Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TWC bug'en endelig fikset! 11kW@3fase/230V/IT nett

Startet av IbizaMan, lørdag 14. august 2021, klokken 09:14

« forrige - neste »

Voll1

Endelig funker oppdateringen hos meg også.  :+1:
Aner ikke hva som gjorde susen. Kanskje det var at jeg byttet språk til engelsk på bilen og kjørte med det en uke, eller at jeg ringte inn enda en gang til support og de gjorde noe (selv om de sa at man ikke behøver å gjøre noe - bilen/laderen oppdateres automatisk). Plutselig oppdaget jeg bare at max A var 28  :)
Uansett er jeg happy med å kunne lade på 11 kW ved behov (egentlig har jeg ikke det behovet, men godt å ha muligheten).
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

gaustabl

Hei. Har akkurat koblet min twc på 230v 3 fas. Stemmer det at den har maks på 28 amp på trefas? På 1 fas laddr den på 32 amp. Nå får jeg maks 28 både på min x og kjærestens y. Hvis dette er «normalt» hvorfor er det slik, står jo i manualen 32 amp på grefas også?..... mvh Lars

geear

Ombordladeren støtter inntil 11 kW, 28A * 230V * 1,73 = 11,1 kW.

Det er altså maks av hva den kan ta i mot. Er det ikke raskt nok? De fleste lader heller saktere igjen nå, etter effektleddene ble innført. Frem til for kort tid siden var det masse mas for å få maks ladefart - nå er det masse mas om å få justert ladingen lavt nok.  :laugh:

jlan

#33
Den detaljerte forklaringen er at 3/Y LR  har 3 stk 230V 16A ladere som konfigureres automatisk på tre måter:
- I enfase kobles to i parallell. Altså 230*16*2=7360W, 32A i to ledere
- I 400V nett kobles de i stjerne. 400/sqrt(3)*16*3= 11085 W, 16A i tre ledere, 0 i N
- I 230V IT nett kobles de i trekant. 230*16*3= 11085W. Altså er strømmen gjennom hver lader (hver side i trekanten) 16A. Men siden to og to ladere "deler" en faseleder får hver av disse denne vektorsummen: 16*cos(30)*2=16*sqrt(3)=27.7A 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

gaustabl

Tusen takk for svar, trodde muligens det var noe galt med laderen, eller koblingene.
Ikke alltid det er behov for å lade fort, men med to teslaer i husholdningen hender det at det haster litt:)
Mvh Lars

anderskk

Jeg har TMY LR og TWC3 på trefas 230V IT. Jeg ser nå at maks ladespenning er  27A (spenning på ca 228-230V). På noen skjermbilder fra appen rett etter installasjon av laderen ser jeg at maks var 28A.
Nå er det sjelden jeg lader på bånn guffe pga effekttariffen, og den ene amperen gir ikke voldsomme utslag, men lurer på om det er flere med samme oppsett som har det samme. Greit å vite om det har kommet pga oppdatering av bil eller lader, eller om det har skjedd noe i laderen eller infrastrukturen hjemme.
Bilen er på versjon 2022.40.4.1.
Tesla Model Y LR 2022

sjokomelk

Bare visning i bilen som er i heltall, og den runder alltid ned. Så hvis faktisk strøm er 27,9A, så vises det som 27 og ikke 28A.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Laderen har en makseffekt på 11 kW. Det er godt mulig at det er effekten som er den begrensende faktoren og ikke strømmen. Med en spenning på 226,8 V yter den nøyaktig 11 kW (230 V IT)
Hvis min antakelse om at effekten er begrensingen så vil spenning over 226.8 V resultere i at den trekker mindre enn 28 A og lavere spenning vil resultere i det motsatte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Erik Ola Ulvestad

#38
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. november 2022, klokken 12:54
Laderen har en makseffekt på 11 kW. Det er godt mulig at det er effekten som er den begrensende faktoren og ikke strømmen. Med en spenning på 226,8 V yter den nøyaktig 11 kW (230 V IT)
Hvis min antakelse om at effekten er begrensingen så vil spenning over 226.8 V resultere i at den trekker mindre enn 28 A og lavere spenning vil resultere i det motsatte.
Edit: Du har forsåvidt rett i at for ein 11kW bil så er effekten begrensande. Dvs at en TM3/Y vil trekke 16A i sine 3 ladetrinn sjølv om TWC er satt til 32A. Men om spenning er høg så får du nok også litt meir effekt enn 11kW.

Tvilsomt. Om spenning i nettet er lav så skal vel ikkje bilen få lov til å trekke meir strøm enn pilotsignal frå ladeboks tilsier, berre for å kompensere for manglande effekt?

Her eit eksempel med TM3 på 3fas 32A IT nett for eit par år sidan:


----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Handyman

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. november 2022, klokken 20:05
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. november 2022, klokken 12:54
Laderen har en makseffekt på 11 kW. Det er godt mulig at det er effekten som er den begrensende faktoren og ikke strømmen. Med en spenning på 226,8 V yter den nøyaktig 11 kW (230 V IT)
Hvis min antakelse om at effekten er begrensingen så vil spenning over 226.8 V resultere i at den trekker mindre enn 28 A og lavere spenning vil resultere i det motsatte.
Tvilsomt. Om spenning i nettet er lav så skal vel ikkje bilen få lov til å trekke meir strøm enn pilotsignal frå ladeboks tilsier, berre for å kompensere for manglande effekt?
Her eit eksempel med TM3 på 3fas 32A IT nett for eit par år sidan:
Hvis TWC er satt opp med 32 A sikring så antar at den kan trekke opp til 32 A... eller er det feil? Hvis det er riktig så kan den jo lade med 11 kW på 212 V og 30 A, selvfølgelig forutsatt at man ikke har satt begrensninger på strømmen i bilen.
Selv har jeg kun 25A sikring til laderen og følgelig satt opp TWC til å trekke maksimalt 25 A, og da blir ladeeffekten styrt av spenningen. Forskjellen i effekt på 220 V og 240 V er ca. 900 W
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Helge

Sitat fra: GOS på mandag 30. august 2021, klokken 13:01
Skal få koblet opp min TWC gen 2 på hytta.
Jeg har 3-fase 230 V, og ønsker å kunne lade Model 3 så raskt som mulig, men ønsker også å kunne bruke laderen på andre biler.

Slik jeg forstår det nå så klarer dere nå å lade Model 3 med høy effekt på 3-fase 230V samtidig dom at andre biler lader uten problem. (Antar de andre bilene da bare trekker fra en fase?)

Hva er det jeg skal be elektrikeren om å koble opp i henhold til?

Jeg ser det at det står at 3 fase 230 V i manualen er lun nevnt med ett alternativ '230 Volt-Thee phase Without Neutral' så jeg antar det er det vi snakker om, men der står det at det kun skal brukes med Tesla biler!??
Se vedlagte 2 sider av installasjonsmaualen.

Jeg svarer på et ganske gammelt innlegg, men etter hva jeg kunne se kom det aldri noe svar på spørsmålet.

Det er forbundet med risiko å koble opp til trefaselading på 230 V IT Nett for lading av Tesla når svært få andre elbiler i dag takler slik lading. Dette har vært omtalt flere ganger i Teknisk ukeblad, NAF Motor og andre steder. Folk som ikke kjenner til denne problemstillingen kan risikere å ødelegge elbilen sin (ombordlader etc) hvis de prøver å lade andre biler på trefase 230 V IT nett. 

I tillegg til en gammel Podpoint ladestasjon koblet opp med kun enfase 16 A (3,6 kW) har vi en Easee ladestasjon der vi kan kjøre trefase lading (16A) med 6,3 kW på vår 2021 Tesla M3 LR. Men denne har jeg fått elektriker til å koble slik at vi med en enkel bryter kan koble om til enfase (3,6 kW) og dermed også lade alle andre typer elbiler. I tillegg til Teslaen har vi ikke mindre enn 3 stk ZOE ZE50 i familien så vi trenger ofte å lade 2 biler samtidig og da må også Easee ladestasjonen kunne lade annet enn Tesla.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Handyman

Sitat fra: Helge på torsdag 24. november 2022, klokken 19:54
Sitat fra: GOS på mandag 30. august 2021, klokken 13:01
Skal få koblet opp min TWC gen 2 på hytta.
Jeg har 3-fase 230 V, og ønsker å kunne lade Model 3 så raskt som mulig, men ønsker også å kunne bruke laderen på andre biler.

Slik jeg forstår det nå så klarer dere nå å lade Model 3 med høy effekt på 3-fase 230V samtidig dom at andre biler lader uten problem. (Antar de andre bilene da bare trekker fra en fase?)

Hva er det jeg skal be elektrikeren om å koble opp i henhold til?

Jeg ser det at det står at 3 fase 230 V i manualen er lun nevnt med ett alternativ '230 Volt-Thee phase Without Neutral' så jeg antar det er det vi snakker om, men der står det at det kun skal brukes med Tesla biler!??
Se vedlagte 2 sider av installasjonsmaualen.

Jeg svarer på et ganske gammelt innlegg, men etter hva jeg kunne se kom det aldri noe svar på spørsmålet.

Det er forbundet med risiko å koble opp til trefaselading på 230 V IT Nett for lading av Tesla når svært få andre elbiler i dag takler slik lading. Dette har vært omtalt flere ganger i Teknisk ukeblad, NAF Motor og andre steder. Folk som ikke kjenner til denne problemstillingen kan risikere å ødelegge elbilen sin (ombordlader etc) hvis de prøver å lade andre biler på trefase 230 V IT nett. 

I tillegg til en gammel Podpoint ladestasjon koblet opp med kun enfase 16 A (3,6 kW) har vi en Easee ladestasjon der vi kan kjøre trefase lading (16A) med 6,3 kW på vår 2021 Tesla M3 LR. Men denne har jeg fått elektriker til å koble slik at vi med en enkel bryter kan koble om til enfase (3,6 kW) og dermed også lade alle andre typer elbiler. I tillegg til Teslaen har vi ikke mindre enn 3 stk ZOE ZE50 i familien så vi trenger ofte å lade 2 biler samtidig og da må også Easee ladestasjonen kunne lade annet enn Tesla.
Nå har jeg ikke testet mange ulike biler, men vår TWC3 lader koblet til 230 V IT lader enfase-biler uten problem. Er du sikker på at problemene du beskriver i samme grad gjelder TWC 3?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Det trengs ikke bryter for å koble om Easee fra trefase til enfase, det kan gjøres i app.  For mange biler kan den bare stå i auto.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Helge

#43
Sitat fra: jlan på fredag 25. november 2022, klokken 07:01
Det trengs ikke bryter for å koble om Easee fra trefase til enfase, det kan gjøres i app.  For mange biler kan den bare stå i auto.
Jeg var litt for kjapp og delte for lite info: Årsaken til at VI har bryter er for at vi med bryteren kobler om fra fysisk trefase inn på Easee ladestasjonen til å koble inn enfase forsyning med en skilletrafo med N-Nett på sekundærsiden. Ellers vil ikke ZOE kunne lade selv om den får enfase! Siden vi i tillegg til Tesla har flere ZOE så var dette viktig for oss iaf.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

geear

At ZOE (med unntak av de nyeste) ikke kan lade på IT er ikke et 3-fas problem. Takler ikke nye ZOE å lade 1-fas på IT?

Har hatt mange rare biler koblet på TWC3 med 32A 3-fas IT her, alt har funka så langt, inkl. kuriositeter som BYD kassebil (den fikk 5,7 kW, antar 1-fas, men sjekket ikke).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA