Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppstart i Tyskland i oktober....

Startet av elhansen, fredag 13. august 2021, klokken 20:29

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. oktober 2021, klokken 12:49
Sitat fra: Handyman på søndag 10. oktober 2021, klokken 12:12
Det spennende blir å se hva slags bil de første som ruller ut av fabrikken blir siden de leveres med 2170 fra LG og uten front casting. Blir det bare en ren "Kinakopi" med nye lakkfarger?
Tipper det blir så mye nytt som de praktisk kan ta med fra Berlin fabrikken og med 82kWh batteri. Gir ingen mening i å lage en lik Kina hvis det er ting som uansett skal endres for Berlin produksjon. Om det er noe som sluttbruker merker er en annen sak.

Den vil nok fremstå temmelig lik, og Kina Y vil og ha 82kWh batteri innen da.

Dersom man bestiller en Y i dag, er det vel sannsynligvis LG batteriet man får? Man er vel først garantert 82kWh når rekkevidden oppdateres på nettsidene? Og hvordan blir det fremover, vil noen få biler fra Kina mens andre får fra Tyskland?

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 10. oktober 2021, klokken 13:16
Dersom man bestiller en Y i dag, er det vel sannsynligvis LG batteriet man får? Man er vel først garantert 82kWh når rekkevidden oppdateres på nettsidene? Og hvordan blir det fremover, vil noen få biler fra Kina mens andre får fra Tyskland?
LG batteri blir det nok uansett, LG har både 77(NMC) og 82(NMCA) kWh batteripakker som brukes i Kinaprodusert TMY. Hong Kong har fått 82kWh.

Det leveres vel så godt som ingen TMY til Norge/Europa i oktober, tipper WLTP justeres opp i midten av oktober når angrefrister o.l. er utgått. Hva de som har bestilt første halvdel av oktober får aner jeg ikke. Du har selvfølgelig helt rett i at man ikke er garantert større batteri før nettsidene er oppdatert. Grunnen til at jeg tror det blir slik er at det er akkurat hva de gjorde med TM3 i mars/april.

Hva som skjer m.t.p. Kina vs Tyskland blir jo ren spekulasjon, men jeg vil tippe at de begynner å levere TMY P fra Berlin mens LR kommer fra Kina, så vil det nok komme en miks frem til det er nok volumproduksjon i Berlin. Ellers vil vel leveranser og produksjon rundt omkring justeres etter etterspørsel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Samco på søndag 10. oktober 2021, klokken 12:03
Nye adaptive hoved lys kommer og flere nye easter  eggs på Tyske model Y ☺️ Synd for early birds.
Det er allerede den type matrixlys på min Y iallfall. Man ser de samme firkantene, og spesielt om man kjører lysjusteringsprogrammet ser man at de kan styre hver "piksel" separat. Kommer nok med en software.

Thalgar

Visstnok skal det koma tre nye fargar på Y frå Berlin, til erstatning for eksisterande
Djup blå og raud, og kanskje grøn metallic.

https://teslamag.de/news/exklusiv-drei-neue-farben-tesla-model-y-deutsche-fabrik-weiter-nur-fuenf-auswahl-41858
Model Y LR Quicksilver, 2023

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. oktober 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 10. oktober 2021, klokken 13:16
Dersom man bestiller en Y i dag, er det vel sannsynligvis LG batteriet man får? Man er vel først garantert 82kWh når rekkevidden oppdateres på nettsidene? Og hvordan blir det fremover, vil noen få biler fra Kina mens andre får fra Tyskland?
LG batteri blir det nok uansett, LG har både 77(NMC) og 82(NMCA) kWh batteripakker som brukes i Kinaprodusert TMY. Hong Kong har fått 82kWh.

Det leveres vel så godt som ingen TMY til Norge/Europa i oktober, tipper WLTP justeres opp i midten av oktober når angrefrister o.l. er utgått. Hva de som har bestilt første halvdel av oktober får aner jeg ikke. Du har selvfølgelig helt rett i at man ikke er garantert større batteri før nettsidene er oppdatert. Grunnen til at jeg tror det blir slik er at det er akkurat hva de gjorde med TM3 i mars/april.

Hva som skjer m.t.p. Kina vs Tyskland blir jo ren spekulasjon, men jeg vil tippe at de begynner å levere TMY P fra Berlin mens LR kommer fra Kina, så vil det nok komme en miks frem til det er nok volumproduksjon i Berlin. Ellers vil vel leveranser og produksjon rundt omkring justeres etter etterspørsel.
:+1:

Ja, etterspørsel og volum vil jo bestemme. Inntil Tyskland dekker volum i Europa, må det levers fra Kina.

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 10. oktober 2021, klokken 13:44
Det er allerede den type matrixlys på min Y iallfall. Man ser de samme firkantene, og spesielt om man kjører lysjusteringsprogrammet ser man at de kan styre hver "piksel" separat. Kommer nok med en software.
Ja, man kan jo håpe. Det er jo ganske bra lys, med Matrix funksjon hadde det blitt veldig bra. Dessverre virker det som om amerikanske selskap ikke prioriterer lys noe særlig.

Tesla har dessverre en tendens til å bare utvikle funksjonalitet rettet mot det amerikanske markedet, så får resten av verden det som passer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:05

Tesla har dessverre en tendens til å bare utvikle funksjonalitet rettet mot det amerikanske markedet, så får resten av verden det som passer.

In Tesla´s defense though, they have listened and improved/added features for cold weather climates.

They added heated seats/steering wheel, heated mirrors, etc via cold weather package to Model S years ago that later became standard.

The Model 3 suffered bad winter performance and Tesla added a heat pump (warmepumpe) and the Model Y delivered to us now in Q3 has heated seats front/back, heated steering wheel and heat pump standard.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Counterpointer

Sitat fra: Jeronan på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:18
Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:05

Tesla har dessverre en tendens til å bare utvikle funksjonalitet rettet mot det amerikanske markedet, så får resten av verden det som passer.

In Tesla´s defense though, they have listened and improved/added features for cold weather climates.

They added heated seats/steering wheel, heated mirrors, etc via cold weather package to Model S years ago that later became standard.

The Model 3 suffered bad winter performance and Tesla added a heat pump (warmepumpe) and the Model Y delivered to us now in Q3 has heated seats front/back, heated steering wheel and heat pump standard.
Det er store deler av US som har vinter!

Jeronan

Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:33
Sitat fra: Jeronan på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:18
Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:05

Tesla har dessverre en tendens til å bare utvikle funksjonalitet rettet mot det amerikanske markedet, så får resten av verden det som passer.

In Tesla´s defense though, they have listened and improved/added features for cold weather climates.

They added heated seats/steering wheel, heated mirrors, etc via cold weather package to Model S years ago that later became standard.

The Model 3 suffered bad winter performance and Tesla added a heat pump (warmepumpe) and the Model Y delivered to us now in Q3 has heated seats front/back, heated steering wheel and heat pump standard.
Det er store deler av US som har vinter!

Of course, but someone still has to remind Elon Musk time to time. :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:48
Of course, but someone still has to remind Elon Musk time to time. :P
Han skulle blitt minnet om mye rart...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 12:05
Sitat fra: Jeronan på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:48
Of course, but someone still has to remind Elon Musk time to time. :P
Han skulle blitt minnet om mye rart...
Han blir jo minnet om ting hele tiden

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. oktober 2021, klokken 12:18
Han blir jo minnet om ting hele tiden
Jepp, og allikevel så er det mye som ikke blir prioritert / glemt. Synes Tesla er litt dårlige på å fikse relativt enkle ting som oppleves som mangler. F.eks waypoints i ruteplanlegging, grafikk i DAB radio osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar H.

Sitat fra: teknikensvarld.seNästa månad ska Tesla äntligen få igång sin nya bilfabrik i Berlin. Och Elon Musk har stora planer för den helt nya bilfabriken. – Förhoppningsvis kan vu bygga 10 000 bilar per vecka, säger Musk.

https://teknikensvarld.se/bil/tesla/tesla-gasar-ska-bygga--10000-bilar-per-vecka/

Rocklobster

Sitat fra: geear på søndag 10. oktober 2021, klokken 13:44
Sitat fra: Samco på søndag 10. oktober 2021, klokken 12:03
Nye adaptive hoved lys kommer og flere nye easter  eggs på Tyske model Y ☺️ Synd for early birds.
Det er allerede den type matrixlys på min Y iallfall. Man ser de samme firkantene, og spesielt om man kjører lysjusteringsprogrammet ser man at de kan styre hver "piksel" separat. Kommer nok med en software.
Party trick! :
https://youtu.be/MlxGAgEUJx4?t=1271

torlie

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA