Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer F-150 Lightning til Norge?

Startet av Bjoris, lørdag 14. august 2021, klokken 10:53

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ser us videos der F-150 Lightning vurderes ikke er praktisk nok som "arbeidsbil" pga som trekkvogn, funker det ikke.

Jeg så ikke den komme fra US folket! Ja ja. Finner ikke videoen igjen men sikkert bare å google på YT om tema.

chargedup

Tipper du tenker på denne fra Hoovies: https://www.youtube.com/watch?v=3nS0Fdayj8Y
Og den morsomme videoen som kom etterpå (der alex jones/infowars skamløst slenger ut påstander og Hoovie sier at overskriften var clickbait på første video): https://www.youtube.com/watch?v=HZbJ7PFlnH8
Og denne, der han sammenligner eldre fossil performance utgaver med lightning og kommer fram til at ingen av de er til towing over lengre distanser: https://www.youtube.com/watch?v=7OcONe3xftw
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

#32
chargedup  :+1: takker for lenkene

He he artig de YT.

Men jeg har en pickup fetish   :D så jeg ville gått i krigen for å ha en svart F 150 Lightning stående her på farmen nå før jul... men nissen er vel ikke så snill med meg i år...

edyrli

Da kommer faktisk F-150 til norge. Og de første bilene blir levert til kunder før nyttår.
Da snakker vi 4x4, 98kWt og 3500kg henger. Denne tipper jeg det er mange som ønsker seg. Den blir nok C1 men dette er det jo allerede mange håndtverkere, bobil sjåfører og amcar folk som allerede har.

https://www.motor.no/bil/ford-f-150-lightning-klar-for-norge/246958
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på fredag 21. april 2023, klokken 08:24Da kommer faktisk F-150 til norge. Og de første bilene blir levert til kunder før nyttår.
Da snakker vi 4x4, 98kWt og 3500kg henger. Denne tipper jeg det er mange som ønsker seg. Den blir nok C1 men dette er det jo allerede mange håndtverkere, bobil sjåfører og amcar folk som allerede har.

https://www.motor.no/bil/ford-f-150-lightning-klar-for-norge/246958

Ja, den er veldig kul. Folk i USA elsker den, og de klarer ikke lage nok av den. Eneste grunn til at Norge får lov å kjøpe den er at vi kan betale en sinnsyk overpris :-) Det vil si, den er nok verdt pengene i Norge, det er bare at den er så enormt mye dyrere enn i USA, om en skal tro 1,2 millioner for minste batteri. Men sammenlignet med andre biler til 1,2 millioner i Norge så er det jo en kul bil. (Virker som de gjør litt det samme som med Ford Explorer - øker prisen veldig for Norge...)

Priser fra USA
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Ifølge Broom er det mer spesifikt Lariat Launch-edition med noe snacksy utstyr.

SitatDette er en femseters Lariat Launch Edition i fargen Antimatter Blue Metallic.

Altså vil vel prisen ligge et sted mellom $76 269 og $82 769, som per i dag tilsvarer mellom kr 808 686 og kr 877 606. Sleng på litt for moms og vektavgift + frakt til Norge, så begynner det å nærme seg det den ellers ville kostet.

Bare momsen utgjør  over 77K, litt avhengig av tilvalgene som er gjort, men tenker det utgjør ett sted mellom 50K og 100K NOK, og derfor ytterligere 12,5-25K i mva.

Står ikke hva den veier, men finner 2730 kg oppgitt i elbil24-artikkel (tar ikke med lenken), så utgjør da vektavgiften minst 27 875, igjen litt avhengig av utstyrsgraden (veier det og).

Altså hadde man havnet noe mellom 976-1137K om man ikke regner med ekstra påslag for ombygging eller merfortjeneste til den norske importøren.

Ser forøvrig i Motor-artikkelen at de regner den får ca 480 km rekkevidde, som vel er ganske nært hva jeg selv kalkulerte meg frem til i en tidligere post her i tråden.  8)

https://www.tv2.no/broom/norge-forst-ut-i-europa-her-er-prisen/15677223/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Leafy

NAF ut mot videresalgsklausul som Ford krever for å få kjøpe F-150. Spennede hva "normalt bruksfradrag" vil si...

NAF advarer
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Counterpointer

At du må oppgi antall følgere på sosiale medier for å kjøpe en bil er også temmelig spesielt!

Rosstopher

Sitat fra: edyrli på fredag 21. april 2023, klokken 08:24[...]Den blir nok C1[...]

Jeg antar at den ikke blir over 3500 kg, altså ikke C1.
I USA oppgir de egenvekt på 2728 kg, 1014 kg nyttelast og totalvekt på 3742 kg.
Jeg er ganske sikker på at de i Europa heller reduserer nyttelasten med 242 kg i stedet for å begrense kundegruppen ved å selge den som lastebil. Den vil jo da fortsatt ha 772 kg nyttelast.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kaiat

Den blir C1 ifølge det jeg har lest på nett. Ford sier at bilen først må registreres som C1, men deretter kan omregistreres til kl.B med redusert nyttelast. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de må gjøre det slik, men det er trolig en eller annen greie med SVV.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: kaiat på mandag 24. april 2023, klokken 16:49Den blir C1 ifølge det jeg har lest på nett. Ford sier at bilen først må registreres som C1, men deretter kan omregistreres til kl.B med redusert nyttelast. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de må gjøre det slik, men det er trolig en eller annen greie med SVV.



Mener jeg leste et sted at du kunne konvertere den ene veien, men ikke den andre veien. Kan jo være forklaringen. Men var det ikke sånn i forslaget til statsbudsjett at lett lastebil skulle få moms fra første krone, eller torpederte SV dette og?
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

#41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. april 2023, klokken 17:26
Sitat fra: kaiat på mandag 24. april 2023, klokken 16:49Den blir C1 ifølge det jeg har lest på nett. Ford sier at bilen først må registreres som C1, men deretter kan omregistreres til kl.B med redusert nyttelast. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de må gjøre det slik, men det er trolig en eller annen greie med SVV.

Mener jeg leste et sted at du kunne konvertere den ene veien, men ikke den andre veien. Kan jo være forklaringen. Men var det ikke sånn i forslaget til statsbudsjett at lett lastebil skulle få moms fra første krone, eller torpederte SV dette og?

Ja, under Solberg-regjeringen kom det regler som forenklet nedklassing med reduksjon av nyttelast. Det medfører jo ingen risiko å kjøre med mindre nyttelast enn produsenten oppgir, men man kan ikke komme og påstå at en bil tåler høyere nyttelast enn det produsenten sier (og dermed øke totalvekt). Men produsenten velger jo selv hvilke tall de skal bruke når bilen skal typegodkjennes i Europa. Dersom de påstår at den bare tåler 700 kg nyttelast så er det ingen som nekter for det. Dersom de selger den med totalvekt over 3500 kg så er det et bevisst valg fra Ford sin side.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

LA-Thing

Er det ikke 4250kg totalvekt som gjelder for elektrisk kjøretøy klasse B? Da bør det bli grei nyttelast.

For å trekke henger av noen størrelse trengs antagelig BE uansett.
Drammen, Tesla Model S #2510

RJK

Sitat fra: LA-Thing på torsdag 27. april 2023, klokken 23:17Er det ikke 4250kg totalvekt som gjelder for elektrisk kjøretøy klasse B? Da bør det bli grei nyttelast.

For å trekke henger av noen størrelse trengs antagelig BE uansett.
Gjelder ikke biler med bakseter, så om du vil ofre baksetene, så er det selvsagt ditt valg. Men tror de fleste er mer en glad nok for å få 5 seter til (tilnærmet) 0,- i ekstrakostnader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Du får visst ikke lov å selge bilen privat første året, bare tilbake til Ford så de kan flippe den selv, og om du vil kjøpe en så bør du helst skaffe en match-e også for å komme frem i køen. Det begynner å høres ut som Porsche/Ferrari og andre luksusbil, ganske merkelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA