Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan Leaf Tekna 2016 30 kw

Startet av Lolle, mandag 23. august 2021, klokken 18:28

« forrige - neste »

Lolle

Hei! Jeg er helt ny på dette med elbil, men i morgen skal jeg få låne med meg en 2016 modell Tekna hjem for første gang!
Den er 30 kW, kjørt 69 000 km, er norskregistrert og den står i 134 000, får da 50 000 i innbytte på min lille 2013 diesel, som er ganske bra pris i innbytte ift andre jeg har fått! 😅

Så spørsmålet mitt om dette er et "godt kjøp"? 😅

Har sett en annen Leaf fra samme kjede, men i en annen butikk, til 129 000 kr, 2016 modell, kun kjørt 36 000 km, men med mye mindre utstyr og står ingenting om det er Europa-modell eller ikke. Hvor mye har kilometerene å si?
Håper noen kan hjelpe meg litt!😄

leafnor

Det er en "no brainer", bytt inn og lev bekymringsfritt.
Et hvert bytte til en hel Leaf er et godt kjøp. For hver dag du leter etter noe som evt skulle kunne spare deg noen tusenlapper, taper du penger og utsetter fordelene.
Så, kjøp og begynn livet som EL-bileier.
Lykke til.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lolle

Sitat fra: leafnor på mandag 23. august 2021, klokken 18:55
Det er en "no brainer", bytt inn og lev bekymringsfritt.
Et hvert bytte til en hel Leaf er et godt kjøp. For hver dag du leter etter noe som evt skulle kunne spare deg noen tusenlapper, taper du penger og utsetter fordelene.
Så, kjøp og begynn livet som EL-bileier.
Lykke til.

Takk for svar! Gleder med til å teste i morgen! 😄 Dessverre er ikke dette en "no brainer" for samboeren min, han synes det er både unødvendig og dyrt og usikkert å bytte til elbil. Vi bytter aldri bilder før de ryker helt.. 😆 Han er overbevist om at det kommet til å bli problemer med batteriet etter at garantien hatt gått ut og at det da blir hinsides dyrt å fikse.. 🤣

Føler at en 30 kw 2016 må være et rimelig trygt valg, bare usikker på om 70 000 km er "mye" kjørt? 😇

RJK

70 K på 5 år, er sånn temmelig nøyaktig 14 K i året. Relativt normalt buk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lolle

Sitat fra: RJK på mandag 23. august 2021, klokken 20:52
70 K på 5 år, er sånn temmelig nøyaktig 14 K i året. Relativt normalt buk.

Hører enkelte bekjente synes denne er for mye kjørt, kontra den andre Leaf'en som kun er kjørt 36 000 km til 129 000. Men den mangler jo en del ekstrautstyr som jeg likte godt i Teknaen og i tillegg har jeg ikke fått svart på om det er Europa-modell eller ikke, så jeg tenker at de 30-40 000 km kanskje ikke er så utslagsgivende...? 😇

RJK

Nå har det vært mye kampanjer på Leaf, så 160-170 K på en 5 år gammel bil, er i mine øyne noe stivt. Her tror jeg det er rom for litt pruting, gjerne ved å vise til at du vurderer en som ligger godt billigere. Utstyr/trim skiller selvsagt litt, men du skal ikke betale fullpris på dette av den grunn.

Km-standen kan si litt om slitasje på drivverket, men det sier lite om hvordan bilen er kjørt, og batteriet er behandlet. Men normalt er ikke kjørelengden lengre enn at det burde være uproblematisk på en elbil. Men sjekk gjerne om du finner info om andel hurtiglading, om type bruk og gjerne litt om eier.

Lav km er/var nok langt viktigere på ice-motorer, så tror ikke man skal se seg blind på det. Men om den med lav km er USA-modell og stått mye ute i California i solsteiken, så kan den ha fått mere juling på batteriet av den grunnen. Det er derfor viktig å kjenne historien til de bilene du vurderer opp mot hverandre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lolle

Sitat fra: RJK på mandag 23. august 2021, klokken 22:56
Nå har det vært mye kampanjer på Leaf, så 160-170 K på en 5 år gammel bil, er i mine øyne noe stivt. Her tror jeg det er rom for litt pruting, gjerne ved å vise til at du vurderer en som ligger godt billigere. Utstyr/trim skiller selvsagt litt, men du skal ikke betale fullpris på dette av den grunn.

Km-standen kan si litt om slitasje på drivverket, men det sier lite om hvordan bilen er kjørt, og batteriet er behandlet. Men normalt er ikke kjørelengden lengre enn at det burde være uproblematisk på en elbil. Men sjekk gjerne om du finner info om andel hurtiglading, om type bruk og gjerne litt om eier.

Lav km er/var nok langt viktigere på ice-motorer, så tror ikke man skal se seg blind på det. Men om den med lav km er USA-modell og stått mye ute i California i solsteiken, så kan den ha fått mere juling på batteriet av den grunnen. Det er derfor viktig å kjenne historien til de bilene du vurderer opp mot hverandre.

Takk for svar! 😊

Jeg var nok litt uklar! 😅 Den Tekna står i 134 000 kr, så mellomlegget blir ca 84 000 kr nå før pruting. Så da blir det 50 000 kr i innbytte på min gamle Opel Corsa 2013. 😃

RJK

Det var noe annet. Da hadde jeg ikke vært i tvil om å ta den med mest utstyr og km, siden du er usikker på om den andre er europeisk eller amerikansk. Ihvertfall så lenge den ser like fin ut.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Sitat fra: Lolle på mandag 23. august 2021, klokken 20:31
Føler at en 30 kw 2016 må være et rimelig trygt valg, bare usikker på om 70 000 km er "mye" kjørt? 😇
Tja. Kapasitetsgarantien på 30kwt er på 8 år/160 000km, så sånn sett kan det være et trygt valg, og 70 000km kan være lite.
Dvs du er garantert at kapasiteten holder seg over ca 60-70% de neste 2-3.

Men 30kwt-batteriet, oppfater jeg som det store bingo-batteriet til Leaf, og man bør sjekke tilstanden på batteriet nøye hvis man skal kjøpe en sådan bil, og man bør forstå hvordan garantilotteriet fungerer.

Det blei sagt at de batteriene hadde en kapasitet på ca 27kwt da de var nye, og skal  man kjøpe brukt, bør man måle hvor mange kwt som er igjen nå.

Når jeg ser 30kwt til salgs, så har jeg inntrykk av at det varierer mye fra bil til bil hvor mange kapasitesbarer batteriene har, og hvor bra batteriene ser ut som, ut fra gjettometeret. Jeg har inntrykk av at 30kwt's batteriene  er sårbare for høye temperaturer, og at bilene er følsomme for hvordan de brukes.
2016 30kwt hadde opprinnelig en råtten SW, og batteriene mista kapasitet ganske fort. Så om det en oppdatering som ofte gav tilbake mye av den tapte kapasiteten, og som muligens beskytta batteriet.  Jeg har mistanke om at enkelte bilister her i landet ikke brydde seg med å skaffe seg den oppdateringen.
Mange 30kwt's biler på Finn, ser ut til fortsatt å ha bra kapasitet, mens andre har mista mange barer.
En ting som var revolusjonerende med batteriet, var at man fikk høy ladehastighet på høy SOC, mens 24kwt batteriet blei treiger og treigere å lade når det var over halvfullt.  Problemet var 30kwt's batteriet gikk svært varmt under hurtiglading, hvis du ikke avslutta ladinga før det var høyt opplada. På den måten fikk brukeren mulighet til å misshandle batteriet.

Fordelen med å kjøpe en bil med dårlig batteri, er at da har du håp om å få nytt før garantien løper ut. Men har du et halvdårlig batteri, og du ikke får nytt, så kan du komme dårlig ut av det.

I USA blir enkelte 30kwt's batterier bytta ut med 40kwt. Skal man kjøpe USA-modell, så er det viktig at batteriet byttes med nytt, før man frakter bilen over sjøen.


Sjalabais

Det viktigste er jo sagt her, men bare ift samboeren din: Vi kjøpte Leafen slik at min kone skulle pendle til toget, 5 km hver vei. Hennes gamle Camry ble aldri varm på den strekningen, og det går ikke å sykle der. Skal si deg at Leafen har vi siden brukt helt utrolig mye mer enn vi hadde tenkt, og driftskostnadene er superlave. Selv med dagens bananas strømpriser ligger vi vel 60-80% under "drivstoffutgiftene" til en noenlunde moderne bil - og vi slipper alt det andre som væske-, filterbytte, søl og greier, å måtte stole på mekanikere osv. Ja, ting kan gå i stykker på Leafen også, men her på forumet får dere god hjelp til å finne den beste løsningen med all slags feil. En 2016 Leaf er en glimrende vei inn i den rimelige, sutalause elbilverdenen. :) Lykke til!
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA