Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God nyhet; kjører elektrisk 49% av tiden

Startet av vinterdekk, mandag 16. august 2021, klokken 17:15

« forrige - neste »

vinterdekk

Anonymiserte kjøre og lademønstre fra Ford Kuga plugin eiere i Europa viser at bilene blir kjørt elektrisk halve tiden, i gjennomsnitt.

SitatDe anonymiserte dataene fra den faktiske bruken av Kuga ladbar hybrid i Europa så langt i år viser at:

* Hele 49 prosent av kjørelengden de har tilbakelagt har skjedd helelektrisk.
* Mer enn 2/3 av kjøreturene den har blitt brukt til er 50 kilometer eller kortere og kunne kjøres helelektrisk. Av mer enn 633.000 turer har mer enn 420.000 vært mulig å kjøre på ren elektrisitet.
* Gjennomsnittsturen var på 52 kilometer.
* For hver 100. dag med kjøring ble bilen ladet 89 ganger.
* 45 prosent av ladingen skjedde på natten.

https://www.tv2.no/a/14166589/

Fint med en positiv nyhet om ladbare hybrider innimellom. Har man ett kjøremønster som passer og lader ofte, så er det positivt for både miljø og lommebok.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rosstopher

Toyota reklamerte jo masse for 50% elektrisk kjøring for en stund siden. For å forstå dataene er det viktig å få med seg at all tid det ikke forbrukes bensin regnes som å kjøre elektrisk, altså inkludert all trilling og nedbremsing.

For å sette det på spissen og være litt advocatus diaboli: alle moderne fossilbiler kan kjøres 50% elektrisk etter denne definisjonen.

Videre står det at 2/3 av turene kunne kjøres helelektrisk, men ikke at 2/3 av turene faktisk ble kjørt helelektrisk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Grosor

Sitat fra: Rosstopher på mandag 16. august 2021, klokken 18:10
For å sette det på spissen og være litt advocatus diaboli: alle moderne fossilbiler kan kjøres 50% elektrisk etter denne definisjonen.

Går kanskje an i teorien, men da måtte man konstant vekslet på å akselerere eller retardere, jeg kjører ofte ganske "steady-state" på langstrekkene... :)

(Når jeg tenker meg om så har jeg gjerne satt på med en slik sjåfør...  :P )

vinterdekk

Det er ett distinkt skille på EV modus og HEV modus i ladbare hybrider, og jeg er enig med deg Rosstopher at det ville vært uredelig av Ford å ta med elektrisk kjøring under HEV modus i denne statistikken. Men Ford ønsket å framheve faktisk bruk av EV modus, slik det framstår i sitatet om saken fra ett annet nettsted:

Sitat"We firmly believe that our customers buy hybrid vehicles to benefit from the advantages of driving on electric power, and this data shows that Kuga Plug-In Hybrid customers are keen to use their cars in EV mode as much as possible," said Roelant de Waard, general manager, passenger vehicles, Ford of Europe.

https://fleetworld.co.uk/ford-kuga-plug-in-hybrid-drivers-covering-half-of-mileage-on-electric-power/

Når man ser at tallene også sier at eierene i snitt har en ladehendelse 89 av 100 bruksdager, så sier det meg at det er kjøring i EV modus det er snakk om.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Men det er nok ikke galt å tenke at Ford ønsker ett positivt spinn på denne nyheten. 49% kjøring i EV modus høres bedre ut enn f.eks. 29% lavere bensinforbruk eller hva det reelle snittet blir med en slik andel. Ladbare hybrider pleier ofte å starte motoren midlertidig for å oppnå litt varme på motorblokken slik at motoren ikke slites.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Oddaa

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

vinterdekk

Oppdaterte tall fra Volvo: « – De lader dem! PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge, Erik Trosby, sier til Motor at nyere data tyder på at snittallet for Volvos ladehybrider i Norge i dag ligger på rundt 47 prosent, altså ganske nær tallene Ford har funnet for Kuga i Europa.
– Det er en myte at nordmenn ikke lader sine ladbare hybrider. Det gjør de i aller høyeste grad og de tilstreber også å kjøre på ren elektrisitet i hverdagen, noe vår undersøkelse tydelig viser, sier Trosby til Motor.»

https://motor.no/a/206330

Tidligere undersøkelser jeg har lest viser at ladehyppigheten på plugin hybrider varierer endel mellom markeder, men at den i alle fall er høy i de «vestlige».

Som det står avslutningsvis i artikkelen hos motor så går det mot økte avgifter på ladbare hybrider. Det er litt blandede tanker rundt det hos meg. På den ene siden er det riktig å gi fordeler til full-elektriske biler av miljøhensyn, på den andre siden kan hybrider kjøre lengre med f.eks. campingvogn og takboks takket være høy energitetthet i fossilt drivstoff. Øker man avgiftene på ladbare hybrider kan salget av bensin og dieselbiler få ett lite oppsving.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rosstopher

Sitat fra: vinterdekk på søndag 22. august 2021, klokken 10:06
Som det står avslutningsvis i artikkelen hos motor så går det mot økte avgifter på ladbare hybrider. Det er litt blandede tanker rundt det hos meg. På den ene siden er det riktig å gi fordeler til full-elektriske biler av miljøhensyn, på den andre siden kan hybrider kjøre lengre med f.eks. campingvogn og takboks takket være høy energitetthet i fossilt drivstoff. Øker man avgiftene på ladbare hybrider kan salget av bensin og dieselbiler få ett lite oppsving.

Dersom de kjører 50% elektrisk syns jeg det er naturlig at prisen er midt mellom elbil og fossilbil. Eventuelt kan man se på forbruket - er det 50% av en fossilbil sitt forbruk? Vet ikke hvordan prisbildet er i dag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vinterdekk

#8
Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. august 2021, klokken 10:59
Sitat fra: vinterdekk på søndag 22. august 2021, klokken 10:06
Som det står avslutningsvis i artikkelen hos motor så går det mot økte avgifter på ladbare hybrider. Det er litt blandede tanker rundt det hos meg. På den ene siden er det riktig å gi fordeler til full-elektriske biler av miljøhensyn, på den andre siden kan hybrider kjøre lengre med f.eks. campingvogn og takboks takket være høy energitetthet i fossilt drivstoff. Øker man avgiftene på ladbare hybrider kan salget av bensin og dieselbiler få ett lite oppsving.

Dersom de kjører 50% elektrisk syns jeg det er naturlig at prisen er midt mellom elbil og fossilbil. Eventuelt kan man se på forbruket - er det 50% av en fossilbil sitt forbruk? Vet ikke hvordan prisbildet er i dag.

Regnet vel ut at jeg sparte inn differansen på å kjøpe plug-in Niro over hybrid Niro på fem år omtrent. Ville vært mer å spare på å bruke schuko å ikke last-balansert lader, og så får man nok litt mer tilbake på videresalg med ladbar bil framover. Så det er mest for klima og egen samvittighet at jeg gikk for ladbar hybrid den gang, økonomisk er det liten forskjell.

Edit: For å svare på det andre du spurte om. Det er veldig modell, kjøremønster, temperatur -avhengig hva forbruket blir med 50% kjøring i EV modus. Under idelle forhold betyr 50% kjøring i EV modus nær 50% mindre drivstoff-forbruk. Men plugin biler har de samme utfordringene som ordinære biler i kulden med olje som blir seig og at det går mye energi (drivstoff) til oppvarming av kupeen, da bruker bilen endel bensin i EV modus de første minuttene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA