Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppstart i Tyskland i oktober....

Startet av elhansen, fredag 13. august 2021, klokken 20:29

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. oktober 2021, klokken 20:33
Så vidt kan Google meg frem til kan man ikke erstatte feriepenger med bonuser. Det vil ikke vær lov etter tysk lov.
Var det ikke det samme de hadde gjort med det tyske selskapet de kjøpte for en stund siden (sto i samme artikkel)?
Der gikk IG metall med på det. Da er det jo en metode de har lykkes med før.

Magnus Hansen

Kan ikke finne noe sted at de har fått opsjoner istedenfor feriepenger.

Counterpointer

Sorry det var opsjoner i stedet for 30% lønnsnedgang.

DeepFu

Digresjon, men feriepenger er ikke noe man "får", det er arbeidsgiver som tvangssparer en %andel av lønna. Ferie er egentlig ulønnet permisjon. Regner med at det er samme prinsippet i Tyskland.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Counterpointer

Sitat fra: DeepFu på lørdag 09. oktober 2021, klokken 09:37
Digresjon, men feriepenger er ikke noe man "får", det er arbeidsgiver som tvangssparer en %andel av lønna. Ferie er egentlig ulønnet permisjon. Regner med at det er samme prinsippet i Tyskland.
Slik jeg forstår feriepenger er det en prosentsats av utbetalt lønnsgrunnlag som erstatter lønn i ferieperoden.
Du trekkes i lønn, men får feriepenger i stedet. Blir feil å si at det er sparing imho

DeepFu

Om man vil kalle det sparing eller ikke er ikke poenget. Men at det er penger man allerede har tjent. Det er ikke en "gave" fra en snill arbeidsgiver. Noe man av og til kan få inntrykk av at enkelte tror.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

hELgenen

Feriepenger skal arbeidsgiver faktisk løpende sette av som gjeldspost i eget regnskap. Dessverre ser en at enkelte arbeidsgivere bruker pengene som egen kassakreditt og dermed får problemer ved forfall.

Counterpointer

Sitat fra: DeepFu på lørdag 09. oktober 2021, klokken 18:32
Om man vil kalle det sparing eller ikke er ikke poenget. Men at det er penger man allerede har tjent. Det er ikke en "gave" fra en snill arbeidsgiver. Noe man av og til kan få inntrykk av at enkelte tror.
Der er vi enig

Handyman

#53
Elons "løse estimater" på direkten fra senen i Giga Berlin i Brandeburg:
- første leveringer (noen titals?) fra fabrikken i desember.
- battericeller fra Kina frem til Giga Berlin produserer celler selv.
- "volum produksjon" av biler innen utgangen av neste år.
- "volum produksjon" av celler innen utgangen av neste år.
- volumproduksjon=over 5000 biler/uke, forhåpentligvis nærmere 10 000 pr uke.
- "volum production is hard" det tar omtrent like lang tid å nå volum, som det tar å bygge fabrikken.
- i fremtiden vil de fleste biler vil bruke jernfosfat (0% Cobolt) batterier, kun long range og fly vil benytte nikkelbatterier.
- in volumproduksjonen vil vi bruke front casting og strukturelt batteri.

Min konklusjon blir da at MIG med 4680 og front cast ikke leveres før tidligst i 2023, i følge tidsoptimisten Elon.
Frem til dette blir, slik jeg tolker det, bilen de produserer ut 2022 rimelig lik MIC
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Tesla solgte ca 100.000 biler i Europa i fjor. Dvs ca 2000/uke. Når de legger opp til produksjon på 10.000 biler/uke i ikke alt for fjern fremtid så er det jo ganske heftig salgsøkning vi snakker om.

Samco

Nye adaptive hoved lys kommer og flere nye easter  eggs på Tyske model Y ☺️ Synd for early birds.

Handyman

Sitat fra: Samco på søndag 10. oktober 2021, klokken 12:03
Nye adaptive hoved lys kommer og flere nye easter  eggs på Tyske model Y ☺️ Synd for early birds.
Lyktene antas å være de samme som 3 og Y har vært levert med en stund, og at det bare er SW som mangler.
Det spennende blir å se hva slags bil de første som ruller ut av fabrikken blir siden de leveres med 2170 fra LG og uten front casting. Blir det bare en ren "Kinakopi" med nye lakkfarger?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 09. oktober 2021, klokken 23:31
Tesla solgte ca 100.000 biler i Europa i fjor. Dvs ca 2000/uke. Når de legger opp til produksjon på 10.000 biler/uke i ikke alt for fjern fremtid så er det jo ganske heftig salgsøkning vi snakker om.
Det er først nå elbilsalget i Europa begynner å ta av. Tesla ser nok for seg å ta en god bit av denne stadig voksende kaka.

Det snakkes om en dobling av elbilsalget pr år. Markedsandelene  kan fort bli et spørsmål om hvilke produsenter som klarer å levere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 10. oktober 2021, klokken 12:12
Det spennende blir å se hva slags bil de første som ruller ut av fabrikken blir siden de leveres med 2170 fra LG og uten front casting. Blir det bare en ren "Kinakopi" med nye lakkfarger?
Tipper det blir så mye nytt som de praktisk kan ta med fra Berlin fabrikken og med 82kWh batteri. Gir ingen mening i å lage en lik Kina hvis det er ting som uansett skal endres for Berlin produksjon. Om det er noe som sluttbruker merker er en annen sak.

Den vil nok fremstå temmelig lik, og Kina Y vil og ha 82kWh batteri innen da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stue

Hadde håpet de gjorde noe med den stive fjæringen. Krysse fingrene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA