Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Niro Plug-In - Forbruk

Startet av Sokk, mandag 03. mai 2021, klokken 08:32

« forrige - neste »

Sokk

Hei,

Ser Plug-In versjonen av Niro kan fås relativt rimelig som brukt nå.

Hva er reelt forbruk av bensin på denne hvis man i det daglige kjører maks 2-3 mil og lader hver natt? Klarer man å kjøre på bare strøm?

Takker for alle svar :-)

vinterdekk

Hei. Det varierer veldig med tidspunkt på året og hvor i landet du kjører. Og om du parkerer i en garasje eller bruker motorblokkvarmer på vinteren vil også påvirke forbruket. Kia Niro plug-in er egentlig en Kia Niro hybrid med større batteri og elmotor, så man bør ha det i bakhodet så man ikke forventer ren elektrisk kjøring hele tiden. Da ender man å bli litt skuffet når motoren starter opp.

Niro starter motoren i begynnelsen av kjøreturen. Det er for å produsere varme i kabinen og klargjøre motoren i fall du tråkker hardere på gassen. Så lenge motorblokken er varm bruker den bare overskuddsvarmen til oppvarming. På sommeren kan man ofte oppleve at man kjører helektrisk 40-50 km. På vinteren starter motoren og legger seg på ca 2000 rpm i f.eks. 5 minutter. Er det skikkelig kaldt tvinges bilen i «hybrid-modus» inntil bilen er tilstrekkelig varm. Tvungen hybrid-modus har jeg ikke opplevd ennå.

Så det går ikke an å gi presist estimat på hvilket bensinforbruk du vil se, men jeg kan forsøke å gi ett estimat likevel.

På langtur kjører jeg på ca 5.0 l/100km både sommer som vinter.

På vinteren som har vært har forbruket havnet ett sted mellom 4.0-5.0 l/100km i snitt som ikke høres bra ut, men det skyldes at bilen som oftest har kjørt noen få kilometer i slengen og har ikke blitt brukt som pendlerbil pga korona. Snittforbruket ville blitt penere med f.eks. 10-15 km pendlervei.

På sommeren gå bilen på bensindunst omtrent.. 2.0 l/100km er mulig snitttall f.eks.

Ekstremt mye bil for pengene om man kjøper brukt, gikk for en bruktbil med den minste kilometerstanden jeg kom over. Det er ingen kjente feil med Niro som jeg har funnet ut av, ei har jeg hatt problemer med egen bil. Kia laget denne bilen for å konkurrere med Toyota, og Toyota Prius er målestokken for drivstofforbruk og driftsikkerhet blant hybridbiler. Tror denne bilen vil trille på veien i mange år.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Kan legge til at det er en lett tilgjengelig avknapp for klimaanlegget. Bruker man den strategisk kan man lett kjøre uten å bruke bensinmotoren på kjølige dager, om det ikke er ukomfortabelt kaldt eller dugger på rutene. Om solen varmer litt går det helt fint ved 5 grader. Men det er noe jeg bare vil anbefale for turer uten passasjerer. ;)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Tsenng

Hei.

Vi har en 2018 Niro plug-in.
Den blir kjørt av fruen som pendlerbil til jobb ca 9 mil pr dag.  85% av turen er motorvei 110/100km fartsgrense.
Sommertid går 5 mil av turen på rent batteri (og ja den KLARER faktisk glatt 5 mil ved rundt 18+ grader  :D)

Vårt forbruk gjennom hele året ligger på 0.39.  Sommerstid er det ned mot 0.24/0.25  (Siste 5K km i bilens telleverk er nå forbruket på 0.25)

Er superimponert over forbruket på denne bilen.  Vi gikk fra en ren diesel som gikk på 0.65 til denne og har spart mye penger.   

Med avstanden du beskriver hver dag så kjører du glatt på rent batteri hele tiden selv midt på den kaldeste vinteren. 

Du lader fra tomt til full på vanlig 16amp kontakt på ca 3-3,2 timer hjemme.

Samtidig har du da full glede av ca 900+km rekkevidde totalt med full tank og batteri på langtur.
Om du har ca 10KM igjen på batteri kan du og lade mens du kjører ved å sette bilen i sport ( Selv om du kjører pent og rolig)

Vi har vært meget fornøyd og alle våre vanlige turer etter arbeidstid går som regel kun på rent batteri.

som andre skriver her kan du sette klimaanlegget til driver only både vinter og sommer så holder batteriet ennå lenger.

RJK

Du bør aldri lade batteriet fra fossilt drivstoff. Da går forbruket i været. Tipset om å sette bilen i sportmodus for å gjøre dette, er derfor et veldig dårlig tips.

Kjør heller på fossilt drivstoff, og la regenerering stå for eventuell lading av batteriet, f.eks. ved å la bilen kjøre på blandet el og drivstoff. Da styrer bilen dette selv.

Vet du at du skal inn i soner der du må kjøre på batteridrift, kjør bilen på kun ice-motoren frem til du kommer til sonen, så har du spart på strømmen til bruk når du må kjøre full-elektrisk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#5
Sportsmodus er veldig bra (å ha tilgjengelig ved behov) for de av oss som trekker tilhenger med denne bilen, og når man kjører over fjelloverganger, eller for å forberede raskere aksellering i kryss. Når bilen først har mye å jobbe med er det vinn vinn å utnytte begge motorene, men til daglig sedat cruising sparer man mest på å holde seg i eco-modus.. Fordelen med denne bilen er heldigvis at den ikke bruker voldsomt mye drivstoff uansett hvordan man kjører den (relativt sett).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sikkert mange fine grunner til å bruke sportsmodus, men om det kun er for å lade batteriet, så bør man holde seg unna.

Dog, merkelig om det med sportsmodus ikke kan stilles inn til ikke å lade batteriet med ekstra forbruk av forbrenningsmodus. Som regel er det med lading noe man aktivt må velge, men jeg kjenner ikke til hvordan akkurat denne modellen er satt opp.

Som regel har man valget mellom ren eldrift, blandet/hybrid, ice-drevet og ice-drevet med lading. Og den siste modusen burde egentlig aldri eksistert etter mitt synspunkt.

Da er det bedre å finne et sted å ta seg en pause og få ladet litt om man har kjørt seg batteritomt, og skal inn i null-utslippssone.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Modusene denne bilen har er:


  • EV - automatisk valgt når man lader bilen med kabel, prioriterer elektrisk framdrift.
  • HEV - automatisk valgt når batteriet er <20% eller man manuelt velger det for å oppretteholde batterinivået til senere, bilen bruker hovedsaklig ICE men veksler til elektrisk så snart den har mulighet til det.
  • Sport - begge motorene stilles alltid til disposisjon for å drive hjulene. Batterinivået øker som en bieffekt av at ICE-motoren kjører nonstop (tomgang eller driver hjulene alt ettersom), men modusen prioriterer ikke lading. Den er bare nødt å lade batteriet for å ikke kaste bort energi, energi som er nødvendig for å drive den elektriske motoren.

Tipper veldig mange eiere aldri bruker sport-modus i praksis og lar automatikken bestemme. Det er mest nyttig over fjelloverganger f.eks., når det er reell sjanse for å kjøre batteriet så lavt at man kun har ICE framdrift.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA