Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man bytte fil i eller etter rundkjøringen

Startet av elektrolux, lørdag 14. august 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

Svein_H

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

#16
Det blir jo ett spørsmål om tid her. I det man kjører inn i rundkjøringen har man vikeplikt for alle i rundkjøringen. I det man er på plass i ett felt og kjører rundt i rundkjøringen har man ikke vikeplikt for biler i andre felt, gitt at man følger veimerking, uavhengig av hvem som kom føst inn i rundkjøringen.

Uansett, etter å ha kjørt diverse rundkjøringer i England, Paris og Milano mm så er det ganske morsomt  hvor mye det går an å rote det til i slike enkle saker i Norge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Vikeplikt er jo kun aktuelt om en ved å ikke vike krever reaksjon fra bil på forkjørsvei.

Bare tenk lengre ned i gata der det er 2 felt og en ønsker å svinge inn i det ledige høyrefeltet som forøvrig er kollektiv felt. Skal en da vente på trafikken i venstre felt?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 16:15
Det blir jo ett spørsmål om tid her. I det man kjører inn i rundkjøringen har man vikeplikt for alle i rundkjøringen. I det man er på plass i ett felt og kjører rundt i rundkjøringen har man ikke vikeplikt for biler i andre felt, gitt at man følger veimerking, uavhengig av hvem som kombflest inn i rundkjøringen.

Uansett, etter å ha kjørt diverse rundkjøringer i England, Paris og Milano mm så er det hanske morsomt  hvor mye det går an å rote det til i slike enkle saker i Norge.

Ehh... Bortsett fra grammatikken i innlegget stusser jeg veldig på at du skriver "I det man er på plass i ett felt og kjører rundt i rundkjøringen har man ikke vikeplikt for biler i andre felt".

kombflest er jeg også veldig interessert i å vite mer om :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

02jan

Så enkelt kan det beskrives , helt enig i siste beskrivelse. Biler som er inne i rundkjøringen før «deg» har du vikeplikt for uavhengig hvilke bane den ligger i. Slik var det jeg lærte dette på slutten av 80 tallet.
Biler som legger seg inn i høyre fil, skal svinge ut av rundkjøring ved første avkjøring.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hanche

Sitat fra: 02jan på lørdag 14. august 2021, klokken 18:49
Biler som legger seg inn i høyre fil, skal svinge ut av rundkjøring ved første avkjøring.
Hmm? I en rundkjøring med fire veier inn og ut, er det da vanlig praksis å ligge i høyre felt når man skal rett frem? Ofte er det til og med skiltet at det er det man skal gjøre.

En helt annen sak er at når man ligger innerst i en rundkjøring, er biler litt bak i ytre felt så å si garantert i blindsonen. Det betyr at man må holde veldig godt øye med annen trafikk og holde rede på hvor den befinner seg hvis man skal komme helskinnet ut av innerste felt. Det er én grunn til at jeg misliker rundkjøringer. Sjansen for å tabbe seg ut, er bare i største laget etter min smak.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektrolux

Sitat fra: 02jan på lørdag 14. august 2021, klokken 18:49
Så enkelt kan det beskrives. Biler som er inne i rundkjøringen før «deg» har du vikeplikt for uavhengig hvilke bane den ligger i. Slik var det jeg lærte dette på slutten av 80 tallet.

Gitt 2 felt inn i rundkjøringen. (Forenklet variant av den der fronten på vår Tesla S ble revet av.)

Ytre bil er 1/2 billengde raskere inn i rundkjøringen og dermed har altså indre bil. ( I dette tilfellet jeg ) vikeplikt for ytre bil om/når den velger å bytte til indre fil i selve rundkjøringen?

I så fall var jeg heldig og fikk dekket skaden på bilen min likevel.🧐
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. august 2021, klokken 16:41
Ehh... Bortsett fra grammatikken i innlegget stusser jeg veldig på at du skriver "I det man er på plass i ett felt og kjører rundt i rundkjøringen har man ikke vikeplikt for biler i andre felt".
Fikset autokorrekturen fra mobilen, var kanskje ikke så vanskelig å skjønne med litt godvilje.

Var kanskje litt dårlig ordlagt, det jeg mener er at det er det som bytter felt i rundkjøringen som har vikeplikt for biler i det feltet man bytter til. Altså ligger jeg i ytre felt i rundkjøringen og noen kommer i indre felt og skal ut på samme utkjørsel, så kan ikke de i indre felt bare presse seg ut foran meg, uansett om de kom først inn i rundkjøringen eller ikke. De har da vikeplikt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: 02jan på lørdag 14. august 2021, klokken 18:49
Biler som legger seg inn i høyre fil, skal svinge ut av rundkjøring ved første avkjøring.
Dette er faktisk absolutt ikke riktig. Det er slik i bl.a England (bare venstre ikke høyre), men i Norge skal man ligge i høyre felt så lenge man skal ut av rundkjøringen på en av avkjørslene som er på det som for deg er høyre side av rundkjøringen i det du kjører inn i den. Derav at man ved utkjørsel rett frem med to felt skal ligge i hhv høyre eller venstre felt i rundkjøringen avhengig av hvilket felt du skal ut i.

Ellers litt skremmende med de som siterer hva de lærte på 80 tallet, jeg tok og mitt første sertifikat da, men tok og mitt siste for under ti år siden, og har vært med barn på kurs og benyttet anledningen til å diskutere litt med kjøreskolelærere. Trafikkregler er ferskvare.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Folk overkompliserer rundkjøringer noe enormt! Det er jo bare en liten bit forkjørsveg som tilfeldigvis går i ring. Vanlige regler gjelder.

Når man skal inn i rundkjøringen har man vikeplikt for alle som er der (de er på forkjørsveg); innkjøring til rundkjeringen er (skal være) skiltet
Når man er inne i rundkjøringen gjelder vanlig vikeplikt ved skifte av felt etc.

Den største bjørnetjenesten som er gjort norske trafikanter er forenklingen at "i rundkjøring har man vikeplikt fra venstre". Det medfører ekstremt ofte at folk venter på biler som skal inn i rundkjøringen på vegen til venstre for dem selv, med påfølgende elendig flyt. Bergensere er verstingene; rundkjøringene der fungerer i praksis som lyskryss. Null fletting å se. Ser du en bergenser som kjører riktig i rundkjøringen er det 99% sikkert en innflytter.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rosstopher

Sitat fra: cra på onsdag 18. august 2021, klokken 08:00
innkjøring til rundkjeringen er (skal være) skiltet

Bra innlegg! Skal bare komme med en liten presisering. Rundkjøringer er skiltet. Dersom det ikke er skiltet er det ikke en rundkjøring. Da er det i såfall en vei som går i ring som ikke er forkjørsvei. Altså de inne i "rundkjøringen" har vikeplikt for alle som kommer inn. De er sjeldne, men de fins og folk blir skikkelig forvirra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Chris Neumann Ruud

Et godt eksempel som kanskje mange kjenner et Schweigaards gate i Oslo på Harald Hardrådes plass: der er det en liten park midt i et veikryss som ligner veldig på rundkjøring, med adskilte kjørefelt, men som ikke er det.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Orbit

På Harald Hardrådes plass er det i det minste pålagt å holde til høyre for midten - dvs en må plassere kjøretøy som om det var en rundkjøring, selv om det er vanlig høyreregel som gjelder for vikeplikt.

På St. Olavs plass kan en kjøre på vilkårlig side rundt midten! Ca 20% av kjøretøy gjør også dette i følge en evalueringsrapport. I tillegg er det heller ikke fotgjengerfelt for å krysse veiarmene ut fra plassen. Dette er et eksperiment med "shared space", hvor det med vilje er laget uklare regler for å holde farten nede.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: cra på onsdag 18. august 2021, klokken 08:00
Folk overkompliserer rundkjøringer noe enormt! Det er jo bare en liten bit forkjørsveg som tilfeldigvis går i ring. Vanlige regler gjelder.
Hovedskalig ja. Men det er noen tilleggsregler, eller skal vi si anbefalinger når det gjelder bruk av blinklys og feltvalg. F.eks blinker du ikke til venstre når du kjører inn på en forkjørsvei og skal til høyre. Du legger deg heller ikke i venstre felt når du skal svinge til høyre om 100 meter (gitt at det ikke er merket annerledes)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. august 2021, klokken 16:09
Jeg er glad vi ikke har noe slikt som dette her i Norge, vi bør kanskje prise oss lykkelige?:
https://www.wired.com/2016/08/brilliant-sorcery-englands-7-circle-magic-roundabout/
Har ikke kjørt den der, men mens vi bodde i England husker jeg vi kom i en rundkjøring der det gikk kjørefelt rett gjennom rundkjøringen i tillegg. Mener også det var noe lysregulering der. Det var i alle fall en situasjon der jeg ble veldig usikker på hvordan jeg skulle kjøre :D
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA