Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og glatte veier

Startet av oysf, fredag 21. januar 2022, klokken 11:02

« forrige - neste »

panser

Akkurat nå herjer det noen deilige stormer oppe i Nord-Norge. Innstilte ferger gjør at man virkelig får testa bilen.

I går ble det 45 mil fra Sortland til Bodø, via Narvik. Det betød 45 mil, 4 fjell passert, målt vindstyrke opp til orkan i kastene, regnet høljet ned, busker fløy over veiene og isen lå tykt etter fredagens snøfall. Normalt ville jeg latt bilen stå, men her hadde vi ikke noe valg.

Ja, bilen slipper på is. Det er en maskin på to tonn. Hva forventer man? Den henter seg riktignok kjapt inn, også på is. Jeg mener man må være litt vel følsom med wattpedalen, og det blir slitsomt i lengden på slikt føre. Cruise controll styrer jeg unna når forholdene er som verst. Min co-driver som er vant med baktrekkere fra Mercedes og quattro fra Audi, sa at denne bilen oppfører seg som alle andre biler med bakhjulstrekk og firhjulstrekk. I tillegg må man kjøre etter forholdene. Du kan ikke dundre på i 100 nedover fjellsidene dersom føret tilsier at du bør ha 60km/t.

Det jeg synes var mest imponerende var forbruket. Den lå i snitt på 22Kwh i slike forhold. Etter 30 mil måtte vi lade en liten halvtime for å komme oss gjennom den siste biten. Jeg har prøvekjørt andre "konkurrenter" av Model Y som har slikt forbruk på en solværsdag.

For.
En.
Bil!

turfsurf

Sitat fra: OlaM på mandag 24. januar 2022, klokken 10:37
Dette er mye bedre enn en "snow mode" du må skru av og på i en meny, eller som følger utetemperatur e.l. Du kan til og med skru den på før en bratt bakke ved å gi på litt på flaten før. I verste fall så aktiveres den på brøkdelen av et sekund når du begynner å spinne.
Nja, å ha AWD på før noen av hjulene begynner å slippe er alltid bedre enn automatikk som henger litt etter. I det hjulene begynner å skli vil tilgjengelig friksjon være mindre.

Fordelen med automatikk er at da slipper man å være avhengig av at folk husker på det. I-Pacen vår har diverse programmer, default er lik Y/3 med permanent bakhjulstrekk. Når min bedre halvdel bruker bilen går den aldri ut av den innstillingen uten at jeg er med og endrer det.

Selv kunne jeg godt tenkte meg modusene:

  • auto
  • permanent
  • permanent ved lav temperatur
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stjerneglis

Sitat fra: panser på mandag 24. januar 2022, klokken 11:46
Ja, bilen slipper på is. Det er en maskin på to tonn. Hva forventer man? Den henter seg riktignok kjapt inn, også på is. Jeg mener man må være litt vel følsom med wattpedalen, og det blir slitsomt i lengden på slikt føre. Cruise controll styrer jeg unna når forholdene er som verst. Min co-driver som er vant med baktrekkere fra Mercedes og quattro fra Audi, sa at denne bilen oppfører seg som alle andre biler med bakhjulstrekk og firhjulstrekk. I tillegg må man kjøre etter forholdene. Du kan ikke dundre på i 100 nedover fjellsidene dersom føret tilsier at du bør ha 60km/t.

Kjørte dere uten terrengassistent?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

OlaM

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 12:19
Sitat fra: OlaM på mandag 24. januar 2022, klokken 10:37
Dette er mye bedre enn en "snow mode" du må skru av og på i en meny, eller som følger utetemperatur e.l. Du kan til og med skru den på før en bratt bakke ved å gi på litt på flaten før. I verste fall så aktiveres den på brøkdelen av et sekund når du begynner å spinne.
Nja, å ha AWD på før noen av hjulene begynner å slippe er alltid bedre enn automatikk som henger litt etter. I det hjulene begynner å skli vil tilgjengelig friksjon være mindre.

Fordelen med automatikk er at da slipper man å være avhengig av at folk husker på det. I-Pacen vår har diverse programmer, default er lik Y/3 med permanent bakhjulstrekk. Når min bedre halvdel bruker bilen går den aldri ut av den innstillingen uten at jeg er med og endrer det.

Selv kunne jeg godt tenkte meg modusene:

  • auto
  • permanent
  • permanent ved lav temperatur

Men da må du huske å slå den på. Og hvordan vet du at du trenger det? Jo, du gir på litt for å kjenne etter om det slipper. Og vips, da er den på. Enkelt og greit, pluss da vil 100% av sjåførene bruke samme løsning(i og med at den slår seg på uansett), selv om 0,05% av dem blir litt skuffet fordi de ikke har flest mulig modusknapper som gammeldags 4x4 med terreng, terreng med skarpe steiner, fuktig blåbærlyng, tilhenger på juleferie osv.

Jeg hadde irritert meg veldig over å glemme å slå av permanent med påfølgende høyt forbruk og unødvendig slitasje. Minst mulig knotting i menyer, minst mulig utviklingstid på noe som kun et ørlite mindretall faktisk tar i bruk.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på mandag 24. januar 2022, klokken 13:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 12:19
Sitat fra: OlaM på mandag 24. januar 2022, klokken 10:37
Dette er mye bedre enn en "snow mode" du må skru av og på i en meny, eller som følger utetemperatur e.l. Du kan til og med skru den på før en bratt bakke ved å gi på litt på flaten før. I verste fall så aktiveres den på brøkdelen av et sekund når du begynner å spinne.
Nja, å ha AWD på før noen av hjulene begynner å slippe er alltid bedre enn automatikk som henger litt etter. I det hjulene begynner å skli vil tilgjengelig friksjon være mindre.

Fordelen med automatikk er at da slipper man å være avhengig av at folk husker på det. I-Pacen vår har diverse programmer, default er lik Y/3 med permanent bakhjulstrekk. Når min bedre halvdel bruker bilen går den aldri ut av den innstillingen uten at jeg er med og endrer det.

Selv kunne jeg godt tenkte meg modusene:

  • auto
  • permanent
  • permanent ved lav temperatur

Men da må du huske å slå den på. Og hvordan vet du at du trenger det? Jo, du gir på litt for å kjenne etter om det slipper. Og vips, da er den på. Enkelt og greit, pluss da vil 100% av sjåførene bruke samme løsning(i og med at den slår seg på uansett), selv om 0,05% av dem blir litt skuffet fordi de ikke har flest mulig modusknapper som gammeldags 4x4 med terreng, terreng med skarpe steiner, fuktig blåbærlyng, tilhenger på juleferie osv.

Jeg hadde irritert meg veldig over å glemme å slå av permanent med påfølgende høyt forbruk og unødvendig slitasje. Minst mulig knotting i menyer, minst mulig utviklingstid på noe som kun et ørlite mindretall faktisk tar i bruk.
Stort sett enig, aktivering kan gjerne skje automatisk, men jeg er noe betenkt over at en modus slås av etter "noen" sekunder uten varsel. Hva om den er aktiv resten av kjøreturen, eller at man etter en tid (30 min) får spørsmål eller varsel om at modusen slås av? Man blir jo for eksempel varslet om at regen er redusert i kulda. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 15:16
Stort sett enig, aktivering kan gjerne skje automatisk, men jeg er noe betenkt over at en modus slås av etter "noen" sekunder uten varsel. Hva om den er aktiv resten av kjøreturen, eller at man etter en tid (30 min) får spørsmål eller varsel om at modusen slås av? Man blir jo for eksempel varslet om at regen er redusert i kulda.

Du er jo bare tilbake i vanlig auto, som vil si at frontmotoren aktiveres i løpet av noen brøkdeler av et sekund i stedet for å være aktiv hele tiden. Jeg tviler på at det har mye å si i praksis, spesielt nå som de har finpusset antispinn. Skal prøve å finne ut hvor lenge den varer ved neste anledning, kan bruke opptaksfunksjonen i SMT. Flere minutter virker det som.
'21 3LR

emurof

Sitat fra: Radial på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:10
Sitat fra: emurof på lørdag 22. januar 2022, klokken 17:40
Sitat fra: oysf på fredag 21. januar 2022, klokken 11:02Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Jeg skjønner ikke hva de snakker om. Kan det være en feil på enkelte biler? Har hatt null problemer på glatt føre med noen av Teslaene min.

Tror heller det er snakk om folk som ikke gjør seg kjent med bilen, og som ikke kjører etter forholdene.

Spørsmålet blir hvilke Tesla'er du har kjørt da...
3 og Y er ikke som S og X.

Slipp med ræva er høyst reell uten terrengmodus på Y ihvertfall, særlig når batteriet er varmt og veien er skikkelig glatt, sammen med helling.

Har kjørt S og 3. Mange som kjører Y har heller ikke problemet.

Så enten er det noen sjåfører som ikke kan bilen, eller så er det feil på enkelte biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA