Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kewet 5: ett-hjulstrekk!

Startet av RoadRunner, torsdag 16. august 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

RoadRunner

Jekket opp farkosten igår for å slipe bort rust på skivene bak. Ga litt gass og konstaterte at kun høyre trommel bak beveger seg. Med mye gass og litt hjelp begynte venstre trommel å rotere sakte, men ikke noe drakraft i det hele tatt. Ujamn bevegelse i høyderetning på høyre side, motsatt bevegelse på venstre side.

Etter at junior kjøpte farkosten konstaterte vi jo at det var mye slakke/bevegelse i opp/ned retning (10mm) i høyre aksling. Men begge hjul beveget seg jo :-). Nå har han kjørt ca 10.000 km siste året, og det har sikkert ikke vært bra for drivverket. Tilbakemeldinger har vært at det er vanskelig å ta ned girkasse, og at man trolig ender opp med å ødelegge "pinjongen" (er det den stående pinnen mellom akslingene på denne tegningen?
http://www.elbil.no/wiki/Fil:10.JPG).

Det er jo ikke noe særlig å kjøre med trekk på ett hjul, spesielt ikke på vinteren. Og det er vel spørsmål hvor lenge gearkassen varer med slikt misbruk.
Valgene er jo:
- reparere selv (har plukket ned mc-motor/mazda-motor og påhenger, men dette er ikke det jeg liker best)
- kjøpe overhalt gearkasse
- kjøpe ny gearkasse

Jeg antar at denne gearkassen ikke er spesielt godt utgangspunkt å reparere, det er vel flere problemstillinger...

Junior er jo student uten spesielt god økonomi, så det er fokus på kostnad. Samtidig er han nå blitt avhengig av elbilen (bruker ferge hverdag) og det vil være en utfordring å være uten bil på ukesvis. Eksemplaret er ikke spesielt fint, men han har fått et nært forhold til kjøretøyet og vil gjerne fortsette å ha den. Så innsatsviljen er tilstede for å holde den på veien.
Noen som har erfaringer / ideer / tids- og kostnads-estimater å dele?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

Det er vel slik en differensial skal fungere.

Skjønner ikke helt hva du mener med "ujamn bevegelse i høyderetning", hjulet roterer vel?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

El-Rayo har rett. Diffen sørger for å overføre kraft til det hjulet som roterer raskest, dvs. hjulet i yttersving. Prøv å holde igjen høyre hjul litt og gi litt gass. Da skal all drivkraft overføres til venstre hjul.

Med det andre: Kast i aksel eller i hjul / dekk ?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Når du skal pusse rust av skivene på drivhjulene jekker du opp bare ett hjul av gangen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Se 2min og 30 sekunder inn i denne videoen om 1 hjuls og 2 hjuls drift:

http://www.youtube.com/watch?v=kJY9SxDOTog
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RoadRunner

Takk for flott video :-).
Sitat fra: El rayo på torsdag 16. august 2012, klokken 13:10
Skjønner ikke helt hva du mener med "ujamn bevegelse i høyderetning", hjulet roterer vel?
Når trommelen på høyre side går rundt, er det kast i vertikal retning på akslingen, størst utslag nærest gearkassen. Når akslingen på høyre side går opp, beveger akslingen på venstre side seg ned. Skal se om jeg kan ta en video og legge ut.
Gjorde samme øvelse i fjor og fikk begge tromler til å gå rundt samtidig. Men kanskje det var mer friksjon da...
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hma

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. august 2012, klokken 16:31
Se 2min og 30 sekunder inn i denne videoen om 1 hjuls og 2 hjuls drift:
http://www.youtube.com/watch?v=kJY9SxDOTog
En liten digresjon, men uannsett:
Når man ser videoen av hvordan en differensial virker, med roterende planethjul ved ulikt omdreiningstall på akslingene, skjønner man raskt hvorfor man bør unngå å kjøre med reservehjul på en aksling med differensial.
Om man punkterer og må legge på et "trillebårhjul", bør dette flyttes over på akslingen uten differensial.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hens

Når det ene hjulet står, er det fordi bremsene henger.
Håndbremsen på Kewet/Buddy har en bøy nederst som samler vann, og det gjør at wiren ruster.
Hvis gummiskrukken ytterst på wiren ikke er hel, vil det samle seg vann, og når bilen står setter den seg fast slik at den ikke går fritt tilbake. demonter, rens og smør opp.

Hele kaliperen skal gå fritt slik at begge bremseklossene trykker mot skiven. Hvis denne sleiden er rustet må den demonteres, renses og smøres opp. Ta like gjerne begge sider når du er i gang.
Egentlig bør alle calipere kontrolleres hvert år da subbende bremser reduserer rekkevidden kraftig.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

Sitat fra: hens på lørdag 18. august 2012, klokken 11:56
Når det ene hjulet står, er det fordi bremsene henger.
Ble byttet ifjor, og smurt opp, men dette er vel en årlig foreteelse...

Her er video av
Stillestående aksling, som illustrerer bevegelsen:
  http://youtu.be/8e6BW7CCGG0
Aksling i bevegelse:  se tidsrommet 27 - 38 sekunder
  http://youtu.be/UsHGvlMNQIk
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Ser ut som total kollaps på lager i diffen.

Spørs om ikke en ny girkasse er oppskriften her.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. august 2012, klokken 16:08
Ser ut som total kollaps på lager i diffen.
Enig. Har aldir sett noe lignende før, det var derfor jeg ikke forsto beskrivelsen. Ser nå at beskrivelsen var helt riktig:-)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RoadRunner

Hvordan er det å demontere/montere gearkasse ? Like enkelt som støtdemper  :)?

Og er prisen på høyde med kjøp av ny farkost ?

Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

Ja, alt er enkelt å skru på  på Kewet.

Det er ikke sikkert du trenger å bytte gearkassa, men lager og tetningsring (simmerring) må i hvertfall byttes.

Jeg ville demontert gearkassa og sett etter skader der som lageret festes på differensialen og i selve kassa - innerringen og ytterringen på lageret.

Buddy Electric har hyggelige priser.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA