Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man bytte fil i eller etter rundkjøringen

Startet av elektrolux, lørdag 14. august 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

RJK

Den var jo ganske grei. Legger man seg i rette fila, så får man aldri filskifte med mindre man vil helt rundt, og da er det som regel filskifte til en tom fil, så lenge man bytter rett etter første innsnevring (til venstre i bildet).

Dette krever dog at det er relativt stor og biltung vei, og der det faktisk er plass til slike gigantrundkjøringer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Enig i det, ja. Men jeg føler at vanskeligheten er små rundkjøringer med to felt, av flere grunner: Nødvendige feltskifter i rundkjøringen og biler på vei inn i rundkjøringen sauses sammen i en uoversiktlig suppe, og man får så lett vikeplikt for biler som ligger i blindsonen bak på høyre side. Som jeg har sagt før: Teorien er enkel i prinsippet, praksis blir lett mye vanskeligere.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Det ville vært en fin avrunding om alle var enig i reglene. Men av og til så er det noen som finner på sin egen tolkning. Så som at "siden jeg kjørte raskest inn, så var det jeg som kom først..." helt uavhengig av å spørre seg selv hvem som startet innkjøring i rundkjøringen først, og om man rakk å komme helt inn uten å skape fare for andre.

Men det burde være lett å skjønne reglene, og overholde de. Men som du peker på, praksis er et helt annet game...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA