Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man bytte fil i eller etter rundkjøringen

Startet av elektrolux, lørdag 14. august 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på onsdag 18. august 2021, klokken 13:16
Har ikke kjørt den der, men mens vi bodde i England husker jeg vi kom i en rundkjøring der det gikk kjørefelt rett gjennom rundkjøringen i tillegg. Mener også det var noe lysregulering der. Det var i alle fall en situasjon der jeg ble veldig usikker på hvordan jeg skulle kjøre :D
De har en morsom en i Sheffield med mange lyskryss.

Ellers så har de noen finurligheter som kombinerer lyskryss og rundkjøring i Italia som jeg aldri blir helt klok på. En slags guidet snumulighet i kryss.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. august 2021, klokken 16:09
Jeg er glad vi ikke har noe slikt som dette her i Norge, vi bør kanskje prise oss lykkelige?:
https://www.wired.com/2016/08/brilliant-sorcery-englands-7-circle-magic-roundabout/

Denne har jeg sett på memes med følgende tekst:

Hun: Hvorfor gjør du det ikke på min måte?
Hennes måte: [Bilde av den rundkjøringa]
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaf_2014

#32
God beskrivelse med vikeplikt for alle inn og vikeplikt ved feltskifte.

Jeg tror en av grunnene til forvirring kan være at pilene i bakken ved innkjøring ikke på noen måte gir forkjørsrett. Feks på bildet nedenfor (Skøyen stasjon) vil innkjøring ved A vise anbefalt felt venstre hvis man skal til venstre. Mange kjører uansett ytre felt og man har da forkjørsrett ut fra rundkjøringen og hvit bil vil få skylden ved utkjøring ved C ettersom det er han som skifter felt.

Enda morsommere blir det med biler fra C mot B: der er det heltrukket linje mellom feltene, og det er da påbudt kjøreretning, ikke anbefaling. Likevel usikker på hvem som får skylden for feil som skjer lengre inn i rundkjøringen, sannsynligvis vil filskifte trumpe tidligere begått feil.
Leaf 2014

Svein_H

Sitat fra: JorgenM på onsdag 18. august 2021, klokken 13:16
Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. august 2021, klokken 16:09
Jeg er glad vi ikke har noe slikt som dette her i Norge, vi bør kanskje prise oss lykkelige?:
https://www.wired.com/2016/08/brilliant-sorcery-englands-7-circle-magic-roundabout/
Har ikke kjørt den der, men mens vi bodde i England husker jeg vi kom i en rundkjøring der det gikk kjørefelt rett gjennom rundkjøringen i tillegg. Mener også det var noe lysregulering der. Det var i alle fall en situasjon der jeg ble veldig usikker på hvordan jeg skulle kjøre :D

Min mest nervepirrende rundkjøringsopplevelse var i Alicante for snart 20 år siden. Jeg var for anledningen sjåfør for min eks og hennes mor, og kjørte da morens bil (med tilhenger full av stæsj fra leiligheten hennes i Marokko, da hun var på vei oppover og ville møte oss i Spania) da vi havnet inni en rundkjøring med 3-4 felt og lysregulering i tillegg. Som pliktoppfyllende og naiv bilist fra den norske landsbygda på min første biltur i Spania bremset jeg selvfølgelig opp og stoppet da det ble gult/drosjegrønt, og ble da møtt av høylydte protester fra alle de lokale spanjolene rundt oss som fikk dagen sin ødelagt pga meg. Man kan vel trygt si at blodpumpa fikk kjørt seg litt før vi kom oss ut derfra! :laugh:
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hanche

#34
Sitat fra: cra på onsdag 18. august 2021, klokken 08:00
Folk overkompliserer rundkjøringer noe enormt! Det er jo bare en liten bit forkjørsveg som tilfeldigvis går i ring. Vanlige regler gjelder.
Joda, teorien er såre enkel, men praksis er vanskelig.

Og uheldigvis kjører vi bil i praksis, ikke i teorien.

På en vanlig forkjørsvei med to felter i min retning ville jeg aldri finne på å skifte fra venstre til høyre kjørefelt hvis det kommer en påkjøringsrampe og det er trafikk på den. I en rundkjøring har man av og til valget mellom det, og å ta en ekstra runde. Det sitter langt inne.

For å ta en situasjon jeg kom i nylig (se bildet): Jeg er bil A (blå), skal til venstre. Bil B (rød) skal til høyre. Vi kommer begge fra en vei med to felt inn mot rundkjøringen. Det er ett felt ut på veien vi begge skal ut på.

Hvem av oss skal vike for den andre? Hvis jeg har skiftet til ytre felt tidlig nok, må B vike. Men hvis B har kommet inn i rundkjøringen før jeg skifter felt, må jeg vike. Mellom de to scenarioene er det nødvendigvis en gråsone der det ikke er klart hvem av oss som må vike. I den aktuelle situasjonen hadde jeg skiftet fra venstre blinklys til høyre blinklys og startet feltskiftet før B kom inn i krysset, men han fortsatte likevel. Det gjorde meg usikker. Heldigvis gikk det bra, fordi B ga seg først. Men for meg var situasjonen vrien fordi B var bak meg til høyre, og jeg måtte dele oppmerksomheten mellom B og veibanen foran meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway

elektrolux :+1: takk for tråd starter. Jeg sliter selv med å forklare dette til kids'a på en god pedagoisk måte.

BTW jeg valgte før, der det er mulig... likt som de 9 andre og 66%

02jan

Eksempelet over er veldig relevant , blå bil kommer først inn i rundkjøring, rød bil (b), må vike for blå bil, når den skal ut.

Rød bil «vet» at blå bil skal ut ved neste avkjøring og må forvente at den gpr direkte fra indre bane og ut.

Problemet oppstår når rød bil bryter regelen med at den som er først inne av disse to har forkjørsrett, og «sperrer» høyre bane og påberoper seg at bil fra i venstre bane skal vike.

Mulig kjørereglene er endret fra slutten av 80 tallet, men slik er min enkle oppfattelse.  Det finnes andre typer rundkjøringer , og da gjelder selfølgelig lokal sklilting, veimerking og trafikklysregulering.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

cra

Hvis det er oppmerkede felter i rundkjøringen kan Rød kjøre inn i det ledige høyrefeltet hvis Blå er i venstre felt. Blå får da vikeplikt ved feltskifte. Er der ikke oppmerkede felt er det vel å anse som ett felt, og Rød har vikeplikt for Blå (foruttsatt at blå var først inn i rundkjøringa).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Svein_H

Sitat fra: cra på torsdag 19. august 2021, klokken 09:42
Hvis det er oppmerkede felter i rundkjøringen kan Rød kjøre inn i det ledige høyrefeltet hvis Blå er i venstre felt. Blå får da vikeplikt ved feltskifte. Er der ikke oppmerkede felt er det vel å anse som ett felt, og Rød har vikeplikt for Blå (foruttsatt at blå var først inn i rundkjøringa).

Hvis rundkjøringen er bred nok kan den faktisk anses å ha to felt selv om det ikke er oppmerket. Her er for øvrig (nesten) akkurat samme situasjon beskrevet i en artikkel, med en forholdsvis interessant konklusjon. Riktignok med to felt ut av rundkjøringen, men likevel sammenlignbart hva gjelder kjøringen inni selve rundkjøringen:
https://www.dt.no/her-tar-mange-feil-kan-du-reglene-i-rundkjoringen/s/5-57-1224039
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elektrolux

Denne situasjonen opplever jeg daglig.

Fra Hillevåg velger 99,99% av bilistene indre felt ( likt Tesla 3 i første innlegg i denne posten )

Jeg velger ytre felt inn i rundkjøringen ved Teateret/tunellen siden jeg skal videre opp Kannik i kollektivfeltet. Kommer også noen ganger inn fra tunellen/Storhaug og da er det svært ofte styr med feltskifte inn i ytre felt der jeg er.

Godt å få dette avklart.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hanche

Siden det var snakk om det: Det er ikke oppmerkede felter i rundkjøringen jeg snakket om. Men av bildet ser dere sikkert at det er godt med plass til to felter der. Som Svein_H sier, er det neppe så relevant om det er merket eller ikke. Men situasjonen han viser til (lenke til dt.no), er annerledes, for der er det to felter ut der begge bilene skal ut, men i mitt tilfelle er det bare ett felt ut.

Det å skifte felt, tar tid og plass. Hvis man antar at jeg (blå bil) allerede hadde begynt å skifte felt (og i hvert fall hadde signalisert det), er det da riktig av rød bil å kjøre inn i rundkjøringen? Jeg er sikker på at han ikke burde det, men mindre sikker på om han har lov til det. Jeg kjører denne rundkjøringen ofte selv, siden den er like i nærheten av der jeg bor. Og jeg kjører ofte den røde banen. Jeg kjører aldri inn i rundkjøringen når det kommer en bil langs den blå banen, for jeg vet at han må ut i ytre felt for å komme videre, og da flyter alt bedre om jeg legger meg bak.

Som jeg nevnte tidligere, så er et stort problem med rundkjøringer at du lett får vikeplikt for noen som er i blindsonen bak deg på høyre side. Det krever at man må følge ekstra godt med.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Svein_H

Sitat fra: hanche på torsdag 19. august 2021, klokken 21:09
Siden det var snakk om det: Det er ikke oppmerkede felter i rundkjøringen jeg snakket om. Men av bildet ser dere sikkert at det er godt med plass til to felter der. Som Svein_H sier, er det neppe så relevant om det er merket eller ikke. Men situasjonen han viser til (lenke til dt.no), er annerledes, for der er det to felter ut der begge bilene skal ut, men i mitt tilfelle er det bare ett felt ut.

Det å skifte felt, tar tid og plass. Hvis man antar at jeg (blå bil) allerede hadde begynt å skifte felt (og i hvert fall hadde signalisert det), er det da riktig av rød bil å kjøre inn i rundkjøringen? Jeg er sikker på at han ikke burde det, men mindre sikker på om han har lov til det. Jeg kjører denne rundkjøringen ofte selv, siden den er like i nærheten av der jeg bor. Og jeg kjører ofte den røde banen. Jeg kjører aldri inn i rundkjøringen når det kommer en bil langs den blå banen, for jeg vet at han må ut i ytre felt for å komme videre, og da flyter alt bedre om jeg legger meg bak.

Som jeg nevnte tidligere, så er et stort problem med rundkjøringer at du lett får vikeplikt for noen som er i blindsonen bak deg på høyre side. Det krever at man må følge ekstra godt med.

Som nevnt i tidligere innlegg er det irrelevant hvor mange felt ut, det er kjøring og tilpassing til annen trafikk inni rundkjøringen jeg snakker om, og det er der artikkelen jeg linker til kommer med en interessant konklusjon..
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: hanche på torsdag 19. august 2021, klokken 21:09
Siden det var snakk om det: Det er ikke oppmerkede felter i rundkjøringen jeg snakket om. Men av bildet ser dere sikkert at det er godt med plass til to felter der. Som Svein_H sier, er det neppe så relevant om det er merket eller ikke. Men situasjonen han viser til (lenke til dt.no), er annerledes, for der er det to felter ut der begge bilene skal ut, men i mitt tilfelle er det bare ett felt ut.

Det å skifte felt, tar tid og plass. Hvis man antar at jeg (blå bil) allerede hadde begynt å skifte felt (og i hvert fall hadde signalisert det), er det da riktig av rød bil å kjøre inn i rundkjøringen? Jeg er sikker på at han ikke burde det, men mindre sikker på om han har lov til det. Jeg kjører denne rundkjøringen ofte selv, siden den er like i nærheten av der jeg bor. Og jeg kjører ofte den røde banen. Jeg kjører aldri inn i rundkjøringen når det kommer en bil langs den blå banen, for jeg vet at han må ut i ytre felt for å komme videre, og da flyter alt bedre om jeg legger meg bak.

Som jeg nevnte tidligere, så er et stort problem med rundkjøringer at du lett får vikeplikt for noen som er i blindsonen bak deg på høyre side. Det krever at man må følge ekstra godt med.
Som generell regel, og som forsikringsselskapene tolker det, så gjelder vikeplikten kun til begge er inne i rundkjøringen. Kommer rød bil inn i rundkjøringen og treffer blå bil i siden under innkjøringen til rundkjøringen, så er det rød bils feil. Samme om blå bil treffer røds side. Har derimot rød kommet så langt inn at blå bil treffer bake på rød bil, så blir det blå bils feil.

Ved utkjøring vil blå bil alltid være skyldig pga feltskifte, selv om rød bil skulle ombestemme seg og fortsette til neste utkjørsel. Vært flere slike saker i rundkjøringen før Sinsenkrysset der Trondheimsveien fra Carl Berners plass  møter mailundveien/Fagerheimgata på vei mot Sinsenkrysset, der de fleste skal videre opp Trondheimsveien og Sinsenkrysset, som er en annen diskusjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

#43
Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 18:37
Som generell regel, og som forsikringsselskapene tolker det, så gjelder vikeplikten kun til begge er inne i rundkjøringen. Kommer rød bil inn i rundkjøringen og treffer blå bil i siden under innkjøringen til rundkjøringen, så er det rød bils feil. Samme om blå bil treffer røds side. Har derimot rød kommet så langt inn at blå bil treffer bake på rød bil, så blir det blå bils feil.

Ved utkjøring vil blå bil alltid være skyldig pga feltskifte....
Dette er en tolkning alle bør merke seg. Så man slipper altså å tenke på hvem som var inne i rundkjøringen først. Noe som jo er ganske håpløst å holde styr på i store rundkjøringer.

En situasjon jeg lurer på er utkjøringer som er traktformet, men som ender i ett felt etter et lite "flettefelt". Hvis blå bil da gir rød bil plass til å komme helt ut av rundkjøringen, kan den da få rett til å flette inn foran rød, hvis den er foran i det feltet snevres inn?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på lørdag 21. august 2021, klokken 14:16
En situasjon jeg lurer på er utkjøringer som er traktformet, men som ender i ett felt etter et lite "flettefelt". Hvis blå bil da gir rød bil plass til å komme helt ut av rundkjøringen, kan den da få rett til å flette inn foran rød, hvis den er foran i det feltet snevres inn?
Da er det jo vanlige fletteregler som gjelder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA