Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solceller!

Startet av froland, lørdag 28. juli 2012, klokken 10:23

« forrige - neste »

froland

Jeg har en venn i DK som har instalert solceller på taket og regner med å produsere nok og vel så det til sitt hushold. Hans strømmåler går motsatt vei mår han produserer mere enn han forbruker. Hvordan er loven i Norge hvis privatfolk ønsker å "bidra"? MVH Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Blip

Tror det skal være lov/mulig, men du må søke til ditt lokale kraftverk. Det er noen grenser for når du må søke til NVE, men lurer på om det er 1MW. Vindmølle kan imidlertid være et mer økonomisk prosjekt i NO.

Sent from my ST17i using Tapatalk 2

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Go-carter

Praktisk talt umulig, siden du må registrere deg som et eget kraftverk.

Heldigvis lobbyeres det kraftig for nye regler, slik at dette blir mulig i norge og :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Aspiranten

Jeg gleder meg ihvertfall til å ha solcellepanel på taket, som uansett bare ligger der og sløser bort verdifullt areal  :)
Nissan Leaf

Griffel

#4
Sitat fra: froland på lørdag 28. juli 2012, klokken 10:23
Jeg har en venn i DK som har instalert solceller på taket og regner med å produsere nok og vel så det til sitt hushold. Hans strømmåler går motsatt vei mår han produserer mere enn han forbruker. Hvordan er loven i Norge hvis privatfolk ønsker å "bidra"? MVH Froland.
Det finnes planer, se PDF vedlegg med detaljer:
Dette er en kar i Asker som altså har en avtale med Hafslund. (http://www.hafslundnett.no/omoss/artikkelarkiv/les_artikkel.asp?artikkelid=2156)

I Østfold tilbyr fortum kjøp av småskale strøm.
http://www.fortumnett.no/no/Nett-og-nettleie/Smaskala-kraftproduksjon/
og Bergen:
http://www.bkk.no/om_oss/media/Nyheter_og_pressemeldinger/article33772.ece

Sitat fra: Go-carter på lørdag 28. juli 2012, klokken 10:34
Praktisk talt umulig, siden du må registrere deg som et eget kraftverk.
Avhengig av Nettselskapet, NVEs regelverk: http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Nettleie/Nettleie-produksjon/Plusskunder/

Så mulighetene er der, men ikke forvent at det er god økonomi i et slikt prosjekt på nåværende tidspunkt.
nettselskapet betaler spotpris for overskuddet, og siden en bruker mest om vinteren når strømmen er dyres og produserer mest om sommeren når prisen er lav blir regnestykket deretter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

froland

Mange fine svar her. Han betalte 120000 for herligheten på DC 6 kWp. Med avskrivningsreglene i DK skulle han gå i balanse etter 6 år. Men så betaler de vel ca 2,50 pr kwh. Og etter reglene kan ikke danskene ha større anlegg enn 6kw. Og ser i de skrivene som er lagt frem at det ikke finnes noe begrensninger i Norge, bare det ikke overskrider det en bruker selv. Jeg bruker ca 28000 i året, så da skal det investeres ;D. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Griffel

#6
Sitat fra: froland på lørdag 28. juli 2012, klokken 15:48
Mange fine svar her. Han betalte 120000 for herligheten på DC 6 kWp. Med avskrivningsreglene i DK skulle han gå i balanse etter 6 år. Men så betaler de vel ca 2,50 pr kwh. Og etter reglene kan ikke danskene ha større anlegg enn 6kw. Og ser i de skrivene som er lagt frem at det ikke finnes noe begrensninger i Norge, bare det ikke overskrider det en bruker selv. Jeg bruker ca 28000 i året, så da skal det investeres ;D. Froland.

Fra et 6 kW panel kan du vel på Froland vente å få 4000-5000 kWh/år litt mer er det nok i Danmark, men ikke mye. Nå er jo det en sparer mer noe verd enn det en selger men at det skal kunne spare og selge for tilsammen 20 000 Danske kr/år er relativt optemistisk. Du kan vel kalkulere med at det du sparer er verd ca. 60 øre/kWh og det du må selge 10-15 øre/kWh. Så dette er nok for entusiaster og ikke for økonomiens skyld. Jo dyrere strømmen blir, jo mindre ulønsomt er en slik investering.
Men vi trenger entusiaster.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Solpaneler for strøm er foreløpig dårlig butikk, men varmepaneler er langt rimeligere og har større virkningsgrad.
En kan dessuten enkelt lage varmepaneler selv om en har god veggplass og naboene mot syd ikke er hårsåre.

Problemet er imidlertid det samme som med strøm, panelene lager mest når behovet er minst. Derfor må en ha et stort varmemagasin.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 28. juli 2012, klokken 19:47
Fra et 6 kW panel kan du vel på Froland vente å få 4000-5000 kWh/år litt mer er det nok i Danmark, men ikke mye. Nå er jo det en sparer mer noe verd enn det en selger men at det skal kunne spare og selge for tilsammen 20 000 Danske kr/år er relativt optemistisk. Du kan vel kalkulere med at det du sparer er verd ca. 60 øre/kWh og det du må selge 10-15 øre/kWh. Så dette er nok for entusiaster og ikke for økonomiens skyld. Jo dyrere strømmen blir, jo mindre ulønsomt er en slik investering.
Men vi trenger entusiaster.

Du får nok mer for det du selger. Så vidt jeg vet har du krav på grønne sertifikater, disse gir vel 20 øre/kWh ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. juli 2012, klokken 21:42
Sitat fra: Griffel på lørdag 28. juli 2012, klokken 19:47
Fra et 6 kW panel kan du vel på Froland vente å få 4000-5000 kWh/år litt mer er det nok i Danmark, men ikke mye. Nå er jo det en sparer mer noe verd enn det en selger men at det skal kunne spare og selge for tilsammen 20 000 Danske kr/år er relativt optemistisk. Du kan vel kalkulere med at det du sparer er verd ca. 60 øre/kWh og det du må selge 10-15 øre/kWh. Så dette er nok for entusiaster og ikke for økonomiens skyld. Jo dyrere strømmen blir, jo mindre ulønsomt er en slik investering.
Men vi trenger entusiaster.

Du får nok mer for det du selger. Så vidt jeg vet har du krav på grønne sertifikater, disse gir vel 20 øre/kWh ekstra.
Nei private plusskunder er en frivillig ordning for nettselskapet. Hafslund betaler aktuell time spottpris + 4,25 øre/kWh som netttilskudd.
Seretifikat ordningen krever konsesjon som kraftleverandør med tilhørende godkjenninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Før man planleggerdekker å dekke hele taket med solceller, ville jeg sjekket hva det koster. Tror det tar ganske mange år før man tjener det inn.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 30. juli 2012, klokken 21:29
Før man planleggerdekker å dekke hele taket med solceller, ville jeg sjekket hva det koster. Tror det tar ganske mange år før man tjener det inn.

Det gjør det nok. Jeg tipper man kan komme unna med ca. 100k for et 5kW system  som om du er heldig produserer 5000kWh i året. Om man betaler 80 øre/kWh i snitt gjennom året sparer man da 4000,- i strømregning pr. år, noe som betyr payback på 25 år om man ikke regner rentekostnader.

Man bør nok få ca. 2 kroner pr. kWh om man skal få en brukbar paybackperiode (15 år) med 4% rente. Så da trengs isåfall subsidier.

På en annen side, om man har pengene og alternativet er å bruke dem på sydentur er solceller klart mest lønnsomt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

så kommer vedlikehold i tillegg
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 31. juli 2012, klokken 17:43
så kommer vedlikehold i tillegg

Noe spesielt vedlikehold er vel ikke nødvendig. Systemets svake punkt er evt. inverteren, men den bør jo holde en god del år den også. Panelene holder i 100 år ++ om de ikke skades mekanisk (dog med noe lavere output på sikt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

Da har jeg vert i kontakt med disse http://www.solarvisenergy.co.uk/solarPVTradePrices/solarPVKits10kW.asp
De sender til Norge også, trekk i fra 20% Engelsk moms å legg til 25% på prisene + frakten til Norge.

Jeg synes det ser meget rimelig ut.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA