Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade gamle elbiler på moderne hjemmeladere?

Startet av Fendern, fredag 20. august 2021, klokken 08:08

« forrige - neste »

Fendern

Hei!

Vurderer å kjøpe en 2011/2012 Leaf eller lignende som bil nr 2. Kan disse lades på hjemmeladere som feks Eaasee home?

Vollis47

Det skal ikke være noe problem. Laderen sitter i bilen. Ladeboksene er bare avanserte brytere.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

espenri

Skal ikke være noe problem, jeg lader begge mine biler på Easee box. 2013 iMiev og 2019 I-pace.

/Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Elektro12

Sitat fra: Fendern på fredag 20. august 2021, klokken 08:08
Hei!

Vurderer å kjøpe en 2011/2012 Leaf eller lignende som bil nr 2. Kan disse lades på hjemmeladere som feks Eaasee home?

Ingen problem, eneste er jo at Leaf ikke "sier fra" til laderen om den er på 15% eller 98% - og dermed kan ikke laderen i like stor grad jobbe med strømprisene når den ikke vet hva som skal til for å nå fullt batteri.


oddhap

Du må nok kjøpe en adapter-kabel fra type 2 til type 1 hvis du ikke har det fra før, ellers skal det ikke være noe problem. 
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

Fendern

Sitat fra: oddhap på fredag 20. august 2021, klokken 19:39
Du må nok kjøpe en adapter-kabel fra type 2 til type 1 hvis du ikke har det fra før, ellers skal det ikke være noe problem.

Takk. Når det står i annonsen « -Det følger med ladekabel type 2 til offentlig ladestasjon»
Betyr det at denne kabelen også kan brukes til hjemmelading (eaasee)? Eller trenger man i utganspunktet én kabel til å lade hjemme med, og én til å lade på offentlig ladere med?

Orbit

Ja, du bruker samme type kabel begge steder. Noen foretrekker å ha en egen kabel hengende fast hjemme, for å slippe å pakke denne inn/ut av bil for hver lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA