Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?

Startet av Gullars, fredag 30. juli 2021, klokken 17:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Barid Bel på fredag 30. juli 2021, klokken 18:03
Noen spørsmål å ta stilling til: Har dere behov for plass til hundebur eller barnevogn? Er 4x4 et krav? Noen krav til hengervekt?

Nye på markedet i dag (under 700k) er vel i praksis de tre id.4 utgavene, Ioniq 5, Volvo XC40, bmw ix3 og eventuelt Ford Mach-E og Kia EV6. Fra tidligere år finnes e-tron og eqc.

Vw-gjengen, ioniq 5 og ford mach-e har en grei sjanse til å få dere til hytta på sommeren - da avhengig av kjørestil og vei. Alle disse havner på 5-600k med 4x4, avhengig av utstyr. (Unntak:q4 med mye utstyr)

Model Y ser ut til å havne på ca samme rekkevidde og pris som de andre.

Mine betraktninger akkurat nå er Ioniq 5 er en fenomenal bil, så lenge bagasjerommet dekker deres behov. 4x4, sjokkerende romslig inni og et drivverk som er topp moderne. Eneste av disse som har 800v. Det er lov å mene noe om utseende ;D
Du har en feil i dette innlegget, som ingen har korrigert deg på, så den korrigeringen kommer her.

KIA EV6 har i utgangspunktet samme drivlinja som Ioniq 5, og har derfor støtte for 800V og V2L, som gjør de begge til veldig interessante valg. Litt spesielt er det at EV6 med største batteri har litt større batterikapasitet enn i det store batteriet til Ioniq 5, og får derfor rekkevidde på 528 km. Da trenger man ikke lange ladingen for å nå 450 km selv i de verste vinterforholdene.

For egen del så ville det stått mellom disse 2 og TMY, og TMY vinner litt på fart, akselerasjon, ladeløsning (plug&charge), rekkevidde og endel på ladenettverket. Ioniq 5 og KIA EV6 vil muligens ha en fordel på over all kvalitet, (nesten) ingen fantombremsing, støtte for 800V-lading og mulighet til å fylle til 80 % SoC på 2/3-deler av tiden om man finner ladere som støtter hastigheten.

Og her er nok der SuC-nettverket til Tesla er overlegent med langt flere ladere og langt flere ladestasjoner enn de andre til sammen, som Tesla uansett kan lade hos. Etter å ha deltatt i køkaoset 19.07.21, der jeg faktisk kom til ledig lader men likevel kastet bort 2,5 timer pga avbrutt lading og problemer med å få startet lading igjen, så heller jeg kanskje mot Tesla.

Men det er et vanskelig valg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

For min del ville nok også valget stått mellom TMY og Kia EV6. Ioniq 5 har jeg ikke prøvekjørt, men tittet på i utstilling. De to andre bilene har jeg bare sett på bilder, så det kan jo være at inntrykket av TMY og EV6 ikke vil være like positivt etter en grundigere gjennomgang. Personlig synes jeg Kia EV6 virker bedre enn Ioniq 5 på mye. Det jeg la spesielt merke til med Hyundai Ioniq 5 var et lite praktisk bagasjerom med lav høyde. Bagasjetrekket er montert så lavt at det i praksis vil være i veien. Kia EV6 GT line virker som et godt kjøp, skulle bare ønske den kunne leveres med 19" hjul i stedet for 20".

Etter 4 år og 130000 km med Tesla er nok sannsynligheten stor for at jeg hadde endt opp med å kjøpe TMY i stedet likevel. Spesielt etter 6500 km nå i sommer der jeg har passert et assortert utvalg av ladekøer og defekte hurtigladere på kommesrielle ladere (der jeg selv måtte lade), og det alltid var ledig og fungerende ladere hos Tesla. Hovedpoenget for meg med bil er at jeg skal fra et sted til et annet, og da må ting være enkelt og fungere. Jeg orker ikke stå i ladekø, eller styre med telefoner til kundeservice hos Mer, Recharge, InCharge eller hva de nå måtte hete. Sist jeg var nødt til å ringe kundeservice ved lading var da jeg kjørte Zoe for 5-6 år siden da det var nesten like vanlig at et eller annet med lading feilet som virket. Siden høsten 2017 har jeg kjørt Tesla, og ikke ladet på andre hurtigladere før nå i sommer. Allerede på andre forsøk på en kommersiell hurtiglader var det trøbbel og jeg måtte ringe kundeservice. Uansett begynner nettverk av lynlading å bli ganske godt utbygd i Norge, og jeg tror nok stabilitet, oppetid og brukervennlighet også blir stadig bedre på laderne. Ladekø er begrenset til noen lokasjoner og på et fåtall utfartsdager i året, og ikke nødvendigvis et problem for de fleste.

Mitt tips vil være å prøvekjøre de bilene som er aktuelle, og vurdere hva som er de viktigste kriteriene som bilen skal oppfylle. Det begynner å bli et godt utvalg av SUV-lignende elbiler, men det er til dels store forskjeller på egenskaper som rekkevidde, lading, plass, tilhengerkapasitet, taklast, nyttevekt, kjøreegenskaper osv. Jeg ville i alle fall ikke kjøpt bil basert på hva andre brukere på forumet sier jeg skal kjøpe, men det er veldig mange gode innspill og tips å få som kan gjøre det enklere å vurdere biler selv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

#92
Sitat fra: THE på torsdag 19. august 2021, klokken 09:25
Etter 4 år og 130000 km med Tesla er nok sannsynligheten stor for at jeg hadde endt opp med å kjøpe TMY i stedet likevel. Spesielt etter 6500 km nå i sommer der jeg har passert et assortert utvalg av ladekøer og defekte hurtigladere på kommesrielle ladere (der jeg selv måtte lade), og det alltid var ledig og fungerende ladere hos Tesla.

Ser poenget i å ha gode lademuligheter når en har slike distanser som 6500 km bare på sommeren.
Nå synes jeg at lademulighetene hos andre har blitt mye bedre bare i løpet av sommeren - det har dukket opp nye ladere både her og der og dersom Tesla også slipper til andre så tror jeg dette problemet ladekø blir historie.
Nå jobbes det vel også med å få på plass mange nye destinasjonsladere i landet. Selv min arbeidsplass har nå destinasjonsladere på inntil 22kW som kan brukes til en fornuftig pris. Med biler med rekkevidde på 50 mil ++ så trenger vel de fleste aldri mer enn en ladestopp på en dag -  dette sammen med flere destinasjonsladere og åpning av Tesla SuC for alle....nei tror dette med ladekø snart er historie. Folk må bare bli flinkere til å lade når muligheten er der

Barid Bel

#93
Sitat fra: RJK på torsdag 19. august 2021, klokken 02:25
Sitat fra: Barid Bel på fredag 30. juli 2021, klokken 18:03
Noen spørsmål å ta stilling til: Har dere behov for plass til hundebur eller barnevogn? Er 4x4 et krav? Noen krav til hengervekt?

Nye på markedet i dag (under 700k) er vel i praksis de tre id.4 utgavene, Ioniq 5, Volvo XC40, bmw ix3 og eventuelt Ford Mach-E og Kia EV6. Fra tidligere år finnes e-tron og eqc.

Vw-gjengen, ioniq 5 og ford mach-e har en grei sjanse til å få dere til hytta på sommeren - da avhengig av kjørestil og vei. Alle disse havner på 5-600k med 4x4, avhengig av utstyr. (Unntak:q4 med mye utstyr)

Model Y ser ut til å havne på ca samme rekkevidde og pris som de andre.

Mine betraktninger akkurat nå er Ioniq 5 er en fenomenal bil, så lenge bagasjerommet dekker deres behov. 4x4, sjokkerende romslig inni og et drivverk som er topp moderne. Eneste av disse som har 800v. Det er lov å mene noe om utseende ;D
Du har en feil i dette innlegget, som ingen har korrigert deg på, så den korrigeringen kommer her.

KIA EV6 har i utgangspunktet samme drivlinja som Ioniq 5, og har derfor støtte for 800V og V2L, som gjør de begge til veldig interessante valg. Litt spesielt er det at EV6 med største batteri har litt større batterikapasitet enn i det store batteriet til Ioniq 5, og får derfor rekkevidde på 528 km. Da trenger man ikke lange ladingen for å nå 450 km selv i de verste vinterforholdene.

For egen del så ville det stått mellom disse 2 og TMY, og TMY vinner litt på fart, akselerasjon, ladeløsning (plug&charge), rekkevidde og endel på ladenettverket. Ioniq 5 og KIA EV6 vil muligens ha en fordel på over all kvalitet, (nesten) ingen fantombremsing, støtte for 800V-lading og mulighet til å fylle til 80 % SoC på 2/3-deler av tiden om man finner ladere som støtter hastigheten.

Og her er nok der SuC-nettverket til Tesla er overlegent med langt flere ladere og langt flere ladestasjoner enn de andre til sammen, som Tesla uansett kan lade hos. Etter å ha deltatt i køkaoset 19.07.21, der jeg faktisk kom til ledig lader men likevel kastet bort 2,5 timer pga avbrutt lading og problemer med å få startet lading igjen, så heller jeg kanskje mot Tesla.

Men det er et vanskelig valg.

Bra korreksjon :+1: Det finnes desverre ikke en helt perfekt bil (model X?); Ioniq 5 er god på veldig mange ting, men bagasjerommet er så som så - EV6 har bedre rekkevidde, men den er lavere så det blir spennende å prøve den. i5 føles stor og romslig, jeg håper Kia har klart å få samme gode følelse selv om den ikke er like høy. Håper også EV6 er litt strammere i fjæringen enn Ioniq5.

Ellers har jeg samme innstilling som deg, EV6/ioniq5 eller tmY er de bilene jeg ville ha vurdert i dag, og sannsynligvis de vi vurderer når vi skal ha elbil nummer 2 neste år. Med bare elbil er Suc nettverket et ennå større argument.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

2ris

Av nysgjerrighet - hvorfor ikke Enyaq? Stort bagasjerom, mulighet for AWD, grei rekkevidde. Ikke spesielt god pris, ikke spesielt bra akselerasjon, men dog.

lars667

Har skummet gjennom innleggene her, og det er et par punkter som spesielt trekker ned for meg når det kommer til TMY vs. f. eks. IONIQ5, XC40 og en del andre:

1. Irriterende ACC som ikke lar deg velge bort å bremse for å fartsgrenser. Du cruiser i 110 på motorveien, og plutselig vil bilen ha deg ned på 40. Dette kommer i tillegg til fantombremsing. Har aldri opplevd noen av delene på IONIQ5 som jeg har hatt et par uker.
2. Litt primitiv firehjulstrekk, hvor framhjul/motor kun kobles til ved litt kraftig pådrag og når det slipper bak. Hvis det er som med TM3, oppleves grepet bedre på f. eks. IONIQ5, hvor den i normal modus har med framhjulene litt hele tida. Se teslabjørns videoer om "Snow Mode" og hvordan han opplever XC-40 som en bedre vinterbil. Uten at vi trenger å ta diskusjonen videre her, mange ser ikke dette som et problem. Jeg ser det som en "annoyance" som også gjør at jeg ikke ville låne bort TM3-en til hvem som helst som ikke forstår seg på bakhjulstrekk og kjøreegenskaper med det.
(3: Vindusviskerhendel hehe.)

Til sist synes jeg TMY ble litt dyr med dagens pris. Ville gjerne ha ferdig regget bil med hengerfeste og vinterdekk under 550. Har inne en bestilling fra juli, men er vel tvilsomt om jeg tar ut med mindre noen vil ta over innen et par uker.

Som det sies har nok TMY bedre bagasjeromsplass enn de fleste andre. I5 er litt begrenset i standardstilling, men en får inn et par middels hundebur der, og det er et praktisk innsteg. Har også sett folk som har tatt ut SUB og fått 100 liter ekstra med flat plass. Merkelig hvordan de har prioritert en relativt beskjeden subwoofer for en så stor plassreduksjon. Litt koko.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

RJK

Sitat fra: 2ris på torsdag 19. august 2021, klokken 11:47
Av nysgjerrighet - hvorfor ikke Enyaq? Stort bagasjerom, mulighet for AWD, grei rekkevidde. Ikke spesielt god pris, ikke spesielt bra akselerasjon, men dog.
For egen del har jeg hatt VW AG på "ignore"-listen min siden en slesk selger skulle lure på meg en oversliten Jetta mens jeg ennå var skoleelev/student, og trodde jeg fortsatt var interessert i bilen etter at den kokte over på prøvekjøringen, fordi radiatoren var full av rustvann. Rust innenfra på diverse modeller hjelper definitivt ikke på inntrykket, ei heller dieselgate.

Når det gjelder bilene, så synes jeg heller ikke noe om at de lager de med så dårlige ytelser, når man vet at det er elektronisk sperret, og ikke at elmotorene ikke duger til mere. Og jeg har lært meg å sette pris på en-pedal-kjøring, som jeg forstår at disse ikke støtter, da man fysisk må trykke på bremsepedalen for å få kraftig nok regenerering.

Samtidig har jeg en sterk aversjon mot biler uten frunk, fordi jeg med min egen bil ser hvor mye det irriterer at ikke Hyundai fant plass til dette originalt, selv om det tross alt er mulig med workaround på den jeg har (www.frunk.at). Dette har ikke disse modellene fra VW AG funnet plass til.

Til sist er det dette med grill, falsk eller faktisk, på biler som ikke har behov for det. For meg så er det grufullt å se en elbil der de absolutt skal trykke på plass noen plastdeksel eller lysgitter eller annet, bare for åt det skal etterligne.

Min mening om dette er relativt sterk, og selv om jeg egentlig har stor sans for BMW, så er det egentlig bare i3 som kunne vært aktuelt, dog kun om jeg var ute etter en bybil som kan kjøres lengre. At BMW skal overdrive med en større grill enn de har hatt før, gjør bilene ulekre å se på, selv om det bortsett fra fronten er fantastisk flotte biler.

Doble på med at BMW helt klart kunne pakket motorrommet langt bedre, så hadde de hatt plass til en relativt stor frunk, gjerne i "Tesla-klassen", Så blir man skuffet over BMW her. Med frunk, uten falsk grill og med noe større kapasitet både på taket og krok, så skulle jeg gjerne vurdert en iX3. Men igjen, jeg klarer ikke eie en bil jeg synes er stygg, og som samtidig fremstår som bare nesten fullverdig.

Man kan gjerne si at noen av grunnene mine er litt sære, men det tillater jeg meg å være.

;)


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA