Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Knirkelyder fra understellet

Startet av Svein_H, mandag 16. august 2021, klokken 18:28

« forrige - neste »

Svein_H

De siste par månedene har jeg begynt å høre knirkelyder fra understellet, spesielt ved sakte kjøring når det ikke er andre lyder som overdøver, og lurer på om det kan være slitte foringer som er årsaken? Har lest at foringer og hjuloppheng er en svakhet på Zoe, men jeg hadde firehjulskontroll i fjor vår pga skjevslitasje på fordekkene, og da var det null slitasje fikk jeg beskjed om. Ved siste service i april i år ble det heller ikke nevnt noe om slitte foringer, så kanskje det er noe annet? Det er ikke snakk om klunkelyder og slag i rattet slik det normalt er ved utslitte forstillingsdeler, kun enkelte knirk, noen som har noen formening om hva det kan være? Bilen har gått snaut 80' km, og under 7' km siden service i vår, så dette har dukket opp ganske nylig.

Da jeg skulle hente nye vinterhjul til en annen bil i dag kommenterte de knirkelydene da jeg ankom dekkverkstedet, så det er godt mulig at det høres enda verre ut utenfra, og da ble jeg litt usikker på hvor kritisk det er...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Null respons her inne, men jeg kan for ordens skyld oppdatere tråden og informere om at jeg har hatt bilen på sjekk hos et uavhengig verksted i dag. De mener at ulyden kommer fra drivverket/diffen, og at det kan være en garantisak da bilen er såpass ny og ikke har passert 80' km ennå.

Jeg avventer skriftlig tilbakemelding og dokumentasjon fra verkstedet på hva de har sjekket og konkludert med før jeg tar det videre, men da jeg kom hjem etter sjekken dyttet jeg litt frem og tilbake på bilen mens den sto i garasjen, avslått og i park, og det var tydelige knirke-/knaklelyder begge veier.

Noen andre med Zoe som kan teste dette, ev. har vært ute for det samme?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

kokkos

Hvordan vil du beskrive knirkelyden? Det er knirking i min også, spesielt når jeg kjører over fartshumper eller dumper i veien, spesielt hvis jeg svinger samtidig.
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

Svein_H

Det er snakk om to ulike lyder her. Det ene er "vanlig" knirking fra de nedre bærekulene foran, pluss slakk i de ytre stabstagene, så der må det nok byttes noen slitedeler. Den andre lyden kan mer beskrives som en slags kneppelyd, det er denne som kommer fra kasse/diff, og som verkstedet mente kunne være en garantisak. Da jeg skubbet på bilen i garasjen vil jeg beskrive lyden som metallisk og litt raklete, omtrent som slarkete drev som griper i hverandre.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

kokkos

Sitat fra: Svein_H på onsdag 15. september 2021, klokken 10:49
Det er snakk om to ulike lyder her. Det ene er "vanlig" knirking fra de nedre bærekulene foran, pluss slakk i de ytre stabstagene, så der må det nok byttes noen slitedeler. Den andre lyden kan mer beskrives som en slags kneppelyd, det er denne som kommer fra kasse/diff, og som verkstedet mente kunne være en garantisak. Da jeg skubbet på bilen i garasjen vil jeg beskrive lyden som metallisk og litt raklete, omtrent som slarkete drev som griper i hverandre.

Nei, da opplever vi ikke samme knirkelyd. Min er nok bare litt slark i opphenget.
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

Svein_H

Fått svar fra Motorforum idag. Kneppelyden ved dytting frem/tilbake med bilen i Park er visst normalt sier de, men de skal sjekke det opp, har fått time i slutten av mnd.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Hadde bilen på feilsøking hos Motorforum i går, og det var dobbelt glede! Ikke nok at de ikke fant noe feil, men de forstillingsdelene som var slitt ville også bli byttet på garanti, så da koster det meg ikke en krone! :)

Skiver og klosser var slitt og burde snart byttes fikk jeg beskjed om, men siden de likevel må av med skivene for å bytte resten tenker jeg det er greit å ta det samtidig, så slipper jeg litt rimeligere unna der også.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

erinaes

Så ikke denne tråden før nå. Jeg byttet begge stabstag etter rundt 30'. Byttet begge bærearmene etter ca 60'. Typisk sterk knirking fra foringer i fartsdumper ved svært lav hastighet. Motorforum sier dette er svakhet på Zoe og det er ikke noen forbedring på bytte-produktene så jeg må være forberedt på å bytte ved korte intervaller også i fremtiden. Litt av et skussmål for Zoe fra merkeforhandler. Det er jo greit å få dette utført mens man fortsatt har full garanti.

Høgis

Har samme problem med bilen til kona. Knirkelyden ble smurt opp på service i Mai og de skulle bytte stagene så snart de fikk de inn. Nå er det gått 4 mnd. De skydler på leveringsproblemer på delene. Ganske irriterende lyd når man kjører på grus/hompete vei. Bilen er bare 3 år og har gått kun 30' km.
Delene er visstnok de samme som på Clio. Zoe veier ca. 400 kg mer, da burde de kanskje forstått at Zoe burde ha stag som tålte noe mer? Spurte om Renault hadde planer om å komme med nye stag som kanskje kunne vare noe lengere, men det var det ikke. Dersom delene blir byttet, kommer vel samme problem om 2-3 år når garantien er ute. Personlig er jeg ikke veldig fornøyd med dette problemet.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA