Ny eller brukt?

Startet av kokkos, torsdag 19. august 2021, klokken 16:03

« forrige - neste »

kokkos

Hei.

Jeg pendler nesten hver dag mellom Hamar og Oslo, og både hus og jobb ligger sånn til at det tar en time lenger å ta kollektivt enn å kjøre (= utgår). I dag kjører jeg en Renault Zoe, som har gått 56000. Den har nok rekkevidde på sommeren, men på vinteren må jeg lade enten på jobb eller hurtiglader for å komme meg hjem. Hjemme lader jeg med Raydiall-kladden som følger med, siden jeg har IT-nett hjemme. Lader da omtrent 2.6 kW.
For å forhindre for stort verditap på Zoe-en, samt å sikre at jeg slipper å stoppe og lade hver dag på vinteren, ser jeg for meg at det er på tide med ny bil.

Et alternativ som virker godt er Tesla Model 3. Mange av dem har svært god rekkevidde, og Tesla sitt ladernettverk er jo veldig bra. Det er jo også greit å faktisk kunne bruke bilen etter jobb også.
Det jeg lurer på, er hva tenker dere om å kjøpe brukt kontra ny elbil til pendling? Kan jo kjøre så mye som 50000 på ett år, så det er jo greit med garanti og slikt. Jeg ser at det ligger ferdigbygde Teslaer på Tesla.com til 456000.

Eller er det en helt annen bil dere anbefaler?
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

Sanya

Hei,

har selv pendlet fra Hamar med TM3 LR, og bilen anbefales til pendling.  Inventory -21 modeller har VP i motsetning til -19 modeller

kokkos

@Sanya Godt å høre! Alternativet er jo å kjøpe en brukt Model S, ser det ligger flere eldre biler ute med nytt batteri og motor. Men de har ikke garanti, og vil sikkert begynne å ha mer behov for vedlikehold (tenker jeg).

automat

Utlevering av model Y starter nå. Det kan føre til mange brukte model 3 på markedet, med påfølgende prisfall. Hvis man er på jakt etter brukt TM3, så ville jeg holdt igjen litt, og fulgt med på utviklingen i markedet.

I slutten av september tror jeg det vil flomme over av TM3 på Finn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kokkos

Sitat fra: automat på torsdag 19. august 2021, klokken 19:48
Utlevering av model Y starter nå. Det kan føre til mange brukte model 3 på markedet, med påfølgende prisfall. Hvis man er på jakt etter brukt TM3, så ville jeg holdt igjen litt, og fulgt med på utviklingen i markedet.

I slutten av september tror jeg det vil flomme over av TM3 på Finn.

Skjønner. Hvor god rekkevidde var det på "forrige" modell TM3 LR? Jeg er ute etter så god rekkevidde som mulig. Og vil det være like god rekkevidde i en gammel TMS med ny batteripakke (P85) og motor?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA