Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Radar på y fra Kina?

Startet av bjornron, søndag 22. august 2021, klokken 08:46

« forrige - neste »

bjornron

Radar er blitt fjernet på biler laget i USA, Gjelder det også kinabiler?

hdahlmo1

Sitat fra: bjornron på søndag 22. august 2021, klokken 08:46
Radar er blitt fjernet på biler laget i USA, Gjelder det også kinabiler?

Den ligger fremdeles inne på den norske bestillingssiden. Blir sikkert deaktivert etter hvert når de legger om til bare kamera.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sandvika

Forventer det, men håper ikke fjernes. Radaren bouncer under bilen foran å ser på den måten to biler frem. Dette gir mye raskere reaksjon i købildet. Den har med millimeterpresisjon av avstander også mye bedre persepsjon av hastighetsendringer. Selv med doble/triple kamera fremover, for at er kamera skal forstå at noe er nærmere eller lengre unna så kreves det at objektet flytter seg mellom et begrenset antall pixler på brikken (og at prosessor rekker å å gjøre noen voldsomme geometriutregninger). Derfor er ACC/autopilot med radar er overlegent system basert på kun kamera for å unngå kjedekollisjon.

Tesla skal ha for teknologioptimisme og ambisjoner om å gjøre teknologien mer tilgjengelig, men det å kutte radar handler nok desverre om kostnad og brikkemangel.
Min AP1 (mobileye/radar) har ikke hatt spøkelsesbremsing på flere år, Teslas system er mye mer nervøst. Antar derfor at Teslas system allerede legger begge systemene oppå hverandre.


Jeronan

Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 11:22
Forventer det, men håper ikke fjernes. Radaren bouncer under bilen foran å ser på den måten to biler frem. Dette gir mye raskere reaksjon i købildet. Den har med millimeterpresisjon av avstander også mye bedre persepsjon av hastighetsendringer. Selv med doble/triple kamera fremover, for at er kamera skal forstå at noe er nærmere eller lengre unna så kreves det at objektet flytter seg mellom et begrenset antall pixler på brikken (og at prosessor rekker å å gjøre noen voldsomme geometriutregninger). Derfor er ACC/autopilot med radar er overlegent system basert på kun kamera for å unngå kjedekollisjon.

Tesla skal ha for teknologioptimisme og ambisjoner om å gjøre teknologien mer tilgjengelig, men det å kutte radar handler nok desverre om kostnad og brikkemangel.
Min AP1 (mobileye/radar) har ikke hatt spøkelsesbremsing på flere år, Teslas system er mye mer nervøst. Antar derfor at Teslas system allerede legger begge systemene oppå hverandre.

Not only that. Standard cameras are very sensitive to weather and light conditions. Much more than radar.
There are so many conditions, especially in winter where Autosteer becomes unavailable due to camera obstruction. (ice, snow, mist, low sun, heavy rain and especially moist/humidity is a big problem, etc).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sandvika

Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 11:36
Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.
Nå er det heldigvis sånn at både kamera og radar har svært konservative systemer som plukker opp om man er utenfor forventede verdier og da umiddelbart varsler fører og skrur av førerassisyentsystemet og dermed slipper bilen tilbake til "base case" dvs 100% førerstyrt. Mener derfor det blir feil at de skaper flere problemer enn de løser, vil heller si at de i litt for mange tilfeller ikke løser de problemene de skal løse.

Jeronan

Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 11:36
Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.

That is why other companies working on Autonomous driving have incorporated LIDAR.


Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 11:46
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 11:36
Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.
Nå er det heldigvis sånn at både kamera og radar har svært konservative systemer som plukker opp om man er utenfor forventede verdier og da umiddelbart varsler fører og skrur av førerassisyentsystemet og dermed slipper bilen tilbake til "base case" dvs 100% førerstyrt. Mener derfor det blir feil at de skaper flere problemer enn de løser, vil heller si at de i litt for mange tilfeller ikke løser de problemene de skal løse.
At systemet deaktiveres er jo ikke det man ønsker. Det er jo en feilmodi for et slik system. Det spekuleres bla. mye i om RADAR er en av hovedårsakene til Ghostbraking.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 11:48
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 11:36
Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.

That is why other companies working on Autonomous driving have incorporated LIDAR.
LIDAR har også sine problemer/begrensinger. Snøvær er et eksempel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mroek

Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 12:06
Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 11:46
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 11:36
Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.
Nå er det heldigvis sånn at både kamera og radar har svært konservative systemer som plukker opp om man er utenfor forventede verdier og da umiddelbart varsler fører og skrur av førerassisyentsystemet og dermed slipper bilen tilbake til "base case" dvs 100% førerstyrt. Mener derfor det blir feil at de skaper flere problemer enn de løser, vil heller si at de i litt for mange tilfeller ikke løser de problemene de skal løse.
At systemet deaktiveres er jo ikke det man ønsker. Det er jo en feilmodi for et slik system. Det spekuleres bla. mye i om RADAR er en av hovedårsakene til Ghostbraking.

I så fall er det Teslas implementasjon som er problemet. Andre biler med radar har jo ikke dette problemet, i hvert fall ikke annet enn særdeles sporadisk.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Sandvika

Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 12:06
Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 11:46
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 11:36
Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.
Nå er det heldigvis sånn at både kamera og radar har svært konservative systemer som plukker opp om man er utenfor forventede verdier og da umiddelbart varsler fører og skrur av førerassisyentsystemet og dermed slipper bilen tilbake til "base case" dvs 100% førerstyrt. Mener derfor det blir feil at de skaper flere problemer enn de løser, vil heller si at de i litt for mange tilfeller ikke løser de problemene de skal løse.
At systemet deaktiveres er jo ikke det man ønsker. Det er jo en feilmodi for et slik system. Det spekuleres bla. mye i om RADAR er en av hovedårsakene til Ghostbraking.
Man ønsker vel heller at systemet skrur seg av (enn at det later som om at det har kontroll?

Som jeg skrev lengre oppe, AP1 som baserer seg på radar ACC har lite ghostbraking nå, systemene som baserer seg på kamera er fortsatt nervøse.

Handyman

Sitat fra: mroek på søndag 22. august 2021, klokken 12:23
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 12:06
Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 11:46
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 11:36
Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.
Nå er det heldigvis sånn at både kamera og radar har svært konservative systemer som plukker opp om man er utenfor forventede verdier og da umiddelbart varsler fører og skrur av førerassisyentsystemet og dermed slipper bilen tilbake til "base case" dvs 100% førerstyrt. Mener derfor det blir feil at de skaper flere problemer enn de løser, vil heller si at de i litt for mange tilfeller ikke løser de problemene de skal løse.
At systemet deaktiveres er jo ikke det man ønsker. Det er jo en feilmodi for et slik system. Det spekuleres bla. mye i om RADAR er en av hovedårsakene til Ghostbraking.

I så fall er det Teslas implementasjon som er problemet. Andre biler med radar har jo ikke dette problemet, i hvert fall ikke annet enn særdeles sporadisk.
Det har du nok rett i.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Godt dokumentert at Tesla har en ganske enkel radar som kom på markedet i ca 2014ish i alle bilene. Kombinasjonen av flere generasjoner nyere radar med høyere oppløsning, lidar, bedre kamera og bedre software vil fikse dette. Men Tesla går for et lavest mulig prispunkt/minst mulig hardware, og da blir det slik. Merk at Hw4-computer og nye kameraer er på vei...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA