seg de som venter på bil 😃
2023 Tesla Model Y Performance Sort/Sort 2x21" bestilt Okt. 22

Parabuthus

Sitat fra: Sindre M. på torsdag 09. september 2021, klokken 17:41
Sitat fra: Parabuthus på torsdag 09. september 2021, klokken 15:20
Veldig godt fornøyd så langt med ny bil, men litt overrasket over at frasparket i starten føles treigere på Y-en enn på min gamle X75, til tross for at de har samme 0-100 tall. X-en responderte umiddelbart, mens Y-en virker å ha en ørliten forsinkelse/treghet akkurat når gassen trykkes inn. Noen andre som har gått fra X til Y som opplever det samme?
Jeg gikk også fra X75, og har samme opplevelsen. I starten var det uvant, men kjenner at Y'en drar godt på underveis. Tilsvarende er Y'en betydelig mer aggressiv på regenerering enn hva jeg var vant med, med identiske innstillinger.

Alt i alt er jeg positivt overrasket over hvor bra Y'en er sammenliknet med X75 (som vi har vært kjempefornøyd med). Føles ut som en bedre sammenskrudd bil generelt (kan være nybilfølelse), oppleves som mindre på en god måte mens man kjører og navigerer rundt for parkering. Bare til å glede seg de som venter på bil 😃

Kan slutte meg til denne kommentaren. 😀
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

geear

#141
Gikk også fra X. Er enig i at i lav fart på høy SoC så var det nok bråere respons fra X, men syns draget etterpå er merkbart bedre i Y. Syns ikke det er merkbart i litt fart heller. Virker også som Y-en er sprekere på lavere SoC, der X-en blir merkbart sløvere.

Kjøremessig så er Y-en (har 20") mye stivere og fastere i fisken enn X (også 20").

De manuelle dørene er stort steg ned, men syns ikke det er samme blikkbokslyd fra dørene på Y som i 3.

Syns Y-en ser mye mindre ut utvendig, men er allikevel ganske romslig innvendig, selv om den mangler litt på X. Baksetet oppleves som stort. Bakluka er omtrent halve tykkelsen, så bare der har de henta mange liter ift X.

Rosstopher

Nå har jeg også endelig fått min Model Y, så jeg tenkte å adressere noen av tingene jeg lurte på.

Støy:
Jeg kjørte fra Lillestrøm til Sandefjord på E6 og E18, med varierende asfaltkvalitet. Støynivået er helt normalt med 20" i hvertfall. De fleste vanlige menesker vil nok ikke tenke over dette i det hele tatt.

Fjæringskomfort:
Den er stiv. Stivere enn de fleste biler av denne typen. Stort sett helt uproblematisk, men man kjenner skjøter i motorveien bedre enn f.eks. i min Model S. Min bil har 46 psi i dekkene så jeg får vurdere om jeg skal slippe ut litt. Det er langt fra plagsomt til vanlig, men kunne godt vært litt mykere over de skarpeste kantene.

Lading:
Det var bare 32% SOC da jeg hentet den, så jeg stoppet på Lierskogen og ladet litt. Ankom med 20% SOC og fikk 164 kW etter noen sekunder. Det dalte fort, og den var under 100 kW ved 50%, men det er i hvertfall ikke slik at man må ankomme med nært null strøm igjen for å oppnå god fart slik jeg har fått inntrykk av. Tok rundt 18 minutter fra 20 til 60 %.

Forbruk:
175 Wh/km ved nesten bare motorvei, og 100 eller 110 mesteparten av veien.

Autopilot:
Det tok bare noen få km før kameraene var kalibrerte og jeg fikk bruke TACC. Kjørte med cruise control på nesten hele veien og opplevde ikke en eneste fantombremsing gjennom strekningens mange tuneller og bruer. Enten er dette problemet fikset eller svært overdrevet. Jeg er vant til S med egen hendel for AP, så jeg var spent på hvordan det skulle være uten, men det ble jeg veldig fort vant til. Her kommer oppskrift, håper det er nyttig for noen:
- Et klikk ned på girhendel: TACC på
- To raske klikk ned på girhendel: AP på
- Et klikk opp på girhendel: AP/TACC av (ja, som å sette den i revers mens man kjører. Litt skummelt første gang)
- Trykke på speedometer på skjermen: sett TACC til nåværende fart
- Trykke på fartsgrensen på skjermen: sett TACC til fartsgrense (+/- overskridelse)
- Et klikk opp/ned på høyre scrollehjul: fart 1 km/t opp/ned
- Rull høyre scrollehjul kjapt opp/ned: fart 5 km/t opp/ned

Ellers virker bilen bra. Ingen knirk eller skrangling noen steder. Litt uvant med så liten skjerm, og jeg tenker med gru på de som kjører bil fra konkurrenten med under halvparten så stor skjerm (10"). Ingen cluster er litt rart de første minuttene, og jeg hadde nok valgt det hvis jeg hadde et valg, men det var helt greit uten også. Var litt deilig og åpent uten noe foran rattet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

trykkertor

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 09. september 2021, klokken 21:54
- To raske klikk ned på girhendel: AP på
- Et klikk opp på girhendel: AP/TACC av (ja, som å sette den i revers mens man kjører. Litt skummelt første gang)
- Trykke på speedometer på skjermen: sett TACC til nåværende fart
- Trykke på fartsgrensen på skjermen: sett TACC til fartsgrense (+/- overskridelse)

Kan utdype litt her.
- To raske klikk ned, trenger ikke være særlig raske og heller ikke langt ned.
Det går helt fin med noen ørsmå mm bevegelse på hendelen og gjerne et par sekunder mellom hvert "klikk".
Har sett mange YouTube-videoer hvor folk "voldtar" spaken som en enarmet bandit.
Tror mange blir positivt overrakset over hvor liten bevegelse og hvor god tid en har mellom klikkene.

Hendel opp for å avbryte TACC/AP. Samme som over. Trenger ikke dra den mer en noen få mm, så er en ute av programmet og aldri i nærheten av å skulle tenke revers.

- Trykke på fartsgrensen på skjermen: sett TACC til fartsgrense (+/- overskridelse)
Det funker fint, men er mer behagelig å bare holde vippe girhendelen ned for å oppdatere fartsgrensevisningen til cruise control. Da slipper en også å fjerne hånden fra rattet og "lete" etter det lille symbolet på skjermen.

Rosstopher

Sitat fra: trykkertor på torsdag 09. september 2021, klokken 23:39
- Trykke på fartsgrensen på skjermen: sett TACC til fartsgrense (+/- overskridelse)
Det funker fint, men er mer behagelig å bare holde vippe girhendelen ned for å oppdatere fartsgrensevisningen til cruise control. Da slipper en også å fjerne hånden fra rattet og "lete" etter det lille symbolet på skjermen.

Takk for tips! Det må jeg teste. Har bare 15 mil bak rattet, så jeg er absolutt ikke utlært på Model 3/Ys finurligheter ennå.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sjokomelk

Sitat fra: Rosstopher på fredag 10. september 2021, klokken 06:56
Sitat fra: trykkertor på torsdag 09. september 2021, klokken 23:39
- Trykke på fartsgrensen på skjermen: sett TACC til fartsgrense (+/- overskridelse)
Det funker fint, men er mer behagelig å bare holde vippe girhendelen ned for å oppdatere fartsgrensevisningen til cruise control. Da slipper en også å fjerne hånden fra rattet og "lete" etter det lille symbolet på skjermen.

Takk for tips! Det må jeg teste. Har bare 15 mil bak rattet, så jeg er absolutt ikke utlært på Model 3/Ys finurligheter ennå.
Samme funksjon er i Model S/X. Trekk og hold på CC-spaken i 2 sekunder.
Egentlig er alle funksjonene med trekk/dytt på CC-spaken i S/X flyttet til opp/ned på girspaken i 3/Y.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Curre

Kan instämma i det som är sagt innan.
Jämfört med en modell 3 LR från 2019 så är ljudkomforten klart bättre (som sig bör).
Sitter högt upp och med barn så är det klart smidigare med in- och urlastning.
Väldigt nöjd hittills!
Tesla Model 3 -19

Jouley

#147
Nå har jeg fått kjørt knappe 50 mil i Yen og er stort sett veldig fornøyd. Har gjort meg flg. erfaringer:

-Fjæring:
Har hørt rykter om den harde fjæringen, og var veldig spent på hvordan den ville være på dårlige Vestlandsveier. I helgen har jeg kjørt Bergen - Mjølfjell t/r, og alle som er kjent i området vet at FV5386 er en av veiene på vestlandet med dårligst standard. Til min store overraskelse taklet Yen humpene og ujevnhetene utrolig godt! Veldig positivt!

-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(

-Seter:
Fantastisk gode å sitte i, men gud så varme! Kjennes ut som jeg har setevarmen på konstant   :o

Ellers en veldig kjekk bil!

Handyman

Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:34
-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(
Husk at den kun er beregnet på motorvei. Den skal ikke klare det du beskriver, selv om den gjerne gjør det av og til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jouley

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 21:34
-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(
Husk at den kun er beregnet på motorvei. Den skal ikke klare det du beskriver, selv om den gjerne gjør det av og til.

OK. Dette er min første Tesla og hadde nok litt for høye forventninger der :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA