Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Framtidig verditap SR+ vs LR (2021)

Startet av KMO, søndag 22. august 2021, klokken 21:10

« forrige - neste »

KMO

SR+ er svært mye for pengene. Ingen tvil om det. Om en legger på 100.000 får en som kjent 4wd, lengre rekkevidde, og bedre lyd, setevarme bak m.m. Og ellers så er det litt bedre rente de første 3 åra på LR.

Lengre rekkevidde betyr ikke så mye for meg. Og Teslabjørn sin 1000km test viser at det ikke tar veldig mye lengre tid med en SR+ enn LR på langkjøring.
4wd derimot, det er kjekt å ha for min del erfaringsvis 5-6 ganger i året. Pga av litt bratt tilkomst til boligen. Og så tenker jeg på hvor attraktiv bilen er ved salg etter omtrent 10 år. (Har 10 års horisont på bilholdet)

Så da er spørsmålet. Dersom jeg ser på verditapet på bilen over en 10 års periode. Hvor mye kan det tenkes å koste meg over 10 år å legge på 100.000 ekstra for å få en LR? Typisk er jo bilen halvert i verdi etter 5 år. Og deretter ca 10 % verditap i året. Hvordan tror dere at SR+ vs LR 2021-modell vil komme ut etter 10 år ved salg?

magnetic

om 10 år får du trolig bruk for 4wd 1-2 ganger i året pga akslererende klima endring

Jambo

AWD hjelper med akselerasjon og jevnere dekkslitasje også.

hELgenen

#3
Sitat fra: magnetic på søndag 22. august 2021, klokken 23:26
om 10 år får du trolig bruk for 4wd 1-2 ganger i året pga akslererende klima endring

Vel,om golfstrømmen reduseres som følge av mer ferskvann pga mer smelting av f.eks grønlandsisen så er det akkurat 4wd man trenger fordi det vil bli kaldere her selv om verden ellers får det varmere....ikke lett dette her...

BE

Klimaendringer får nok minimalt å si for verditapet.

SR+ leveres jo med LFP batterier, disse har lengre forventet levetid, så prosentvis verditap vil som følge kanskje være lavere enn andre biler? Blir uansett spekulasjoner, bilene er kanskje fullstendig utdaterte og verdiløse om 10 år.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Moas

#5
Jeg fortrekker alltid 2wd på elbilene jeg kjøper. Sist nå skal jeg prøve SR+ i høst også.

Hvis du er en av de få som har virkelig har nytte av 4wd så tilsier dette kanskje at du trenger høy bakkeklaring også?

100k i differanse har også en kapitalkostnad. Det koster å låne, mens du samtidig taper potensiell verdiavkastning hvis du hadde investert penger i fond/aksjer o.l. Over 10 år så kan du kanskje kjøpe deg en ny SR+ med en god forvaltning 100k.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Syklist

Rekkevidde er hovedargumentet for LR.  Med mindre du kjører mye på langtur og vil slippe ladestopp, eller ha friheten til en pause ute i naturen i stedet for ved en superlader, er SR+ bra nok.

Oppoverbakke klarer SR+ utmerket, den har optimal vektfordeling og slår det meste av andre 2-hjulsdrevne biler.  Et argument for 4-hjulsdrift er bedre stabilitet på glatt vinterføre, men fysikkens lover gjelder her også.

Er enig med Moas at bakkeklaring kan være en større begrensning med dyp snø eller traktorvei. Men med en elbil kan man krypekjøre forsiktig på slike steder og allikevel ha god fremdrift.

Lyden i musikkanlegget er bra i både SR+ og LR.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

EDS89

Tesla vil holde verdien godt over flere år. Man kan oppdatere bilen sitt system og oppgraderes etter antall år (5 år gammel laptop, må den jo byttes, fullt mulig med Tesla og veldig dårlig hos andre bilmerker)  Dette er rett og slett en ungdomsbil om noen år. Mye kule stylingkit, kan ha breie dekk opptil 275. Og den er morsom å kjøre, sitter som gokart i asfalten med coilovers! Går langt på SR/LR etc etter smak og behag.
Om du føler 100.000 er mye å legge i LR. Da kjøper man SR! Det er grunnen til at Elon Musk har satt opp alternativer :)

Bil vil du aldri tjene penger på uansett hvordan du regner sammen. Bortsett fra klassiske biler ^^(mulig)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA