Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TWC bug'en endelig fikset! 11kW@3fase/230V/IT nett

Startet av IbizaMan, lørdag 14. august 2021, klokken 09:14

« forrige - neste »

Bidda

#15
Vil denne oppdateringen fungere på TWC gen 1? (...eller hvordan vet jeg at jeg har gen 2?)
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

HKS

Sitat fra: Bidda på fredag 27. august 2021, klokken 07:24
Vil denne oppdateringen fungere på TWC gen 1? (...eller hvordan vet jeg at jeg har gen 2?)
Tror ikke Gen 1 noen gang var tilgjenglig i Norge, tror den bare var i USA.
Har fått totalt 3 stk. TWC i forskjellige referral programmer hos Tesla og alle har vært Gen 2.

Gen 3 kom på markedet nå i år.
Tesla Model 3 Long Range

GOS

Skal få koblet opp min TWC gen 2 på hytta.
Jeg har 3-fase 230 V, og ønsker å kunne lade Model 3 så raskt som mulig, men ønsker også å kunne bruke laderen på andre biler.

Slik jeg forstår det nå så klarer dere nå å lade Model 3 med høy effekt på 3-fase 230V samtidig dom at andre biler lader uten problem. (Antar de andre bilene da bare trekker fra en fase?)

Hva er det jeg skal be elektrikeren om å koble opp i henhold til?

Jeg ser det at det står at 3 fase 230 V i manualen er lun nevnt med ett alternativ '230 Volt-Thee phase Without Neutral' så jeg antar det er det vi snakker om, men der står det at det kun skal brukes med Tesla biler!??
Se vedlagte 2 sider av installasjonsmaualen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sandvika

Skulle lade min nye Model Y på TWC 230v/3fas/25a. Etter 10sec slår et relee ut, twc lyser rødt. Samtidig funker laderen på min model s. Er Dette symptomet på bug'en som det henvises til over?

Voll1

Oppdatering starter ikke på min TWC gen2.
Har forsøkt flere ganger. Restartet bare TWC, restartet bare bil, restartet begge, tatt power på TWC, power off på bil, aircon på og av, låst og ulåst, etc..  Funker ikke.
Bedt Tesla support om gode råd. Får svar at gen2 ikke går å oppdatere. Har sendt oppskrift hentet i denne tråd tilbake til support, ikke hørt noe på en uke.
Noen som har et godt tips?
Kan min TWC være for gammel (vervepremie, sort m/signatur)?
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

ok67

Min er også ein vervepremie, svart med signatur, rett nok ikkje mottatt som premie men kjøpt på finn. Gikk greit å oppdatere den.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

oroar

Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

ok67

Du vil då på 3-fase IT-nett ha 28 A som maks.

--
Oddgeir
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

dragmore

Hvordan ser man på TWC om den er Gen1 eller 2 ?
Vil nyere SW fixe dette med at Tesla ModelS bare lader på 6.1KW på 3fas 25amp på 220v IT nett? Har aldri helt forstått hvorfor jeg ikke får 9kw
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

sjokomelk

TWC solgt i Europa er kun gen2 før nye gen3 kom nå i sommer.

Model S/X kan fysisk ikke lade med annet enn "åpen delta" på 230V 3-fas, så der er du låst til ca. 6,6kW på 25A 230V 3-fas.

Ref. screenshot fra TOCN sin ladeveiledning: https://www.tocn.no/ladeveiledning/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Noen som har fått til å lade en etron på 230V 3-fas koblet boks etter denne oppdateringen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

flux

Dere som får ladet Model 3 eller Model Y med TWC gen 2 og 11kW 3/230V/IT, har dere dip switch 2 opp eller ned?

Jeg får ikke Model Y til å oppdatere TWC gen 2. Jeg har forsøkt restart av TWC og restart bil som beskrevet tidligere i tråden, men ingenting skjer.

sjokomelk

TWC må være i "Tesla-modus" for å kunne bli oppdatert. Står den i "Legacy" snakker den kun J1772 og ikke CAN-bus som trengs for å få oppdateringene fra Tesla.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

flux

Ok, tenkte det. Jeg har hatt den i "Tesla" modus, men fortsatt vil den ikke oppdatere TWC. Forsøkte "legacy" modus, men da kobler TWC ut ved over 20A ladestrøm, så jeg antar at TWC ikke er blitt oppdatert.

GOS

Sitat fra: flux på onsdag 27. oktober 2021, klokken 14:47
Dere som får ladet Model 3 eller Model Y med TWC gen 2 og 11kW 3/230V/IT, har dere dip switch 2 opp eller ned?

Jeg får ikke Model Y til å oppdatere TWC gen 2. Jeg har forsøkt restart av TWC og restart bil som beskrevet tidligere i tråden, men ingenting skjer.

Det kan godt vær at Tesla må inn for å tvinge-sende software oppdatering til laderen (via bilen), det måtte de gjøre med min. Det er ikke slikt at alle ladere oppdaterer automatisk selv om du følger "oppskriften" gitt her inne. Om du sender meg PM med e-mail adresse så kan jeg sende deg mail-porteføljen jeg hadde med Tesla de siste 2 ukene for å få oppdatert software på laderen. Nå lader jeg på 230 V 3-fase og 11 kw (28A på alle faser) :-)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA