Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading og batteri (se eget delforum for batteribytte)

Startet av elektro, tirsdag 17. august 2021, klokken 11:18

« forrige - neste »

elektro

Er det klarhet i hvilken batteristørrelse på bilen som lanseres i Norge? Blir det 100 kWh som bla Elbilforeningen skriver i sin artikkel i mai? Er det netto eller brutto, og er det da sannsynlig at vi fremdeles snakker om en bil til noe i nærheten av 600.000 NOK..?

I samme artikkel skriver Elbilforeningen at lading fra 20-80% skal ta 30 minutter, noe jeg synes lover bra dersom vi snakker om et batteri på 100 kWh netto. Det tilsier en snitteffekt på 120 kW, uten at man behøver å tømme batteriet heelt. Det skrives også at NIO vurderer å bygge hurtigladere med en effekt på 180 kW, som jeg da antar er max effekt deres biler forventes å trenge i overskuelig fremtid.

Sist, men ikke minst er det jo knyttet stor spenning til hvor følsomme batteriene er for temperatur og hvordan de har løst batterivarme (og kjøling).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ctr46

Ut fra prisen i Kina så ligger en fullutstyrt ES8 med 100kWh batteri på 800 tallet. Regner dermed med at prisen på 600.000 NOK er for det minste batteriet.

Om jeg har forstått det riktig er det 100kWh utgaven som er tatt inn til Norge i første omgang, men det er vel ingen som egentlig vet før Nio gir ut noe mer informasjon. Venter spent da bilen ser svært lovende ut :)

Sitat fra: elektro på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:18
Er det klarhet i hvilken batteristørrelse på bilen som lanseres i Norge? Blir det 100 kWh som bla Elbilforeningen skriver i sin artikkel i mai? Er det netto eller brutto, og er det da sannsynlig at vi fremdeles snakker om en bil til noe i nærheten av 600.000 NOK..?

I samme artikkel skriver Elbilforeningen at lading fra 20-80% skal ta 30 minutter, noe jeg synes lover bra dersom vi snakker om et batteri på 100 kWh netto. Det tilsier en snitteffekt på 120 kW, uten at man behøver å tømme batteriet heelt. Det skrives også at NIO vurderer å bygge hurtigladere med en effekt på 180 kW, som jeg da antar er max effekt deres biler forventes å trenge i overskuelig fremtid.

Sist, men ikke minst er det jo knyttet stor spenning til hvor følsomme batteriene er for temperatur og hvordan de har løst batterivarme (og kjøling).
.

nilka

Nio Norge har ikke villet gå ut med priser enda, men NIO sa ved siste kvartalsrapport at bilene skulle prises identisk i hele verden og at kun avgifter og mva skulle gjøre at det ble forskjeller. Dette var noe de sa i forbindelse med at de snart skal slippe to nye modeller under et eget billigere merke, men indikasjoner tyder på at dette er planen over hele fjøla. Isåfall vil toppmodellen i Norge ligge på ca 720.000 med dagens valuta med 100kwh batteriet. Om man går for baas (batterileieløsninga) vil prisen være i nærheten av 570.000.

Når det kommer til landinga så tror jeg dine estimater stemmer ganske godt, men hva som skjer fremover er vanskelig å si. Nio har jo varslet solid state eller solid state hybridbatterier for salg allerede i 2022 og jeg har kommet over artikler som sier at det er snakk om å øke ladehastigheten for disse opp mot 300KW med dagens biler om man bytter til disse batteriene. Men dette blir kun spekulasjoner

daktari

https://insideevs.com/news/535096/nio-hybrid-cell-battery-ncmlfp/

Nye 75 kWh batteriet er altså en blanding av NMC og LFP, men eksisterende 100 kWh er ikke det. Er dette smart?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: daktari på fredag 24. september 2021, klokken 21:07
https://insideevs.com/news/535096/nio-hybrid-cell-battery-ncmlfp/

Nye 75 kWh batteriet er altså en blanding av NMC og LFP, men eksisterende 100 kWh er ikke det. Er dette smart?

Spennende, men LPF = mer vekt, som i sin tur påvirker rekkevidde (og nyttelast, etc).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

TeslaBjørn tester nå og har en ganske flat ladekurve. Men ikke toppfart akkurat. Litt under ID.4 tror jeg.

20% 108 kW
25 108
30 110
35 111
38 91
64 89
65 87
70 84
75 78
80 71
85 64
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kaffenons

Det er 6 gratis batteribytte per måned og 600 kWh med gratis lading per måned. Hvor får man ladet de 600 kWh? Jeg tegner med at inkludert batteribytte og inkludert lading er to forskjellige ting.

BubbaJoFet

De 600 kWh avregnes mot hvor mye du har brukt av batteriet som du bytter, om de 600 kWh også blir tilgjengelig på NIOs egne ladestasjoner er antagelig trolig. Om det gjelder plugsurfing vet jeg ikke. Hvis det inkluderer plugsurfing er 75kWh leien ganske gunstig, da snakker en fort ned mot 800 kr mnd, og en break even på 9 år.

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 08. oktober 2021, klokken 23:05
20% 108 kW
25 108
30 110
35 111
38 91
64 89
65 87
70 84
75 78
80 71
85 64
Ligner på ladekurven til I-Pace det der. Skjønner at de lanserer batteribyttestasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 24. september 2021, klokken 21:07
Nye 75 kWh batteriet er altså en blanding av NMC og LFP, men eksisterende 100 kWh er ikke det. Er dette smart?
Det er vel kun for å senke prisen. På 100kWh batteriet er vel ikke energitettheten der til å bruke LFP. Litt usikker på hvilke fordeler det gir ut over pris.

Kan ikke skjønne annet enn at disse cellene lades og tappes separat, siden de har såpass forskjellige karakteristikker.

Også interessant at de ikke bruker moduler. Kan de bytte en og en celle hvis noen ryker, eller må man bytte hele pakken?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaffenons

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:04
De 600 kWh avregnes mot hvor mye du har brukt av batteriet som du bytter, om de 600 kWh også blir tilgjengelig på NIOs egne ladestasjoner er antagelig trolig. Om det gjelder plugsurfing vet jeg ikke. Hvis det inkluderer plugsurfing er 75kWh leien ganske gunstig, da snakker en fort ned mot 800 kr mnd, og en break even på 9 år.

Vet ikke hva du mener med plugsurfing. 75 kWh er vel mest gunstig ja, men det blir spennende å se hvor god tilgangen blir på større batteri når man trenger det. Får håpe det blir mulig å lade i stedet for å bytte for oss som ikke bor i nærheten av en byttestasjon.

BubbaJoFet


Sitat

Vet ikke hva du mener med plugsurfing. 75 kWh er vel mest gunstig ja, men det blir spennende å se hvor god tilgangen blir på større batteri når man trenger det. Får håpe det blir mulig å lade i stedet for å bytte for oss som ikke bor i nærheten av en byttestasjon.

Plugsurfing er en brikke som lar deg lade fra mange forskjellige nettverk, frem til utgangen av 2022 vil all lading være gratis fra NIO. Så om "potten" på 600 kWh i måneden fordeles for BaaS over alle mulige strømkilder (foruten hjemme), vil det si at en nesten kan trekke fra 600 kroner på månedsleien. Da kommer 75 kWh batteriet ganske gunstig ut, om det bare er byttestasjoner strømmen fås fra, blir break even for 75 kWh litt over 5 år om du ikke kan bytte regelmessig. 

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:40
Sitat fra: daktari på fredag 24. september 2021, klokken 21:07
Nye 75 kWh batteriet er altså en blanding av NMC og LFP, men eksisterende 100 kWh er ikke det. Er dette smart?
Det er vel kun for å senke prisen. På 100kWh batteriet er vel ikke energitettheten der til å bruke LFP. Litt usikker på hvilke fordeler det gir ut over pris.

Kan ikke skjønne annet enn at disse cellene lades og tappes separat, siden de har såpass forskjellige karakteristikker.

Også interessant at de ikke bruker moduler. Kan de bytte en og en celle hvis noen ryker, eller må man bytte hele pakken?
Det med blanding av LFP og NMC, er etter det jeg lest, for å få utnyttet fordelene til begge batterikjemiene. Den ene er noe mindre holdbar, men lader raskere. Den andre har lengre holdbarhet, men lader saktere. Ved å blande, håper og tror de at man skal få et batteri med god nok ladehastighet, og bedre holdbarhet.

OM det er for å senke prisen på batteriet, skal jeg ikke si noe på, men regner det inn som en positiv bi-effekt. Ellers ville de vel bare gått for billigste batteritype.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:35

Det med blanding av LFP og NMC, er etter det jeg lest, for å få utnyttet fordelene til begge batterikjemiene. Den ene er noe mindre holdbar, men lader raskere. Den andre har lengre holdbarhet, men lader saktere. Ved å blande, håper og tror de at man skal få et batteri med god nok ladehastighet, og bedre holdbarhet.

Så etter noen år mister man halvparten av batterikapasiteten? Eller tapper man først ned LFP delen, sånn at man får flere sykluser på den. Skeptisk...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:39
Sitat fra: RJK på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:35

Det med blanding av LFP og NMC, er etter det jeg lest, for å få utnyttet fordelene til begge batterikjemiene. Den ene er noe mindre holdbar, men lader raskere. Den andre har lengre holdbarhet, men lader saktere. Ved å blande, håper og tror de at man skal få et batteri med god nok ladehastighet, og bedre holdbarhet.

Så etter noen år mister man halvparten av batterikapasiteten? Eller tapper man først ned LFP delen, sånn at man får flere sykluser på den. Skeptisk...
Si heller at man mister batterikapasiteten halvparten så raskt med denne miksen, kontra et batteri med bare de raskest ladende cellene. Dersom LFP mister 1 % på samme tiden som NMC mister 2 %, så vil du med en miks miste gjennomsnittlig 1,5% totalt på samme tiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA