Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ladetråden  (Lest 2883 ganger)

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 712
    • Vis profil
Ladetråden
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 11:13 »
Hei, hadde det vært artig med en liten ladetråd, kanskje? Hvilke ladehastigheter folk opplever under forskjellige forhold...

Har i dag testet min P45 på IONITY for første gang, fikk da følgende tall. Startet batteriet så godt som kaldt på 38%, hadde bare kondisjonert det ved å lade 4% på vegglader før jeg kjørte 20 km, for det meste nedover, til ladestasjon:

37%: 65 kW
45% 56 kW
71% 124 kW
75% 125 kW
82% 79 kW
88% 47 kW

Stoppet ved 90%.  Det så liksom veldig skuffende ut i starten, før det plutselig hoppet opp på 100++. Regner med at 120-130 er maks når kjerra er over 60%
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2310
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #1 på: Mandag 23. August 2021, klokken 11:21 »

For å få skikkelig effekt så må du vel ha kjørt langt (og / eller hardt) slik at batteriet er skikkelig varmt. Den lille ladingen du hadde i forkant har nok ikke løftet batteritemperaturen særlig.
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
VW ID4 GTX, reservert, ikke tatt ut
Model Y, LR, AWD, Reservert
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Audi E-tron 55 Quattro * 2, reservert, men ikke tatt ut
Jaguar i-Pace, reservert, men ikke tatt ut
Hyundai Kona, reservert oktober 2017
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016
S85 blå, levert juni -14, solgt 2019

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 712
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #2 på: Mandag 23. August 2021, klokken 13:34 »
Nei, er nok klar over det. Var nede på 7-8 grader i natt dessuten. Men jeg er egentlig fornøyd med at den nådde 124-125 med såpass høy soc. Bare det ikke er skadelig på lang sikt.... Skulle kanskje ønske at det var mulig å få til forhåndsvarming av batteri på et eller annet vis.
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

e-h

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 144
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #3 på: Mandag 23. August 2021, klokken 15:00 »
I sommer med over 30 grader kjørte vi ikke mer enn 10-15 min før vi fikk bra fart på ladingen. Fikk toppfart på 226kW ved lading fra rundt 40%.
Toppladet dagen etter med start fra 81% og fikk da 125.5kW ved 82% og 20.1kW ved 96% hvor vi stoppet ladingen. Alle på samme ladestasjon.

nordmannisverige

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 109
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #4 på: Mandag 23. August 2021, klokken 21:22 »
Nei, er nok klar over det. Var nede på 7-8 grader i natt dessuten. Men jeg er egentlig fornøyd med at den nådde 124-125 med såpass høy soc. Bare det ikke er skadelig på lang sikt.... Skulle kanskje ønske at det var mulig å få til forhåndsvarming av batteri på et eller annet vis.
Winter mode?

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 712
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #5 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 10:02 »
I sommer med over 30 grader kjørte vi ikke mer enn 10-15 min før vi fikk bra fart på ladingen. Fikk toppfart på 226kW ved lading fra rundt 40%.
Toppladet dagen etter med start fra 81% og fikk da 125.5kW ved 82% og 20.1kW ved 96% hvor vi stoppet ladingen. Alle på samme ladestasjon.

Det må sies å være godkjent! Utfordringen er dessverre bare å finne en ledig og fungerende ladestasjon hvis en skal kjøre på utfartsdagene.
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 712
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #6 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 10:03 »
Nei, er nok klar over det. Var nede på 7-8 grader i natt dessuten. Men jeg er egentlig fornøyd med at den nådde 124-125 med såpass høy soc. Bare det ikke er skadelig på lang sikt.... Skulle kanskje ønske at det var mulig å få til forhåndsvarming av batteri på et eller annet vis.
Winter mode?

Ja, det er aktivert.
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

Jorn01

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 78
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #7 på: Fredag 27. August 2021, klokken 15:18 »
Som fersk el-bilist, her er rådene jeg har funnet for lading av Hyundai / Ioniq 5:

1.   Unngå å tømme batteriet helt
2.   Lad ofte, gjerne hver dag, slik at batteriet ikke står med lavt nivå over lang tid
3.   Unngå lange perioder med høy belastning/akselerasjon
4.   Unngå høy varme over lang tid, (neppe et stort problem i Norge)
5.   Lad gjerne til 80% - 90%, batteriet bør helst ikke stå med 100% over lang tid

Kilde: https://insideevs.com/features/408255/hyundai-advice-maximize-ev-battery-life/

Fra instruksjonsbok Ioniq 5, side 1_8:
6.   Ioniq 5 skal helst lades til 100% - minst én gang per måned

Jostein87

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #8 på: ſøndag 29. August 2021, klokken 01:18 »
Hei, måtte prøve dette med å se om ikke kunne lade mere en 130 kw på 60% på batteriet, siden jeg ikke har en IONITY lader i nærheten dro jeg til en 150 kw BKK lader og kom fram til disse resultatene.

Begge gangene var det ca 20C i luften når jeg ladet

 [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]  
« Siste redigering: ſøndag 29. August 2021, klokken 01:20 av Jostein87 »

kjølholdt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1131
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #9 på: Torsdag 09. ſeptember 2021, klokken 10:36 »
Skal ha ny elbil, kjørt tesla i 8 år. Ladehastigheten på min model s2013 er elendig. Etter 8 år med en del langturer vektlegger jeg hastighet på lading. 220kwh er helt fantastisk.  Hvis tesla i tillegg åpner ladenettverket sitt er dette en no brainer!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 712
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #10 på: Torsdag 09. ſeptember 2021, klokken 13:28 »
Ja, ikke bare er det grei peak-hastighet, den har også vist seg å ha en fenomenal ladekurve (for rask lading). Hvorvidt batteriet tåler det skal ikke jeg uttale meg om. Det er nok fortsatt nyere Tesla-biler som gir deg minst rekkeviddeangst og plunder. Det er dessverre ikke så mange av laderne som IONIQ5 får 220kW fra.
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

kjølholdt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1131
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #11 på: Torsdag 09. ſeptember 2021, klokken 13:56 »
Ionity laderene gir vel nok hastighet?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 712
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #12 på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 22:50 »
Ja, det har de. Men det er langt mellom dem og andre lynladere en del steder, selv om det blir bedre.
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

Forstmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #13 på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 15:18 »
Første hurtiglading, veldig fornøyd. Fra 14-80% på drøye 18 minutter. Bilen holder det den har lovet!

Cirrisky

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 183
    • Vis profil
Sv: Ladetråden
« Svar #14 på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 18:20 »
Ladet på Ionity etter å ha kjørt bilen ca 130km fra rundt 40 til 16%.

Ladet opp til 65% igjen ca. Gikk i ca 140kW hele veien. Temperatur ute ca 15 grader. Var oppe i 180kW i noen prosent, men datt fort ned igjen. Litt skuffet over at man ikke fikk litt mer hastighet der, men men.