Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aktivering av utility mode?

Startet av power59, søndag 15. august 2021, klokken 21:05

« forrige - neste »

power59

Noen som vet hvordan utility mode aktiveres så bilen kan holdes varm gjennom natten?

nordmannisverige

Side 1-21 i manualen som finns lenket her noe sted. 

e-h

Bare for å presisere: det er ingen knapp, men man trykker på teksten "activate utility mode" fra bildet i posten over. Det vil da stå UTIL nederst i fører-displayet. Alt ser ellers likt ut.

power59

Takk for svar - Utility mode fungerte fint.

Ser ut som bilen må Startes, settes Drive alt. Revers, for så å settes i Park med manuelt Håndbrekk På - før Utility mode kan aktiveres. Direkte fra Start til Utility mode går ikke - selv om Park og Håndbrekk er aktivert. Helt greit hvis man vet det.

Ut i fra det jeg fant ut så kan alt lys med unntak av instrumentskjermen bak rattet slåes av manuelt. Instrumentskjermen må tildekkes med en genser eller lignende hvis man ønsker det helt mørkt. 

RJK

Sitat fra: power59 på mandag 16. august 2021, klokken 09:14
Takk for svar - Utility mode fungerte fint.

Ser ut som bilen må Startes, settes Drive alt. Revers, for så å settes i Park med manuelt Håndbrekk På - før Utility mode kan aktiveres. Direkte fra Start til Utility mode går ikke - selv om Park og Håndbrekk er aktivert. Helt greit hvis man vet det.

Ut i fra det jeg fant ut så kan alt lys med unntak av instrumentskjermen bak rattet slåes av manuelt. Instrumentskjermen må tildekkes med en genser eller lignende hvis man ønsker det helt mørkt.
Kan ikke huske at jeg har måtte sette den i Drive, men kan aktiveres fra Park, så lenge bilen er "på".

Bilens lys kan dimmes ned, og infotainmentskjermen kan slås av, men dessverre så går instrumentlyset på for fullt, og kan ikke slås av. Sykt irriterende, da man  manuelt må dekke det til. Du må regne med å dekke lysene for beltebruk også, for det er irriterende skarpt lys i mørket. Husk og å slå av lysene utvendig, og ikke glemmer bilens lys på auto.

Anbefaler at du skaffer det spesialtilpassede vindus-blendermatter fra f.eks. E-Bay, for både å dekke til for lysinslipp, men og for å hindre varmetap om kvelden, og drepende sollys inn i bilen om morgenen. Finner dessverre bare de som festes med sugekopp. De funker forsåvdt, men jeg synes de slipper vel mye lys gjennom de gjennomsiktige sugekoppene. Kan sikkert løses med å kjøpe sorte, noe jeg kom på nå så har ikke sjekket ennå. Men aller helst skulle de vært tette og festet med magneter sydd inn i kantene.

Man kan sove baki med nedfelte bakseter, om man ikke er for lang, det funker så vidt for meg på 170 cm, og min 14-årige datter. Men jeg må dra fremsetene fremover, tilte setene fremover og legge noe der baksetepassasjerene har føttene sine, og så legge madrassen så det dekker over der, og så hodeputer oppå dette, så pass på at det blir høyt nok.

Til sist, du kan gå fra bilen låst med campermodus om du jager folk ut først, låser med setrallåsknappen i døra til sjåføren, og så låser opp med manuell knapp i døra. Bruk knapp på baksiden av sentrallåsen for å få frem manuell nøkkel, og låser døra med denne.

Men om du tar med selve nøkkelfob'en ut, så kommer det en lang pipetone fordi den detekterer at nøkkel ikke er i bilen, og den går av uansett hvilken dør man har åpen og lukker, også når bilen ikke er låst. Men går over etter 2-3 sekunder. Fin funksjon om man har kjøleboks på strøm i bilen, og skal gå seg en tur. Den pipingen skulle jeg gjerne kunne slått av eller dempet lyden på.

Når du skal inn i bilen, og ikke vil krype fra forsetet, så åpne bakdøra med manuell låseknapp, så kan du åpne den fra utsiden uten å låse opp resten av bilen. Så kan du låse den på samme måte, for å sove med låste bildører.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tugit

Evt kan man ta med nøkkelen og låse med appen, så blir det ikke så mye styr.

RJK

Det går sikkert bra på Ioniq 5 og nyere Kona, men min har ikke appløsning, så det kan jeg ikke verifisere. Men svært sannsynlig, og veldig kjekt.

:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA