Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader til AGM blokker

Startet av Johnsen, onsdag 25. juli 2012, klokken 17:00

« forrige - neste »

Johnsen

Hei
Har bestilt meg 200ah blokker til min kewet. han som solgte dem til meg mente jeg må gjøre noe med laderen så den fungerer på agm.
Går det og bygge om den originale i kewet el-jet 2 eller må jeg skaffe en ny?
Selgeren mente det kan gå bra og bruke den jeg har bare jeg buker en ctek lader en gang iblant.
og jeg tenker og montere ett digitalt voltmeter pr blokk så jeg ser spenningen på hver enkelt, fordi da ser jeg om det er noen av blokkene som bør få en ekstra puff en gang iblant.

Noen som har fakta om dette???
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

hens

Jeg skal scanne skjemaer i morgen, så kan de legges på wiki samtidig.

Originalt er laderen innstilt på 20 A opp til 14,4 volt pr batteri eller 57,6 volt.
Deretter gir den 4 timer med 10 A.
Dette er alt for mye for AGM, lengre tid og lavere strøm er å foretrekke for etterladingen.
En løsning er å benytte originalladeren for bulklading og redusere etterladingen til et par ampere, sjekke spenningsutviklingen over tid og vedlikeholdslade med 4 elektroniske ladere, f.eks Cetek eller 250 kroners-laderen til Biltema.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Johnsen

Sitat fra: hens på torsdag 26. juli 2012, klokken 23:03
Jeg skal scanne skjemaer i morgen, så kan de legges på wiki samtidig.

Originalt er laderen innstilt på 20 A opp til 14,4 volt pr batteri eller 57,6 volt.
Deretter gir den 4 timer med 10 A.
Dette er alt for mye for AGM, lengre tid og lavere strøm er å foretrekke for etterladingen.
En løsning er å benytte originalladeren for bulklading og redusere etterladingen til et par ampere, sjekke spenningsutviklingen over tid og vedlikeholdslade med 4 elektroniske ladere, f.eks Cetek eller 250 kroners-laderen til Biltema.

den er grei ja.
kan du gi meg beskjed når du har lagt det ut, eller sende det på mail til meg?
tusen takk!
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Johnsen

forstår jeg det riktig at det går og gjøre om den eksistere laderen til og lade f.eks. 5ah di siste 4 timene?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Johnsen

Da er 4 stk ladere på 25ah bestilt fra ctek. en lader for hver blokk for og ha bedre kontroll over blokkene  :D holder på og skifter blokker nå, er spent på hvordan dette blir, blir det bedre enn originalt så blir jeg fornøyd. og blir ctek laderne store nok så blir den originale laderen til salgs!
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA