Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, onsdag 31. august 2022, klokken 16:39

« forrige - neste »

Handyman

Ikke hørt andre tilfeller. Har du strukturelt batteri?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på fredag 16. februar 2024, klokken 08:42Ikke hørt andre tilfeller. Har du strukturelt batteri?

Ingen LR har vel strukturelt batteri i Europa enda🙂 bare RWD.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

rlnd

Berlin bygget levert februar i fjor, tror ikke den har strukturelt nei. Har ennå ikke hørt om noen andre som har byttet HV batteri på MY.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

sondre.eikaas@hotmail.com

Hei

Monterte takboks i dag og så til min store forskrekkelse mange små bulker. Kan det være feil fra fabrikk? Viser godt på bildene, men må ha riktig vinkel og lys for å se dem.

Noen som har sett lignende? Model Y Performance desember 22.

førategangtesla

Sitat fra: sondre.eikaas@hotmail.com på søndag 31. mars 2024, klokken 18:14Hei

Monterte takboks i dag og så til min store forskrekkelse mange små bulker. Kan det være feil fra fabrikk? Viser godt på bildene, men må ha riktig vinkel og lys for å se dem.

Noen som har sett lignende? Model Y Performance desember 22.

Jeg synes det virker snodig at det skal ha kommet slik fra fabrikk uten at du har lagt merke til det tidligere. Uansett garantert at du ikke kommer noen vei med det ved en eventuell reklamasjon. Kanskje du skulle ha kontaktet en plass de driver med PDR?

Klykken

Med mindre du har bilder fra utlevering hvor samme feil vises tydelig kan jo dette ha skjedd når som helst på den tiden du har eid bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sondre.eikaas@hotmail.com på søndag 31. mars 2024, klokken 18:14Hei

Monterte takboks i dag og så til min store forskrekkelse mange små bulker. Kan det være feil fra fabrikk? Viser godt på bildene, men må ha riktig vinkel og lys for å se dem.

Noen som har sett lignende? Model Y Performance desember 22.

Wow, det der var jo utrolig kjipt. Første tanke er at det er en Tesla/elbil-hater som har gjort det med vilje med en "stump gjenstand". Alternativ 2 er at noen med uhell har dunket borti med ski eller takbøylene, men siden det er så spredt så virker det usannsynlig. Må tydeligvis heller ikke være noe skarpt siden det ikke er avskalling av lakk.

Kan selvfølgelig være at det har skjedd ved bilens produksjon, frakt til Norge osv, men har aldri hørt om dette tidligere, uten at jeg nødvendigvis ville ha hørt om det.

Kan gjerne være en idè å bruke forsikringen (kasko) på det, men blir jo fort mange tusen i egenandel. Har jo hørt at noen kan dunke ut slike ting med finurlige suge / dunke-verktøy.
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Oppdaget her om dagen at venstre bakrute er sprukket i et spiralaktig mønster. Det er tydeligvis bare innerste rute som er sprukket, siden jeg bare kjenner det fra innsiden. Er det slik ruten sprekker om noen prøver å knuse den fra utsiden, eller er det spenninger i glasset (fra fabrikk) som resulterer i slikt?

Jeg har i utgangspunktet tenkt å betale dette selv, men om noen mener at dette må være fra fabrikk, så kan jeg jo nevne det når jeg leverer bilen.

Beklager dårlige bilder. Det er irriterende vanskelig å fokusere på glass...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Klykken

Hvis du ikke ser et tydelig merke hvor bruddet glasset kommer fra kan du fort anta at det er spenninger i glasset og noe du forhåpentligvis kan reklamere på.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Husk og at du med delkasko eller fullkasko får dekket det meste av glass-skader på forsikringen, og i verste fall bare må dekke egenandelen.

Men som @Klykken påpeker, godt mulig dette er noe du kan reklamere på. Slikt skal ikke skje om man ikke kan påvise en ytre påvirkning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RuneW

Hmm...hvem er det som sitter på bevisbyrden da?

Tesla har, i utgangspunktet, tenkt å fakturere meg for dette. Men de har jo ikke sett annet enn bildene jeg sendte, så kanskje de ombestemmer seg....

De skal ha 3756,- for dette. Mener å huske jeg har høyere egenandel enn dette, så forsikring er ikke så aktuelt.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på torsdag 11. april 2024, klokken 10:23Hmm...hvem er det som sitter på bevisbyrden da?

Tesla har, i utgangspunktet, tenkt å fakturere meg for dette. Men de har jo ikke sett annet enn bildene jeg sendte, så kanskje de ombestemmer seg....

De skal ha 3756,- for dette. Mener å huske jeg har høyere egenandel enn dette, så forsikring er ikke så aktuelt.

Egenandelen for glass er ofte 2000 (lavere enn ellers på bilen). Noen forsikringsselskaper har i tillegg at en sparer opp for hvert år uten skade. Noen har og at så og så mange år uten skade gjør at du ikke får lavere bonus ved skade. Så er jo spørsmålet om du vil bruke opp et "frikort" på en så liten skade.

Begynte jo å få litt tanker til bilen som sto parkert under en bro og fikk snø fra en brøytebil på takvinduet...om det kunne være noe fra en brøytebil som har laget en svakhet som plutselig kom til syne...har ikke peiling.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA