Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TWC bug'en endelig fikset! 11kW@3fase/230V/IT nett

Startet av IbizaMan, lørdag 14. august 2021, klokken 09:14

« forrige - neste »

IbizaMan

Da har Tesla endelig fikset bug'en på TWC og Model 3 kan nå lade med 11kW effekt selv på IT nett (230V). Det tok over 2 år for Tesla å fikse bug'en men bedre sent enn aldri!  :+1:
 
Oppsett:
- TWC Gen2 kjøpt i mars 2019
- TM3P tatt ut i august 2019
- IT nett (230V), 3-fase, 40A sikring
- SW versjon: 2021.12.25.7




IbizaMan


IbizaMan

#2
 Du kan ikke vise dette vedlegget.

z4rd

Gledelig å høre!

Jeg har TWC kjøpt i 2017. Får fortsatt kun 14A som maks i min TM3, selv om det er 230V/3-fas. Må du gjøre noe på selve laderen? Kjører samme SW-versjon som deg. Kursen er for øvrig satt på 25A.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

IbizaMan

Sitat fra: z4rd på lørdag 14. august 2021, klokken 10:07
Gledelig å høre!

Jeg har TWC kjøpt i 2017. Får fortsatt kun 14A som maks i min TM3, selv om det er 230V/3-fas. Må du gjøre noe på selve laderen? Kjører samme SW-versjon som deg. Kursen er for øvrig satt på 25A.

Nei, du skal ikke trenge å gjøre noe på selve laderen. Bilen oppdaterer FW i laderen automatisk men jeg måtte "hjelpe den i gang" med dette ettersom oppdateringen ikke startet automatisk hos meg. Fikk følgende oppskrift fra Tesla:

------
Thank you for contacting Tesla.

After further investigation found that your Tesla wall connector needs to be updated.
The Software update is already sent to your car and you need to follow the instructions below to update your Tesla wall connector via your car:

Make sure the vehicle's battery SOC is above 50%.
Move the SOC target slider on the vehicle's touchscreen to a value below the current state of charge. for example if it is on 70% slide to 60%
Connect the vehicle to the Gen 2 Wall Connector (device needs to be powered).
Make sure all vehicle doors are closed and Airco is off.
The off-board update will start as soon as the center display is off.
The update may take between 10-20 minutes.

Try to charge after and check the limit in your screen.

Please do not hesitate to contact us again if there are further questions or problems around your Tesla. We are here to help you.

Kind Regards,

EMEA Customer Support- Tesla

-------


Kan legge til at jeg måtte gjennom oppskriften 3 ganger før det endelig fungerte. Laderen markerte for kommunikasjonsfeil på de to første forsøkene (via LED'ene på TWC) men så gikk det altså på det tredje. Jeg rebooted dessuten både laderen og bilen mellom hvert forsøk. Kan virke som om kommunikasjonen mellom bil og TWC er nokså skjør.....



IbizaMan

#5
Ser ut som om TWC'en nå trekker rundt 11.7kW under lading hjemme hos meg. Nå har jeg relativt høy spenning på nettet under lading, 236/237 V.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

stefse

Jeg trengte ikke å gjøre noe for å få dette, oppdaget det ved en tilfeldighet, ref den andre tråden. Jeg har som trådstarter også 40A 3fas IT tilgjengelig.
Sitat fra: z4rd på lørdag 14. august 2021, klokken 10:07

Jeg har TWC kjøpt i 2017. Får fortsatt kun 14A som maks i min TM3, selv om det er 230V/3-fas. Må du gjøre noe på selve laderen? Kjører samme SW-versjon som deg. Kursen er for øvrig satt på 25A.
Dersom du har en lavere ladeeffekt, må du sjekke scrollehjulet i laderen, ref manualen. Du må selvsagt ikke sette skrollehjulet til en høyere ampere verdi enn anlegget ditt tåler. Egentlig er det vel elektriker som skal opplyse om max strømtrekk og evt. selv sette dette på laderen ved installasjon.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

IbizaMan

Sitat fra: stefse på lørdag 14. august 2021, klokken 11:35
Dersom du har en lavere ladeeffekt, må du sjekke scrollehjulet i laderen, ref manualen. Du må selvsagt ikke sette skrollehjulet til en høyere ampere verdi enn anlegget ditt tåler. Egentlig er det vel elektriker som skal opplyse om max strømtrekk og evt. selv sette dette på laderen ved installasjon.
Ja, glemte å nevne at 11kW effekt fra TWC krever tilstrekkelig tverssnitt på tilførsel slik at TWC kan konfigureres til å dra 32A. Uansett så bør alle med 3fase tilkopling nå oppleve høyere ladefart ettersom bug'en reduserte ladefart i forhold til alle varianter av konfigurert ampere.....

Boge

Oppskriften for update fungerte utmerket på første forsøk, så nå har jeg også (3)28A, 11kW. Takker for info.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

TøddiVedder

Vet vi hvilken sw versjon man må ha? Har 2021.12.25.7.

TøddiVedder

Nice. Da funket det his meg også. Fra 28km/t til 48Km/t. Har nå (3)20/20.
Holder i massevis. Holdt det jeg hadde også.

z4rd

#11
Sweet! Fulgte oppskriften. Funket ikke første gang, men tok en restart av laderen andre gangen så virket det her også :)

Stor takk til deg, IbizaMan! Og ikke minst Tesla  :+1:
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

MyMuffin

Fungerte her også!
Har to stk twc 2.gen? (kjøpt 2019) med Load sharing. Fulgte oppskriften på begge laderne og verre var det ikke.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

kjellis

Heisann.

Prøvde også å «tvinge» min TWC etter Teslas «oppskrift» lenger oppe her, og det så ut til at den startet.
Det ble mange klikk og diverse forskjellige lys på TWC-en, men så stoppa alt og TWC lyste rødt.
Prøvde å starte både den og bil på nytt, men prosessen har ikke startet igjen.
Noen gode tips her?

jorang

Sitat fra: IbizaMan på lørdag 14. august 2021, klokken 09:14
Da har Tesla endelig fikset bug'en på TWC og Model 3 kan nå lade med 11kW effekt selv på IT nett (230V). Det tok over 2 år for Tesla å fikse bug'en men bedre sent enn aldri!  :+1:
 
Oppsett:
- TWC Gen2 kjøpt i mars 2019
- TM3P tatt ut i august 2019
- IT nett (230V), 3-fase, 40A sikring
- SW versjon: 2021.12.25.7

Takk for oppskrift. Begge mine TWC oppdaterte seg sømløst fra min TM3. Den ene står i standard eller 'Tesla Mode' og lader fint på 11kW fra 230V IT og 3x32A. Den andre srår i Legacy Mode, og har fortsatt 'kommunikasjonsfeil' (cp_a058) som før. Teller opp til 11kW og kutter.
Finnes en fiks for dette mon tro?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA