Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Vurderer å bestille Model Y  (Lest 3719 ganger)

geear

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Vurderer å bestille Model Y
« Svar #60 på: Torsdag 28. Oktober 2021, klokken 12:27 »
Takk til to siste for utfyllende og ærlige svar. Det er ikke noe alternativ å gå for ny bensinbil, det blir i tilfellet å beholde den jeg har litt lenger. Men på sikt er ønsket å gå for en større elbil og ikke "hybridvarianten" vi har nå med en fossil og en elektrisk.

Jeg er klar over utfordringene med tanke på støy. Det var helt ok, men ikke mer i 120+ på vinterdekk. Da er det neppe særlig bra med 20" sommerdekk.
Bredden er den samme, så det er ingen grunn til at den skal støye mer på 20". Har selv ikke prøvd den med 19", men rapportene fra andre som har prøvd begge, virker å være at den iallfall ikke støyer mer med 20", kanskje til og med mindre. Den er også levert med forskjellige dekk i 19" og 20" (hhv. Hankook og Michelin), så det kan også spille inn.

Forøvrig så tipper jeg at vår støyer omtrent likt som Model X med 20", kanskje til og med mindre på grov asfalt (sikkert dekkavhengig) og i høy fart. Jeg opplever at i tunneler så er det betydelig mer støy gjennom glasstaket på Y enn det var på X, selv om den også har nesten hele taket i glass, men frontruta på X er nok mer dempa enn taket på Y, og glasset i toppen av falkevingedørene er så små at de nok er stivere og slipper gjennom mindre lydbølger. Y er virkelig ikke dårlig på støy, altså.. den er mye bedre enn eldre Model 3.

nosi1202

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Vurderer å bestille Model Y
« Svar #61 på: Torsdag 28. Oktober 2021, klokken 13:06 »
Som jeg skrev, så tror jeg forskjellen på 19" piggfritt og 20" sommerdekk er signifikant, selv om bredden er den samme. Mykere gummiblanding gir vanligvis mindre hjulstøy.
2019 - e-Golf
2019 - Touran