Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakkeklaring 12,5 cm

Startet av Dieselgubben, torsdag 19. august 2021, klokken 08:45

« forrige - neste »

Dieselgubben

Hva tenker folket om at bilen bare har 12,5 cm bakkeklaring?

JorgenM

Fossil 4-serie har forøvrig 13cm ('unloaded'), så kun 5mm mindre på i4. Usikker på om det gjelder hele bredden eller bare punkter.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1317142119

At det er ganske vanlig. Bakkeklaringen på en sedan, stasjonsvogn og kombikupé pleier å være et sted mellom 9-15 cm - avhengig av modell og om det er en litt sporty eller mer hyttebil.

Dieselgubben

Jeg frykter vinter og fartshumper. Den blir vel å ta nedi en del?

mroek

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 19. august 2021, klokken 13:49
Jeg frykter vinter og fartshumper. Den blir vel å ta nedi en del?

Ja, det er i grunnen litt lite bakkeklaring med 12,5 cm. Vanlige fartshumper tror jeg ikke blir noe problem, men disse "fartsputene" er det verre med. Det er litt ugreit å subbe batteripakken nedi, så da må man nok belage seg på å kjøre mellom putene (altså ett hjul på hver "pute" for å være på den sikre siden).

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

pberg

Etter vegvesenets spesifikasjoner, så skal ikke fartsputer være høyere enn 10cm. Er de det, så kan du klage.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

mroek

Sitat fra: pberg på torsdag 19. august 2021, klokken 13:57
Etter vegvesenets spesifikasjoner, så skal ikke fartsputer være høyere enn 10cm. Er de det, så kan du klage.

Hehe, vi vet jo begge at det finnes mengder av fartsputer som er godt utenfor spesifikasjon. Jeg har noen like ved her jeg bor, for eksempel. Du kan jo klage på det, og er du heldig så gidder de kanskje å fikse det (men sannsynligvis ikke). Har du slått nedi og fått skade på bilen, så kommer du neppe noen vei med å få erstatning heller.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

pberg

#7
SitatAnbefalte humptyper er sirkelhump, modifi sert sirkelhump, trapeshump og fartspute. De
tre første av disse typene er alle 10 cm høye,
den fartsdempende virkningen varieres ved å
endre sirkelradius, eventuelt lengde på rampe
opp til og ned fra toppfl aten. Fartsputer
anbefales 83 mm høye.

Fartsputer anbefales faktisk kun til 83mm høye..

Her var det en i Stavanger som fikk de endret:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/49MVq/luksus-bil-skrapte-asfalten-fikk-senket-fartshumpene

Og her er jo en gammel slager:
http://www.trim-4-eldre.com/forum.asp?ThreadID=16027

:D
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

vegard89

Jeg syntes bilen virket lav og elegant i forhold til feks en polestar og sjekket opp bakkeklaringen. 
Prøvde å finne it bakkeklaringen på bilen jeg har i dag, får opp mellom 120 og 170mm. Får vel ta å måle selv. Den har jeg ingen problemer med på selv dårlige veier, bortsett fra når jeg kjørte i dype snøspor med is i midten, da måtte jeg bytte dekslene under. 
Hadde det vært under det ville jeg vært bekymret. Vil ikke bli en av de nissene som kjører 60 i 40 sonen og så snirkler seg over fartsputene i 5 km/t 😂

Counterpointer

Har aldri vært nedi noe med min bil og den er 13 cm (men har heller ikke myk fjæring).

turfsurf

12,5 cm er ikke fryktelig lavt, så lenge den ikke har ekstremt lang akselavstand. Hadde en Audi A4 med s-Line understell, den hadde 11cm bakkeklaring. Tok ikke spesielle hensyn med den, men klart, var ikke den beste bilen i dyp snø :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Kan ikke se noe sted på bmw.no at det er luftfjæring bak på i4 M50.
I tekniske data står det at det er en opsjon. Kanskje det er noe som kommer senere ?


alda

Sitat fra: Trond.m på lørdag 04. september 2021, klokken 08:38
Kan ikke se noe sted på bmw.no at det er luftfjæring bak på i4 M50.
I tekniske data står det at det er en opsjon. Kanskje det er noe som kommer senere ?
Det är nog standard i Norge i alla fall, har det i kontraktet på min bil.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Trond.m

#13
Kan ikke se at det står det. Adaptive suspension betyr ikke at det er luftfjæring 😉

alda

Sitat fra: Trond.m på lørdag 04. september 2021, klokken 11:55
Kan ikke se at det står det. Adaptive suspension betyr ikke at det er luftfjæring 😉
Det stämmer ser jag, det är inte luft, men elektroniskt styrd fjädring, M Suspension för att vara exakt. Den där bilden du visar vet jag inte var den kommer ifrån, verkar ju inte stämma med verkligheten. M50 levereras med M suspension: https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/das-adaptive-m-fahrwerk.html
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA