Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det tar også lang tid å få nye fremdriftsbatterier til eldre Kona

Startet av Moas, torsdag 19. august 2021, klokken 12:16

« forrige - neste »

Moas

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411

Rart at ingen reagerer på at Hyundai har laget et utskiftningsplan som foreløpig strekker seg helt til vinteren 2022, mens Opel og Bolt har fått klager for gjøre det samme for sine kunder.

Hyundai har i mellomtiden pålagt eierne ladebegrensinger med software når det gjelder ladehastighet og øvre ramme på batteriet.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

andy99

Er nok flere NAF medlemmer blant Opel-eierene. Og Hyundai har jo utad en god plan med kompensjon etc, selv om det i praksis betyr det samme som for Opel eierne og at kompensasjonen er tilnærmet null.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 13:12
Er nok flere NAF medlemmer blant Opel-eierene. Og Hyundai har jo utad en god plan med kompensjon etc, selv om det i praksis betyr det samme som for Opel eierne og at kompensasjonen er tilnærmet null.

Jeg tar dissens i forhold til utsagnet "en god plan med kompensasjon etc". Det eneste de har sagt er at de vil gi en kompensasjon og at de "jobber på spreng" med å finne ut hvor stor kompensasjonen skal bli. Sprengjobbing i snart et halvt år må være energitappende, spesielt når det ikke er noe resultat.

Planen Hyundai så langt har vist synes å være utarbeidet av Egon Olsen - timet og tilrettelagt... Imidlertid er det nødvendig med en stor porsjon flaks for at de i det hele tatt skal komme i mål.

Slik jeg ser det er det trist at Hyundai kaster bort muligheten til å komme styrket ut av situasjonen. Hadde de kommunisert godt, vært planmessige, levert etter planen og skjermet kundene for problemer ville de slik jeg ser det kommet styrket ut og knyttet kundene til seg. Verdien av en garanti viser seg først når en har behov for den. Når dette da blir trist, leit og vanskelig for kunden taper en.

Jeg ville kommunisert åpent og raskt, men gitt uttrykk for eventuell usikkerhet. Når en har på plass logistikken og en har rimelig sikkerhet, gjøres avtaler. Dagen batteriet skiftes stiller en lånebil til disposisjon. Dersom nødvendig fastsetter en tidlig og raskt kompensasjonsløsning. Ved en slik gjennomføring ville jeg blitt imponert og jeg ville fått sterkere merketilknytning. Nå har de oppnådd det motsatte.

Med hensyn på lånebil som jeg forstår er veldig vanskelig å få vet jeg andre importører gir store rabatter til verkstedene/forhandlerne på noen biler. Disse skal benyttes til lånebiler ved garantiarbeid. Dette synes som en god og fornuftig løsning.

Moas

Motor.no jobber visstnok med sak om Kona akkurat nå. Håper Hyundai sentralt kan da informere oss om hva som skjer med kundene i disse sakene.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

andy99

Ja nå er saken ute og NAF er også fornøyd med løsningen. Ikke mye kritikk der. Tror ikke de er klar over alle bilene som er bricket og eiere som må kjøre leiebil og betale økte driftsutgifter selv. Ventetiden på nytt batteri er vel også opp mot et år for noen.

https://motor.no/elbil/kona-eiere-far-okonomisk-kompensasjon-etter-rekkeviddetap/206496?fbclid=IwAR0jfbUt8UUh7ZlHIvKe-HnpBTJCdomY7b-pr7OKWdn8L1UTm6i4hTxlNkI
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Artikkelen fremstår mer som et intervju med Hyundai og presentasjon av hvordan de mener å ha løst problemstillingen. Journalistikk som har gjort undersøkelser og presenterer hvordan dette reelt sett gjennomføres synes relativt fraværende.

Kan det være en vennetjeneste eller at NAF har blitt kontaktet av Hyundai for å skrive om batteribyttet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA