Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man bytte fil i eller etter rundkjøringen

Startet av elektrolux, lørdag 14. august 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

elektrolux

Opplever daglig uheldige episoder i rundkjøringene i Stavanger, og fikk nylig revet av fronten på Tesla S av en som kappet svingen midt i en rundkjøring. Det endte forøvrig opp med ny front til godt over 70 000 kr dekket av motparten sin forsikring. 

Dette kunne vært vanskelig å bevise da fører av den andre bilen kjørte videre og jeg måtte kjøre etter og avskjære vedkommende. At vitner meldte seg, inkludert politiet i sivil hjalp nok til at fører innrømmet feltskifte inn i feltet jeg var i

Har også blitt presset mellom bil og betongsenter i rundkjøringen ved teateret av billist som var mer opptatt av å taste på mobilen enn å følge feltet sitt gjennom rundkjøringen.

Siste episode var en Tesla 3 som likte dårleg at jeg valgte ytre felt rundt rundkjøringen ved Bergelandstunellen og passerte meg i indre felt for så å trenge seg inn i ytre felt og på den måten avskjære min ferd videre opp Kannik.

Virker nesten som mange mener at de "eier alle feltene" i rundkjøringen de kjører i

Mange rundkjøringer er forvirrende merket. Typisk er ett felt inn i en 2 felts rundkjøring, gjerne kombinert med forvirrende feltmarkering.

Bilde viser rundkjøringen der motorveien møter Madlaveien. Biler fra Madla kan velge mellom 2 (eller er det 3) felt mens biler fra motorveien har samme valg. Legg merke til at det høyre feltet fra motorveien mot Stavanger sentrum har egen fil som kjøretøy som allerede er i rundkjøringen må skifte til om de ønsker å benytte dette feltet. Betyr det at kjøretøy fra motorveien kan benytte dette feltet som en "flyover" mot sentrum, eller har de vikeplikt fra kjøretøy i rundkjøringen som ønsker å skifte inn i dette feltet?

Hva er beste plassen å velge eget kjørefelt? før, i og etter en rundkjøring?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

vinterdekk

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. august 2021, klokken 08:49
Siste episode var en Tesla 3 som likte dårleg at jeg valgte ytre felt rundt rundkjøringen ved Bergelandstunellen og passerte meg i indre felt for så å trenge seg inn i ytre felt og på den måten avskjære min ferd videre opp Kannik.

Vet om en liten rundkjøring uten avkjøring til venstre hvor det oppstår farlige forbikjøringer om man har hovedregelen i tankene og holder seg til høyre når man skal rett fram. Det er dog ikke to filer, men etter en ubehagelig forbikjøring på innsiden så legger jeg meg alltid i midten der. Rundkjøringer er ikke ett trygt sted å ta snarveier. Bedre å ta nødvendige filskift før rundkjøringen så man ligger der man bør være sånn i utgangspunktet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Svein_H

#3
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 14. august 2021, klokken 10:14
Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. august 2021, klokken 08:49
Siste episode var en Tesla 3 som likte dårleg at jeg valgte ytre felt rundt rundkjøringen ved Bergelandstunellen og passerte meg i indre felt for så å trenge seg inn i ytre felt og på den måten avskjære min ferd videre opp Kannik.

Vet om en liten rundkjøring uten avkjøring til venstre hvor det oppstår farlige forbikjøringer om man har hovedregelen i tankene og holder seg til høyre når man skal rett fram. Det er dog ikke to filer, men etter en ubehagelig forbikjøring på innsiden så legger jeg meg alltid i midten der. Rundkjøringer er ikke ett trygt sted å ta snarveier. Bedre å ta nødvendige filskift før rundkjøringen så man ligger der man bør være sånn i utgangspunktet.

Jeg syns illustrasjonen til Motorwatt rett over her illustrerer det godt, men den mangler nettopp den trearmede rundkjøringen og varianter av den. I slike rundkjøringer bør man ikke se på det som "til høyre" eller "rett frem", men i stedet som første eller siste avkjøring. Da blir hovedregelen fortsatt at man holder seg til venstre når man skal ta siste avkjøring (rett frem) eller helt rundt, slik at de som skal ta første avkjøring (til høyre) kan slippe forbi på høyresiden. En slik plassering viser mye tydeligere hvor man skal, og det bedrer trafikkavviklingen mye mer enn om alle skal ligge til høyre uavhengig av om de skal ta første eller siste avkjøring. Den samme plasseringen kan også brukes på alle trearmede rundkjøringer uavhengig av hvordan de er utformet (T-formet, høyre/rett frem, rett frem/venstre, skrått høyre/skrått venstre osv).

(Edit: Så sant ikke skilting eller veioppmerking sier noe annet, selvfølgelig.)

Heldigvis er det flere og flere som har begynt å forstå dette, og som plasserer seg korrekt inn mot rundkjøringen, men det er fortsatt mange som tviholder på den gamle tankegangen om at man skal holde til høyre når man skal rett frem i en rundkjøring, og som med det skaper usikkerhet og dårlig trafikkavvikling. Og så har man jo også de som ligger i midten, og som sperrer for alle andre uansett om de skal den ene eller den andre veien...  ;)

Gammel artikkel, men den kom opp som første treff og er fortsatt like aktuell: https://www.tv2.no/a/8984420/
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

vinterdekk

#4
Sitat fra: Svein_H på lørdag 14. august 2021, klokken 11:01
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 14. august 2021, klokken 10:14
Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. august 2021, klokken 08:49
Siste episode var en Tesla 3 som likte dårleg at jeg valgte ytre felt rundt rundkjøringen ved Bergelandstunellen og passerte meg i indre felt for så å trenge seg inn i ytre felt og på den måten avskjære min ferd videre opp Kannik.

Vet om en liten rundkjøring uten avkjøring til venstre hvor det oppstår farlige forbikjøringer om man har hovedregelen i tankene og holder seg til høyre når man skal rett fram. Det er dog ikke to filer, men etter en ubehagelig forbikjøring på innsiden så legger jeg meg alltid i midten der. Rundkjøringer er ikke ett trygt sted å ta snarveier. Bedre å ta nødvendige filskift før rundkjøringen så man ligger der man bør være sånn i utgangspunktet.

Jeg syns illustrasjonen til Motorwatt rett over her illustrerer det godt, men den mangler nettopp den trearmede rundkjøringen og varianter av den. I slike rundkjøringer bør man ikke se på det som "til høyre" eller "rett frem", men i stedet som første eller siste avkjøring. Da blir hovedregelen fortsatt at man holder seg til venstre når man skal ta siste avkjøring (rett frem) eller helt rundt, slik at de som skal ta første avkjøring (til høyre) kan slippe forbi på høyresiden. En slik plassering viser mye tydeligere hvor man skal, og det bedrer trafikkavviklingen mye mer enn om alle skal ligge til høyre uavhengig av om de skal ta første eller siste avkjøring. Den samme plasseringen kan også brukes på alle trearmede rundkjøringer uavhengig av hvordan de er utformet (T-formet, høyre/rett frem, rett frem/venstre, skrått høyre/skrått venstre osv).

(Edit: Så sant ikke skilting eller veioppmerking sier noe annet, selvfølgelig.)

Heldigvis er det flere og flere som har begynt å forstå dette, og som plasserer seg korrekt inn mot rundkjøringen, men det er fortsatt mange som tviholder på den gamle tankegangen om at man skal holde til høyre når man skal rett frem i en rundkjøring, og som med det skaper usikkerhet og dårlig trafikkavvikling. Og så har man jo også de som ligger i midten, og som sperrer for alle andre uansett om de skal den ene eller den andre veien...  ;)

Gammel artikkel, men den kom opp som første treff og er fortsatt like aktuell: https://www.tv2.no/a/8984420/

Takk, det er nyttig informasjon - jeg skal begynne å holde venstre når jeg skal ut i siste arm i rundkjøringen jeg nevnte. Jeg tror mange bare faller til høyre når de skal rett fram som en universell gammel vane, og det går stortsett bra siden ikke alle kjører på rundkjøringer med flere felter til daglig. Skal man kjøre forbi på innersiden på små trearmede rundkjøringer med en fil inn/ut må bilen som komme bak akselerere kraftig for å rekke forbi.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

Dersom en får et sprekere kjøretøy til høyre for seg er et alternativ å ta en ekstra runde i rundkjøringen. Ofte bedre enn å bremse opp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Utfordringen med mange rundkjøringer i Norge er at det er i praksis to felt, men ikke merket som det. Er det to felt i rundkjøringen og i tillegg der du skal ut, så hold feltet du kjører inn  i rundkjøringen til du er ute av den.

I tillegg til mye feil kjøring i rundkjøringer med tre armer som nevnt over, så er det enda mye rarere i rundkjøringer med 5 eller flere armer. Hovedregelen (om det ikke er merket annerledes) er at man skal holde til høyre om man skal til høyre eller rett frem i rundkjøringen, skal man til venstre så skal man legge seg i venstre felt. Da plasserer man seg selvfølgelig sådan før rundkjøringen.

Et annet problem med rundkjøringer i Norge er jo at de som oftest er alt for små, så de ikke virker etter sin hensikt. Vi har ett per rundkjøringer her i området som har blitt til ved at man tar ett veikryss, maler en sirkel på 50cm i midten og setter opp rundkjøringsskilt. Resultatet er at halvparten kjører som om det er ett veikryss og den andre halvparten som om det er rundkjøring. Festlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Enig. Små rundkjøringer burde fått en større sirkel i midten og redusert bredden i kjørefeltet, da trenger man ikke å tenke så mye.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Orbit

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. august 2021, klokken 08:49
Legg merke til at det høyre feltet fra motorveien mot Stavanger sentrum har egen fil som kjøretøy som allerede er i rundkjøringen må skifte til om de ønsker å benytte dette feltet. Betyr det at kjøretøy fra motorveien kan benytte dette feltet som en "flyover" mot sentrum, eller har de vikeplikt fra kjøretøy i rundkjøringen som ønsker å skifte inn i dette feltet?
Skal det være en "flyover", må det være isolert fra selve rundkjøringen slik som bussfeltet øverst på nordsiden (tror dette er samme sted). Dersom du er blå eller gul bil utenfor rundkjøringen, har du vikeplikt for all trafikk som allerede er inne i rundkjøringen. Så om bil ringet i rødt skifter felt mot høyre for å komme ut østover, så har du som blå/gul bil utenfor rundkjøringen vikeplikt for denne. Gitt gul/blå bil kommer inn i rundkjøringen før grønn bil, så er det grønn bil som har vikeplikt for gul/blå ved feltskiftet dersom den skal samme vei som rød bil.

I praksis blir det vanskelig å vite hvem som var først inn i rundkjøringen, så samarbeid og mindre "stå-på-krava"-holdning gir best flyt. Genrelt bør en se an hvordan en kan få flest mulig biler ut av rundkjøringen  før en kjører inn (dvs unngå blokkering). F.eks. dersom det er stillestående kø østover, bør bussen på bildet ikke kjøre inn før den også kan komme seg godt forbi midten av rundkjøringen, slik at trafikk fra øst mot sør ikke blokkeres (gitt det ikke er kø den veien).
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

#9
Sitat fra: Orbit på lørdag 14. august 2021, klokken 12:07
Dersom du er blå eller gul bil utenfor rundkjøringen, har du vikeplikt for all trafikk som allerede er inne i rundkjøringen. Så om bil ringet i rødt skifter felt mot høyre for å komme ut østover, så har du som blå/gul bil utenfor rundkjøringen vikeplikt for denne. Gitt gul/blå bil kommer inn i rundkjøringen før grønn bil, så er det grønn bil som har vikeplikt for gul/blå ved feltskiftet dersom den skal samme vei som rød bil.

Takk for et veldig bra bildet av nevnte rundtkjøring.

Dette viser typisk situasjon der de innringte bilene kommer inn i rundkjøringen fra Madlaveien og skal videre mot byen. Grunnet kollektivfeltet på Madlaveien både før og etter rundkjøringen vil slike biler komme fra venstre fil, og havne i indre felt av rundkjøringen. Dermed må de bytte fil uttover for å kunne kjøre ut av rundkjøringen. Kan de virkelig forvente at kjøretøy i mitre og ytre felt skal vike for slikt feltbytte?  Som du indikerer er rundkjøringen så stor at det i praksis er umulig å vite hvem som var først inn i rundkjøringen.

Feltmerkingen viser også tydelig at det må et feltbytte til for å komme seg ut av rundkjøringen, noe som gjerne krever en ekstra rundt i rundkjøringen grunnet trafikkmengden fra Motorveien.

Slik jeg ser det vil bussen havne i tilsvarende situasjon, men med behov for kun ett feltskifte om den vil fortsette i kollektivfeltet på motsatt side av rundkjøringen, mens de som velger yttre felt ( som normalt går mot motorveien er i yttre felt og slipper feltbytte mot Stavanger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. august 2021, klokken 12:48
Grunnet kollektivfeltet på Madlaveien både før og etter rundkjøringen vil slike biler komme fra venstre fil, og havne i indre felt av rundkjøringen. Dermed må de bytte fil uttover for å kunne kjøre ut av rundkjøringen. Kan de virkelig forvente at kjøretøy i mitre og ytre felt skal vike for slikt feltbytte?  Som du indikerer er rundkjøringen så stor at det i praksis er umulig å vite hvem som var først inn i rundkjøringen.
Jeg ville som sjåfør i innringet rød bil i bildet i forrige post aldri 100% forventet at gul/blå bil ville vike ved mitt feltskifte (selv om de skal det etter boka), men holdt jevn og moderat fart for å prøve å gjøre tydelig at jeg kommer til å kjøre foran dem (men ha muligheten til å slippe dem frem først dersom det viser seg at de leser situasjonen annerledes, evt ekstra runde som du foreslår). Innringet grønn bil må uansett vike for gul/blå gitt normal trafikkflyt.

I normal trafikk er det nok luker til at det går seg til, mens dersom det er rush og stillestående kø blir det fort litt mer pressing. Jeg kjenner ikke dette krysset, så jeg vet ikke hvilken vei det stopper mest opp på morgen/ettermiddag.

Et annet eksempel er ved Oslo Spektrum på bildet under. Førere i posisjonen til rød bil (delvis skjult av gangbro) blir ofte stående og vente på at biler fra venstre (innringet i grønt) både har kommet frem til og kjørt inn i rundkjøringen. Så lenge rød bil kommer tydelig først inn i rundkjøringen, er det bilene innringet i grønt som må holde litt tilbake. Akkurat her har ofte de i grønt større fart, som gjør at det er vanskelig for rød bil å hevde sin rett. Bytt ut rød bil med en sykkel, og det blir enda vanskeligere for denne.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på lørdag 14. august 2021, klokken 13:29
Jeg ville som sjåfør i innringet rød bil i bildet i forrige post aldri 100% forventet at gul/blå bil ville vike ved mitt feltskifte (selv om de skal det etter boka), men holdt jevn og moderat fart for å prøve å gjøre tydelig at jeg kommer til å kjøre foran dem (men ha muligheten til å slippe dem frem først dersom det viser seg at de leser situasjonen annerledes, evt ekstra runde som du foreslår).
Her mener jeg du tar feil. De tre bilene er i hvert sitt distinkte felt i rundkjøringen, og det er den som bytter felt som har vikeplikt for de i andre felt, uavhengig av hvem som var først i rundkjøringen. Den innerste bilen bytte felt for å komme ut av rundkjøringen, og får dermed vikeplikt i det den bytter felt. Uansett hvor bilen på hans høyre side kommer fra. Vikeplikten gjelder kun i det man kjører inn i rundkjøringen, som ved andre innpåkjørsler med vikeplikt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Stavanger er jo overbefolket av rundkjøringer og mange av de kommer rett på hverandre. Var der for to uker siden og merker at vestlendinger kjører temmelig aggressivt i disse. Var en utfordring for min 19 åring som kjørte en tur der.
Når jeg kjørte selv krevde det også mye og jeg er daglig i tettbefolkede rindkjøringer så burde være vant til det.

Synes at vikeplikten for de som kjører inne i en rundkjøring med to felt er det som er mest farlig. Det er når disse bryter reglene at det er viktig med gode bremser eller rask reaksjon.

Orbit

Jeg tolker det annerledes, uten å påberope meg å sitte med fasit. I bildet er innringet rød bil klart inne i rundkjøringen, mens blå/gul er like klart utenfor denne. Mitt resonnement:

Rundkjøringen er en egen liten forkjørsveg, hvor all trafikk som kjører inn på denne møter skilt "202 vikeplikt" (trekant med spissen ned). De som skal inn i rundkjøringen må derfor følge trafikkreglenes §7.1 og kjøre på en slik måte at de som allerede er inne i rundkjøringen ikke blir påvirket eller må endre sin planlagte kjøring på noen som helst måte (uavhengig av evt. feltplassering og -skifte).
Sitat fra: https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§7Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

Dersom blå/gul bil i Stavanger-eksempelet ser (før de kjører inn i rundkjøringen) at det er muliget for at innringet rød bil skal skifte felt (den skal allerede ha begynt å blinke høyre ved den plasseringen, før blå/gul er inne), må de vente med å kjøre inn i rundkjøringen for å overholde vikeplikten. Om de først er kommet inn, så har rød bil likevel vikeplikt ved feltskifte (§8), men situasjonen hadde ikke oppstått om blå/gul hadde overholdt vikeplikten på vei inn. Ved kollisjon, og selv om blå/gul bil gjør det første bruddet på trafikkreglene, så blir det nok likevel skylddeling da begge har gjort feil. Men jeg mener altså at blå/gul bil primært skal holde tilbake før de passerer vikepliktslinjen, og demed unngå at situasjonen oppstår.

Dersom bilene allerede er i hvert sitt distinkte felt inni rundkjøringen - uten at noen åpenbart kom inn i rundkjøringen lenge etter slik det er i bildeeksempelet - er jeg enig i at det er kun §8 om feltbytte som regulerer hvem som skal vike.

Men igjen, blikkontakt og samhandling løser etter min erfaring dette greit. Og jeg slipper heller noen andre frem enn å stå hardt på det som (jeg tror) er riktig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svein_H

Litt sen i avtrekkeren, men her kommer svaret mitt:

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 14:50
Sitat fra: Orbit på lørdag 14. august 2021, klokken 13:29
Jeg ville som sjåfør i innringet rød bil i bildet i forrige post aldri 100% forventet at gul/blå bil ville vike ved mitt feltskifte (selv om de skal det etter boka), men holdt jevn og moderat fart for å prøve å gjøre tydelig at jeg kommer til å kjøre foran dem (men ha muligheten til å slippe dem frem først dersom det viser seg at de leser situasjonen annerledes, evt ekstra runde som du foreslår).
Her mener jeg du tar feil. De tre bilene er i hvert sitt distinkte felt i rundkjøringen, og det er den som bytter felt som har vikeplikt for de i andre felt, uavhengig av hvem som var først i rundkjøringen. Den innerste bilen bytte felt for å komme ut av rundkjøringen, og får dermed vikeplikt i det den bytter felt. Uansett hvor bilen på hans høyre side kommer fra. Vikeplikten gjelder kun i det man kjører inn i rundkjøringen, som ved andre innpåkjørsler med vikeplikt.

En rundkjøring er pr definisjon en forkjørsvei som går i sirkel (så lenge det er skiltet vikeplikt inn mot den), og jeg tror det er det mange ikke klarer å få med seg. På bildet er det kun rød bil som er inne i rundkjøringen, hvilket betyr at både gul, blå og grønn bil har vikeplikt for alle andre som allerede er inni rundkjøringen. Veimerkingen viser også at både gul og blå bil må ta av ved første avkjørsel, mens grønn bil kan ta så mange runder sjåføren ønsker uten å tenke på vikeplikt før vedkommende ønsker å skifte felt og forlate rundkjøringen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA