Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY i media

Startet av kirky, søndag 22. august 2021, klokken 21:23

« forrige - neste »

Goran




Electric cars in Norway

Nice :+1:

Kopi:

Tesla seems prepared for the Model Y's domination in Norway, too. Tesla Norway AS signed a contract with AS Merko Ehitus Group to design and construct the second stage of the Tesla service center in Oslo from September 2021 to February 2022. The contract entails renovating and reconstructing a former logistics building into a service center for Tesla vehicles. Tesla Norway's contract with Merko Ehitus Group is valued at €4.1 million ($4.82 million), plus value-added tax.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-sales-domination/

tornaldo

Ja de har stor fin tomt i K100 på Karihaugen. Ser jo ikke veldig representativ ut nå, men blir nok bra.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Electric cars in Norway

#20
Mye bra TMY inntrykk i den siste podden fra gutta boyz :+1: i Finansavisens Motor-journalist avd.

De er bare helt herlige å høre på. God humor også  :D

Hør denne ukens episode «Tesla Model Y testet + Beste billige elbiler»:

Varer leeeenge ;D

Om hva de vurderer rundt den "lave nyttelasten" (ikke mine ord ;) ) så spol frem til ca 10 minutter.

https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/08/30/7728224/herregud-sa-forferdelig-den-er.-det-er-en-mokkabil

Electric cars in Norway

#21
Fra Tv2 i går.

Det tok ikke lang tid at de spekulasjonene dukker opp :D
Kansje TMY blir Norges mest solgte i år? Hvem vet?

Lenke:
https://www.tv2.no/a/14201692/

Kopi:

Det har lenge gått rykter om at den kan bli Norges mest solgte og registrerte bil i 2021, selv om utleveringene altså ikke kom i gang før i august:

– Tesla holder alltid kortene tett til brystet, så vi vet ikke noe nøyaktig tall på bestillinger.

Det er også en usikkerhetsfaktor i om de faktisk klarer å transportere nok biler fra Kina og levere dem ut til kundene i Norge, på så kort tid.


glx-rider


You're welcome :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Jouley


Daniel_0007

Test på motor, "spoiler" får hele 3 poeng mindre enn ioniq 5, design og praktisk som trekker ned. Det positive at kjøreegenskaper er vesentlig bedre på Y

https://motor.no/elbil/motor-test-av-tesla-model-y/207909
Model 3 2019 LR Rwd

jlan

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. september 2021, klokken 15:53
Test på motor, "spoiler" får hele 3 poeng mindre enn ioniq 5, design og praktisk som trekker ned.
Jeg synes det er litt spesielt at Ioniq med en Cd faktor på 0.29 får 10 for design.  Å legge inn designdetaljer som øker luftmotstanden tiltaler ikke meg.

Greit nok at Model Y fremstår som litt gammelmodig, siden den har veldig mange av designelementene arvet fra det opprinnelige Model S designet, men det er altså begrenset med spillerom hvis en skal holde luftmotstanden nede. Slik sett burde ikke en SUV få en 10er uansett, da frontarealet blir for stort på grunn av høyden. En burde heller se på løsninger hvor en skrånende "coupe" bakluke kan heves når det er stort lastebehov.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Sitat fra: jlan på onsdag 15. september 2021, klokken 17:43
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. september 2021, klokken 15:53
Test på motor, "spoiler" får hele 3 poeng mindre enn ioniq 5, design og praktisk som trekker ned.
Jeg synes det er litt spesielt at Ioniq med en Cd faktor på 0.29 får 10 for design.  Å legge inn designdetaljer som øker luftmotstanden tiltaler ikke meg.

Tror du har misforstått hva som menes med design - det er ikke slik at man biler som ser ut som en dråpe vann og cd < 0.20 skal få terningkast 10. Design er vel mer et mål på hva som oppfattes moderne, flott og får fram kjøpelysten. Akkurat som boliger, klær osv.. Personlig liker jeg ingen av disse bilene med lav cd nettopp av den grunn at de er lave og i bunn og grunn egentlig er svært like. Da er det mer spenstig med noe som er annerledes.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. september 2021, klokken 19:49
Tror du har misforstått hva som menes med design - det er ikke slik at man biler som ser ut som en dråpe vann og cd < 0.20 skal få terningkast 10. Design er vel mer et mål på hva som oppfattes moderne, flott og får fram kjøpelysten.
Spesiell definisjon av design. Det handler om mye mere enn utseende. Hvor bra noe virker, hvordan ting henger sammen, hvor robust det er osv.

Bra design handler om hvor bra noe er løst, altså smarte, gjennomtenkte, effektive løsninger ved alle aspekt av bilen. Utseende er en liten del av det.

Kanskje Motor tenker på utseende, men da bør man skrive det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. september 2021, klokken 20:08
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. september 2021, klokken 19:49
Tror du har misforstått hva som menes med design - det er ikke slik at man biler som ser ut som en dråpe vann og cd < 0.20 skal få terningkast 10. Design er vel mer et mål på hva som oppfattes moderne, flott og får fram kjøpelysten.
Spesiell definisjon av design. Det handler om mye mere enn utseende. Hvor bra noe virker, hvordan ting henger sammen, hvor robust det er osv.

Bra design handler om hvor bra noe er løst, altså smarte, gjennomtenkte, effektive løsninger ved alle aspekt av bilen. Utseende er en liten del av det.

Kanskje Motor tenker på utseende, men da bør man skrive det.

Bare så det er klarlagt - jeg definerte ikke design i mitt forrige innlegg - jeg bare påpekte at design er flere ting enn bare lav cd. Jeg oppfattet det nemlig som om forrige innsender mente lav cd var særs viktig mhp. design. Jeg tror kanskje ikke dette betyr så mye for design - i alle fall har jeg aldri lest testene til motor som om lav cd er noe som skal vektlegges i noen særlig grad mhp. design.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA