Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lagring med lav SOC

Startet av førategangtesla, lørdag 03. desember 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:11
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 08. desember 2022, klokken 05:52
Kan like greit spørre i den samme tråden.

Det gikk slik at firmaet gikk ned søndag kveld klokken 21.00 og plugget inn. Da var batteriet 9 %. De ladet bilen frem til mandag morgen 08.00 og da stod batteriet i 49 %.

Nå i dag etter 3 døgn står batteriet i 36%, jeg ser at bagasjerom luken har stått oppe i natt og jeg har vekket bilen noen få ganger i løpet av disse dagene da jeg har hatt dialog med tesla angående service på noen feil etter leveringen, så det har vært nødvendig. Nå har de jo jobbet med bilen disse dagene går jeg utifra fordi det er jo en helfoliering med PPF så de åpner vel dører etc hele tiden vil jeg tro da de legger folien bak panelene etc. Så 13% har batteriet synket på 3 døgn da? Ca 4,3% i døgnet i gjennomsnitt, er dette normalt?
Lukk Tesla appen og tenk på noe annet!
Når dører er åpne bilen ikke er låst og bruker den MYE strøm sammenliknet med når den sover. Klimanlegget starter når en dør åpnes osv.
Prøv å få deg litt søvn, evt. start med å lese manualen fra perm til perm ;-) Det siste er et seriøst forslag og gjelder alle eiere.

Takk for svar. Det var egentlig det jeg lurte på. Da er det ikke noe galt og ting er gull  :)

Da skal jeg hente bilen igjen i morgen og det blir bra

RJK

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:06
Sitat fra: RJK på torsdag 08. desember 2022, klokken 07:13
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 08. desember 2022, klokken 05:52
Kan like greit spørre i den samme tråden.

Det gikk slik at firmaet gikk ned søndag kveld klokken 21.00 og plugget inn. Da var batteriet 9 %. De ladet bilen frem til mandag morgen 08.00 og da stod batteriet i 49 %.

Nå i dag etter 3 døgn står batteriet i 36%, jeg ser at bagasjerom luken har stått oppe i natt og jeg har vekket bilen noen få ganger i løpet av disse dagene da jeg har hatt dialog med tesla angående service på noen feil etter leveringen, så det har vært nødvendig. Nå har de jo jobbet med bilen disse dagene går jeg utifra fordi det er jo en helfoliering med PPF så de åpner vel dører etc hele tiden vil jeg tro da de legger folien bak panelene etc. Så 13% har batteriet synket på 3 døgn da? Ca 4,3% i døgnet i gjennomsnitt, er dette normalt?
Du har en bil inne for å jobbes med. Du må forvente at den bruker litt strøm da, enten det er av og på med bil eller at de spiller litt musikk mens de jobber. Men i tillegg er du stadig inne på appen og vekker bilen, og derved bidrar til unødvendig strømforbruk.

Jeg hører andre som er særdeles redd for alt med bilen, og tenker alltid det verste. Men du ser ut til å gå alle en høy gang. Det spørs om du har hjerte til å leve med elbil, for jeg begynner ærlig talt å bli bekymret for helsa di. Slapp da for f..n av. Bilen tåler det, men kanskje ikke du. Få deg noe annet å tenke på, og legg vekk appen i mellomtiden...

8)

PS! Mulig du reagerer på ordbruken, men dette er seriøst velment.

Dette med lagring på ca 10 prosent eller mindre fikk jeg svar på og det er ordnet opp i, de ladet bilen. Alt er bra.

Er jeg hysterisk fordi jeg lurer på om det er normalt at batteriprosenten synker med gjennomsnitt 4.3%per døgn? Jeg forstår at det går litt mer strøm når de jobber og åpner bilen etc, men normalt sett er det vel ca 1% i døgnet?

Jeg tror at elbil er noe for meg, jeg koser meg med bilen og ser frem til å lade i garasjen. Beklager at jeg lurer på ting, jeg har mye å lære om dette da det er helt nytt og jeg prøver så godt jeg kan å finne ut av dette. Men jeg synes ikke dette var en særlig hyggelig tone. Ja, det er min første elbil og jeg har lyst til å forstå hva som er normalt eller ikke.
Det normale tapet på 1% er når du ikke sjekker appen i tide og utide, og når ingen vekker bilen på annen måte. Det må nødvendigvis gå ned mere, når folk jobber aktivt med bilen, og dører går opp og igjen.

Beklager at du tolket dette i verste hensikt og tolket meg som negativ og freidig. Men gjennomgangstonen fra de fleste som har svart deg, er akkurat den samme. Nemlig stress ned og ta det med ro, og tenk på noe annet.

Å bekymre seg for litt ekstra strømforbruk når den er på verksted og jobbes med, er ikke bra for sjelen. Tenk heller på det som at de faktisk jobber på den og ikke bare lar den stå.

Nå har ikke egen bil noe strømtap pga app/online-funksjoner, så min taper seg nesten ikke i det hele tatt selv om den står 1 måned+ i ro til tider. Men jeg må si det bekymrer meg når noen er så urolig pga noen få prosent tap i tider bilen er på verksted og jobbes med.

Hadde det nå vært mens bilen stod i ro og ikke ble brukt eller jobbet med, hadde jeg skjønt problemet bedre, for da er det en ukjent strømtyv ute og går. Det er altså ikke tilfellet her. Denne strømtyven er så absolutt kjent, og helt normalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 03. desember 2022, klokken 18:19
Når bilen er i Service Mode er du stengt ute fra tilgang til bilen i appen. Det du ser er den siste tilgjengelige informasjonen før du ble låst ute.
Dette stemmer ikke i det hele tatt lenger, husker det var slik for noen år siden på X, men i service mode nå får man både SoC og lokasjon for eksempel, iallfall på Y.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA