Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garantiutløpskontroll TMS 2013

Startet av Simen1, torsdag 19. august 2021, klokken 13:28

« forrige - neste »

Simen1

Da nærmer det seg garantiutløp med stormskritt (8 år på batteri, motor og rust). Har NAF det som trengs for å sjekke tilstanden på batteriet og motoren? Jeg mistenker en del rust og lurer på om det er spesielle problempunkter som bør sjekkes nøye i forhold til garantien?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

mroek

Når det gjelder rust, så er nok garantien kun mot gjennomrusting, og det vil vel være litt overraskende om det faktisk har rustet hull i bilen på disse årene. I så fall er kvaliteten rimelig tvilsom.

Overflaterust finnes det nok sikkert litt av, men det dekkes ikke på noen garanti.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Muffinman

Rust på Model S, noen spesielle steder du har mistanke om? Disse er jo omtrent helt i aluminium og begge våre biler ser så godt som nye ut i så måte. Den ene ble levert i oktober 2013, den andre i november 2015.

Øvre bærearmer foran er i stål og ruster mye, men sannsynligvis ikke så fort at de svekkes før de uansett er utslitte. Men greit å sjekke. Noen skruer her og der som ruster, og slangeklemmer til diverse kjøleslanger under frunken kan være utsatt. Sjekk også endene av den elektriske aktuatoren for bakluka. Det er eneste jeg kommer på.

Når funken er ute bør en kjenne på jordingspunktene også. De er utsatt for tæring, og vil knekke av relativ lett om de er råtne innvendig. I tillegg har linkene mellom understell og høydesensorer en tendens til å sette seg selv om det ikke er rust som gjør det. Fungerer om det sitter fast og, men kan bli problemer når det en gang må demonteres.

Jeg tror ikke NAF har utstyr eller kompetanse for å sjekke batterihelsen/DU, men du kan vurdere drivverksslakke, arbeidslyd, effekt/akselerasjon, indikert rekkevidde osv selv. Man kan får en god indikator på tingenes tilstand da, men en får selvfølgelig ikke kjøtt på beina i forhold til om noen av de "vanlige" problemene er i ferd med å manifestere seg som feil. Tenker da på slikt som at en eller annen mosfet i pakken henger seg og forer BMS med "tull" slik at den tror en modul er død osv.

Simen1

Jeg tenkte på bærearmer og skruer her og der. Takk for tips til mange gode sjekker jeg bør gjøre.

Jeg hørte en ulyd fra bilen her om dagen, der frekvensen på ulyden varierte med turtallet/hastigheten, men jeg klarte ikke å lokalisere den og ulyden forsvant etter at jeg stoppet for å sjekke om det satt fast noe vegetasjon nært hjulene. Tenkte først det var et strå eller kvist som hadde kilt seg i nærheten av bremseklossene og sto mot eikene, men jeg kunne ikke finne noe der. Hvis det er et eller annet løst i forbindelse med drivverket håper jeg at jeg oppdager det før 24.9.

Jeg mistenker ikke nevneverdig svekket batteri (tipper det er 95% som originalt), men nå kan de jo ha justert beregnet forbruk i programvaren sånn at det har blitt mindre reelt med årene. Så det hadde vært greit å få sjekket ut. Er det bare en standard OBD2 og Torque-appen som trengs?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

BT-OBDII adapter, overgangskabel (samme fra 2013 til en gang i 2015) og Scan My Tesla-appen by Amund B. Da kan du lese ut cellespenninger, nominell restkapasitet etc. Men det vil nok ha liten verdi om du ikke vet hvordan du skal tolke dataene. Bør logge under supercharging f.eks.

5% tap siden ny på en 8 år gammel bil kan du bare glemme. Det ligger nok reelt en god del høyere. På vår 2015 ligger det mellom 9-10%, og 2013`en 12-13%.

magnussen01

Om du holder til på Østlandet så kan du låne kabel, dongle og brett med app av meg. Bare å gi beskjed 👍🏼

Sitat fra: Simen1 på fredag 20. august 2021, klokken 11:52
Jeg tenkte på bærearmer og skruer her og der. Takk for tips til mange gode sjekker jeg bør gjøre.

Jeg hørte en ulyd fra bilen her om dagen, der frekvensen på ulyden varierte med turtallet/hastigheten, men jeg klarte ikke å lokalisere den og ulyden forsvant etter at jeg stoppet for å sjekke om det satt fast noe vegetasjon nært hjulene. Tenkte først det var et strå eller kvist som hadde kilt seg i nærheten av bremseklossene og sto mot eikene, men jeg kunne ikke finne noe der. Hvis det er et eller annet løst i forbindelse med drivverket håper jeg at jeg oppdager det før 24.9.

Jeg mistenker ikke nevneverdig svekket batteri (tipper det er 95% som originalt), men nå kan de jo ha justert beregnet forbruk i programvaren sånn at det har blitt mindre reelt med årene. Så det hadde vært greit å få sjekket ut. Er det bare en standard OBD2 og Torque-appen som trengs?

Muffinman

Tror han holder til et par heldager kjøring lenger nord ;)

Simen1

Takk for tilbudet magnussen01, men ~2000 km blir i lengste laget. Fikk tilbud fra en her i Tromsø om å låne ODBII'en hans. Jeg prøvde med ODBII'en + Scan my Tesla-appen men fikk bare feilmeldinger. Er det noe man må låse opp for å få tilgang til å scanne teslaen?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Skal fungere direkte om du har paret OBD adapteret til telefonen, og valgt rett enhet i appen. Har du kun en OBD sak paret er den lett å finne i lista.

Simen1

Jeg får kontakt med adapteren. Torque får lest den men henter ikke noe fornuftige data da den er tilpasset fossil. Scan my Tesla får kontakt men stopper på "Getting DC Charge total.." Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Jeg fant ut at jeg har brukt feil plugg. Jeg brukte den like over venstre ankel i fotbrønnen, men det skal være en annen plugg under skjermen. Jeg fant fram men den har en fysisk annen plugg. Skulle gjerne hatt en adapter, kanskje lånt av en annen Teslaeier i Tromsø. Det er ikke tilfeldigvis noen av dere som både befinner dere i Tromsø og har en slik adapter eller kjenner noen som har? Evt vet hvor jeg får kjøpt en som ikke må reise verden rundt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Den til venstre er en dummy med bare 12v i. Vanlig OBD kabel passer ikke til uttaket i midten. Det er ulike plugger på tidlige biler og de som er produsert fra et tidspunkt i 2015. Jeg har kjøpt en kabel på www, og en fra en herremann som laget slike på TOCN-gruppa. Har dem permanent installert i bilene.

Jejl

Jeg har antydning til bobler i lakken, nederst på den ene døren. Vil tro at det er korrosjon av aluminiumet. Vil dette dekkes av "rust" garantien?

MadsV

Du finner folk på finn som selger kabel som passer, bør også ha rette obd adapter(Står godt beskrevet på ScanMyTesla sine sider).
Ang rust på bærearmer så er vel ikke det noe som går på denne garantien. Rust i karosseri kan jeg nesten garantere du ikke finner, mulig noe korrosjon. Korrosjon på dører osv kommer viss det har vært ett lite gnag eller sår i lakken. Jeg lakket opp igjen hele bilen min iår, da fant jeg litt korrosjon på en bakskjerm men det viste seg at den hadde hatt en skade der fra før.

Det som er kjekt med scanmytesla er at du kan se hvor mye bilen er ladet på AC vs DC, min bil er bare hurtigladet rett over 2000kw så har god tro på att det varer lenge.

Muffinman

Teller for ac og dc lading kom i oppdatering på et tidspunkt. Det vil dermed ikke vise korrekt på trådstarter sin bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA