Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Informasjon fra Statens Vegvesen/dsb - nye betegnelser

Startet av El rayo, torsdag 26. juli 2012, klokken 20:18

« forrige - neste »

El rayo

En brosjyre lå i postkassa i dag.

"mode 2" og "mode 3" er nevnt. Dette er betegnelser jeg ikke har hørt i Norge før. Vet at i USA betyr "level 1" 110V og "level 2" 230V vekselstrøm. Kan man anta at "mode 2" er det samme som "level 2"? Da betyr kanskje "mode 3" 400V?

Antar at det også finnes "mode 1". Hva er det, vi har jo ikke 110V i Norge?

Hilsen
vitebegjærlig
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på torsdag 26. juli 2012, klokken 20:18
En brosjyre lå i postkassa i dag.

"mode 2" og "mode 3" er nevnt. Dette er betegnelser jeg ikke har hørt i Norge før. Vet at i USA betyr "level 1" 110V og "level 2" 230V vekselstrøm. Kan man anta at "mode 2" er det samme som "level 2"? Da betyr kanskje "mode 3" 400V?

Antar at det også finnes "mode 1". Hva er det, vi har jo ikke 110V i Norge?

Hilsen
vitebegjærlig

Mode 1: Lading fra vanlig stikkontakt, kabel uten "kladd". Forbudt bl.a i USA og flere andre steder.
Mode 2: Lading fra vanlig stikkontakt, kabel med "kladd"
Mode 3: Lading fra eget ladepunkt med innebygget "kladd". Kabel med plugg type 1 eller 2.
Mode 4: DC hurtiglading.

Spenning og antall faser har altså ikke noe med Mode 1/2/3 å gjøre.

Se ellers http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Takk, da lærte jeg noe i dag også.

Jeg lader altså med mode 1 og det har fungert fint i 9 år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Hvorfor sender de ikke ut en info til folk med bensin bil og forklarer hvor brannfarlig bensin er.
Jeg ble provosert av hele info skrivet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Sitat fra: 2EL på torsdag 26. juli 2012, klokken 23:16
Hvorfor sender de ikke ut en info til folk med bensin bil og forklarer hvor brannfarlig bensin er.
Jeg ble provosert av hele info skrivet.

Ikke bare er det brannfarlig, men tenk på alle som har stående ei kanne eller to med bensin i garasjen. Kanskje er ikke kanna helt tett, og så går de og ungene rundt og puster inn bensindamp hver gang de skal parkere syklene, jobbe med hobbyprosjektet osv osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

alt som er nytt  er falig  men bensin er hvert lenge så om en bil eksploderer i ny å ne av dem så er det ikke noe å bry seg om  men en ting hvor mange elbiler som har stått til lading her brent eller noe ?
som å ikke har bensin eller disel varmer en må se litt på det å 
men ja alt kan ta fyr men en må ikke bli hysterisk  men ha et sunt vett men  det burde bli så en må bytte lednings nettet på gamle fosil biler å  for når det blir  morkent  å ja bensin slanger ++ å så tar det fort fyr  da er det bedre å lade elbil på nytt skjøte brett  ikke det at man skal det men   
regulativet brurde hvære bruk vettet å tenk litt 

Phuc

Bare legger ved infoskrivet i tilfelle noen ikke har fått det med seg.

Er forsåvidt grei informasjon, men er vel ikke så mye nytt som en oppegående elbilist ikke har fått med seg.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

mariowing

Sitat fra: 2EL på torsdag 26. juli 2012, klokken 23:16
Hvorfor sender de ikke ut en info til folk med bensin bil og forklarer hvor brannfarlig bensin er.
Jeg ble provosert av hele info skrivet.

Fordi det er svært få av de nye elbillistene som er faste lesere av el-bil forum kanskje? Lading av elbiler gir nye problemstillinger. At det er nye betyr jo ikke at de er farligere/mer risikable enn de som relaterer seg til fosilt drivstoff. De fleste som har sertifikat har et forhold til fylling og oppbevaring av bensin/diesel. At det allikevel oppbevares bensin på "uheldige" måter betyr jo ikke at folk ikke VET at det er uheldig.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

elektrolux

Legger merke til at de er mer og mer pa hugget nar det gjelder de eldre bilene.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Elbil/Eldre+elbiler

Vi er innforstått med at det kan være vanskelig for privatpersoner å fremskaffe nødvendig dokumentasjon for godkjenning av endret batterikjemi i elbil. Vi må understreke at Statens vegvesens hovedoppgave i denne sammenheng er å ivareta trafikksikkerheten.

VD godtar ombygging til gass paa bensinbiler, men gir ingen reelle muligheter til a fornye batteriet i Elbiler.

Dette henger ikke pa grep. Det burde vaert opprettet losninger som gir reelle muligheter for a fa godkjent bytte av batterikjemi. Det er kun halvslarvne ombygginger som er farlige. Har desverre sett noen slike, og med mulighet til godkjenning, kunne disse ombyggingene blitt forbedret og godkjent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

De henviser nesten hele tiden til paragrafer som går tilbake til vognkortet.
Sitat
"Et godkjent kjøretøy er godkjent i den utførelse det er fremstilt ved første gangs godkjenning. Ved ombygging (som definert i kjøretøyforskriften § 7-2 nr 1.7) som innebærer at kjøretøyet ikke lenger er i samsvar med vognkortet, skal kjøretøyet fremstilles for ny godkjenning hos Statens vegvesen.
Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer som har betydning for trafikksikkerheten. Dette går frem av kjøretøyforskriften § 6-8 og 7-2 nr 3.1. En endring av batterikjemi, ladesystem og/eller tilhørende overvåking/styring i elbil vil normalt komme inn under dette kravet, fordi tekniske data som er oppført i vognkortet blir endret.
"

Jeg tror ikke det står noe om batterikjemi eller BMS-type i vognkortet på hverken PSA Classic eller Think Classic, og da syns nå iallefall jeg at de er på tynn is. Derimot vil overgang fra bensin til gass kreve endring i vognkortet.
Bare så synd at de mener jo at de har rett til det motsatte er bevist selvom de ikke har noe konkret regelverk å vise til.

Andre §'er de henviser til nevner heller ikke noe om batterikjemi.
Sitat
Kjøretøyforskriften § 6-9:
Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser o.l.
Kjøretøyforskriften § 9-1 nr 1:
Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås.

Eneste som har noe for seg er den siste setningen om at ting som øker fare for brann skal mest mulig unngås.
Da burde det jo holde lenge å vise dokumentasjon fra batteri og BMS leverandør, og ikke fra opprinnelig produsent av bilen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Meget bra pressisering Elmo.

Har faktisk sett at noen PSA har batteritype oppgitt, og har regnet med at disse blir vanskelige aa faa godkjent.

Paa de aller fleste classikere skal det derimot vaere "uproblematisk" i forhold til vognkortet. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA